Controlul documentelor şi schimbărilor în proiectele CAD-CAM-CAE.Aflaţi cum să gestionaţi eficient datele tehnice!

CAD/CAM/CAE/PDM/PLM/ERP

de Eduard Oprea

Controlul documentelor şi schimbărilor în proiectele CAD-CAM-CAE.Aflaţi cum să gestionaţi eficient datele tehnice!

În ceea ce privește instrumentele software CAD/CAM utilizate, companiile din România nu sunt deloc mai prejos față de companii de referință din Europa de Vest, SUA sau Japonia. Diferențele există totuși și constau în aspecte oarecum mai subtile: companiile cu tradiție au metodele de lucru bine definite și unificate, folosesc versiuni de software testate și similare pentru toate departamentele, migrările la versiuni noi se fac planificat, testând înainte. S-au dezvoltat multe  aplicații/macrouri/template-uri care automatizează activitățile repetitive. Aceste diferențe subtile asigură o calitate și o eficiență pe care eu personal o admir, dar în mare măsură soluțiile software CAD/CAM utilizate în România țin pasul cu lumea bună și sunt folosite la scară largă.

Scurt istoric

Aceste soluții au rezolvat multe probleme care nu puteau fi rezolvate cu instrumentele clasice – desene 2D pe hârtie sau calculator. Dar au creat o nouă problemă – multitudinea de fișiere rezultate trebuie gestionată. Inițial s-a păstrat obiceiul arhivei de desene moștenite de pe vremea calcului – fișierele 2D erau tipărite cu plottere sau imprimante și arhivate. Pe când arhivarea desenelor era un process bine documentat, procedurat și centralizat, era totuși greoi, consumator de resurse (spații special amenajate, angajați etc.) și consumator de timp (pentru a regăsi un desen trebuia să te deplasezi de la birou, să verifici registre, să copiezi desenul etc.). Iar odată ce în final ajungeai să intri în posesia desenului căutat, se punea problema să regăsești și fișierul care a generat acel desen. Cum nu exista o asociere foarte clară între desen și fișier, apărea nesiguranța că fișierul pe care l-ai deschis nu e tocmai versiunea desenului respectiv, se ajungea astfel, în cele mai multe cazuri, la situația în care fișierul trebuia recreat.

Stare actuală

Cu timpul s-a renunțat la arhiva de desene, în avantajul arhivei de fișiere, doar trăim într-o lume digitală. Cine are nevoie de un anumit desen, îl poate tipări oricând. Și așa a apărut necesitatea unor soluții complementare soluțiilor CAD/CAM, și anume soluțiile pentru gestionarea datelor despre produs PDM – Product Data Management. La acest capitol România este în evul mediul al erei IT.

Cel mai comun sistem de gestionare al fișierelor despre produs pe care îl întâlnesc în România îl reprezintă „share-ul pe rețea”.

Poate că această soluție de gestionare a docu­mentelor ar răspunde nevoilor multor companii mici, dacă utilizarea sa nu ar depinde strict de voința și de acțiunile manuale și explicite ale persoanelor implicate. Cum funcționează în teorie știm cu toții – presupune că atunci când o revizie a unui proiect sau unui document este aprobată, lansată în producție sau închisă, fișierele aferente se copiază într-o locație special creată pe server. Am întâlnit diverse structuri arborescente de directoare care să corespundă modului de lucru al companiei și să permită o regăsire cât mai ușoară a fișierelor. Mai mult, emailurile, specificațiile tehnice, ofertele, contractele etc. ar trebui să se regăsească în aceas-tă structură de foldere.

 De ce nu funcţionează în practică?

În cele mai multe situații oamenii refuză să respecte o simplă procedură sau amână și apoi uită să copieze fișierele. Mai sunt și probleme tehnice – ansamblurile conțin repere reutilizate din alte proiecte, ale căror fișiere sunt numai referențiate în fișierul de ansamblu. Mutate pe server, ansam­blurile își vor pierde de multe ori referințele. Există și probleme de securitate – neexistând drepturi de acces bine definite oricând fișierele se pot șterge sau suprascrie cu alte versiuni din eroare. Personal nu am întâlnit până acum o arhivă de fișiere funcțională.

Dacă crezi că ai totuși un astfel de sistem funcțional, înainte de a ridica mâna, puneți următoarele întrebări:

  • Sunt toate proiectele în arhivă?
  • Sunt toate reviziile la locul lor? Doar navigând în arhivă am siguranța că știu care este ultima revizie a oricărui desen?
  • Sunt toate documentele arhivate (emailuri, specificații, oferte, contracte, șamd)