Cum se alege un robot pentru o mașină de injecție? (II)

 Cum se alege un robot pentru o mașină de injecție? (II)

Așa cum am menționat la sfârșitul primului articol referitor la alegerea roboților, există 3 poziții de montare a robotului pentru a depune piese. Mai jos reiau cele 3 variante de montare, inclusiv cu avantajele și/sau dezavantajele fiecărui ansamblu robot-mașină de injecție.

În alegerea unui robot este necesar să vă gândiți UNDE SĂ DEPUNĂ PIESELE - ca și variante ar fi:

1. În spatele mașinii de injecție (opus operatorului sau opus con¬trolerului) - este cea mai firească alegere, astfel există spațiu OK pentru ca operatorul să lucreze la controlerul mașinii de injecție (85% din cazuri)

  •  FOTO 1. Poziţie de depundere piese

 

2. În fața mașinii de injecție (pe partea cu operatorul sau pe partea cu controlerul mașinii) - este mai puțin spațiu pentru operator (5% din cazuri). Se alege, de obicei, când sunt 2 mașini apropiate și, de asemenea, se alege ca un singur operator să lucreze la amândouă - prin urmare roboții sunt montați în oglindă, unul depune pe partea cu operatorul și unul pe partea opusă operatorului

  •  FOTO 2. Poziţie de depundere piese

 

3. În spatele unității de închidere - această variantă are avantaje și dezavantaje.

  • FOTO 3. Poziţie de depundere piese

 

De obicei se alege această variantă pentru că există în hală mai mult spațiu longitudinal decât lateral, și chiar se poate realiza o organizare de excepție a fluxului de evacuare a pieselor de la mașini. Dezavantajul îl reprezintă costul mai ridicat al robotului, având axele mult mai lungi și evident ocuparea spațiului în lung. În acest fel mașinile se pot așeza foarte aproape una de alta, ceea ce este un mare avantaj.

Pozițiile de montare a robotului influențează bineînțeles și poziția benzii transportoare, după cum se vede în desenele de mai sus.

Pentru a putea prelua piese din matriță, un robot trebuie să poată acționa anumite elemente de preluare a piesei. Cele mai uzuale sunt VENTUZELE și CLEȘTII.

 

Ventuzele pot fi de mai multe tipuri ca material sau dimensiune, dar despre acest lucru vom explica într-un articol separat dedicat mâinii de robot sau gipperului sau graiferului, cum se zice în unele locuri - în engleză i se zice EOAT (End Of Arm Tooling).

Cleștii sunt acționați de presiunea de aer comprimat care este trimis de robot când pe o parte a cleștelui când pe cealaltă, realizând astfel închiderea sau deschiderea acestuia.

De obicei, cleștii se folosesc pentru a prelua culeea/rețeaua și a le depune într-un loc separat sau direct în moara de lângă mașina de injecție, fiind reciclat imediat. Mai există și clești tăietori care separă rețeaua de piesă.

 

 

VACUUMUL DE LA ROBOT

În funcție de producătorul de robot, robotul poate avea în standard posibilitatea să acționeze o ventuză (adică să aibă un vacuum) sau niciunul. În funcție de cât de complexă este aplicația, acesta poate avea nevoie de unul sau mai multe vacuumuri. Recomandarea noastră este ca la roboți pentru mașini de până la 1.500 Tone Forță să aveți 2 vacuumuri pe robot. Iar peste 1.500 ar fi mai bine să aveți 4 vacuumuri. Un număr mai mare de vacuumuri face să aibă o capacitate de portanță mai mare a piesei de plastic. De asemenea, dacă sunt mai multe pot fi acționate în momente diferite, de exemplu să pună piesa stângă într-o locație și piesa dreaptă în altă locație.

Mai multe ventuze pot fi acționate de un singur vacuum printr-o rețea de furtunuri pneumatice, dar TOATE în același timp. 2 vacu¬umuri permit ca o parte din ventuze să fie acționate într-o anumită secvență și altă parte din ventuze să fie acționate în altă fază.

GRIPPERUL DE LA ROBOT

La fel ca și la vacuum, acesta poate fi standard sau nu în funcție de producătorul de robot. Recomandarea noastră este să fie minim 1 bucată, pentru a prelua rețeaua/culeea. Pentru mașini până la 1.500 Tone Forță trebuie să aveți 2 acționări de grippere, iar peste 1.500 ar fi bine să aveți 4 acționări de grippere.

COMANDA BENZII TRANSPORTOARE

De obicei robotul spune când să pornească sau să se oprească banda transportoare. Adică, efectiv îi dă sau nu curent benzii transportoare, să meargă sau să stea.

Și acesta poate fi opțională sau nu, de la un producător la altul. Este important ca banda transportoare să aibă același ștecher care să se potrivească cu priza care vine de la robot. Atenție la lungimea acestui cablu care vine de la robot, el este în mod standard dimensionat să ajungă la 2, 3 metri de la platoul fix. Pentru depunerea în spatele unității de injecție este nevoie de un cablu mai lung. Și ar fi bine să fie poziționat frumos pe mașină, mascat să nu se vadă sau să incomodeze în timpul montării sau demontării matriței.

AXE DE ROTAȚIE

Așa cum am menționat în articolul anterior acestea pot fi acționate:

1. pneumatic sau

2. de un motor cu turație variabilă (un servomotor)

La cele care sunt acționate electric se poate regla viteza, poziția sau unghiul exact 23o, sau 127o grade...și de asemenea vitezele și pozițiile stocate în memoria programului robotului.

La cele acționate PNEUMATIC se pot regla numai puncte FIXE (0o, 90o sau 180o), nu se pot reține în memoria programului respectiv viteza lor, dar se poate regla de fiecare dată manual/mecanic din droserele care acționează axa respectivă (dacă există).

TIP AXE DE ROTAȚIE:

• simple: A, B sau C

• compuse: AB, AC, BC...

Ele se pot adăuga pe robot oricând după ce robotul a fost cumpărat, deci e mai bine să nu dați banii pe ele inițial, decât dacă știți sigur că aveți nevoie de acestea.

Un robot este un echipament foarte complex care la producătorii de TOP ajunge să fie foarte SIMPLU pentru utilizator și friendly. Programarea lui este necesar să fie cât mai ușoară și liberă. Acum 8 ani când firma Wittmann Battenfeld SRL a început, îmi era mare frică de roboți. Astăzi știu că sunt niște echipamente mult mai ușor de utilizat și de programat față de o mașină de injecție.

Suportul producătorului la instruire și în prima lună sunt foarte importante. Așa că dacă luați un robot asigurați-vă că are cine să vă instruiască și să fie alături de dumneavoastră după ce veți începe să îl utilizați. E bine, de asemenea, ca la punerea în funcțiune să fie un reprezentant al producătorului mașinii și un reprezentant al producătorului robotului, astfel încât să nu arunce vina unul pe celălalt la conectarea robotului cu mașina.

Robotul este un echipament de dorit pentru orice firmă din România în anul 2017, fie că face sau nu piese pentru industria AUTO. Ajută enorm în multe aspecte ale producției. Nu costul lui versus costul unui om contează, ci eficiența, precizia, constanța lui, care este incomparabilă.

Cu mare drag echipa Wittmann Battenfeld România vă poate răspunde la orice întrebări mai simple sau complexe pe care le aveți. Ele pot fi trimise pe adresa noastră de e-mail: comercial@wittmann-group.ro

Puteti citi prima parte a articolului la urmatorul link: 


Bogdan Nestor este General Manager Wittmann-Battenfeld Romania


133 vizualizari

Galerie foto

Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.

Cere Detalii sau Oferta

Completati cu numele dvs.

Completati cu denumirea companiei pe care o reprezentati.

Adresa dvs. de e-mail.

Numarul dvs. de contact.

Mesajul dvs.

Pentru abonare (la revista sau newsletter), postare comentarii sau participare la discutiile din forum, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator. Daca nu aveti cont, click pe [creeaza un cont nou]
CAPTCHA

Introduceţi codul numeric din imaginea de mai jos.

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.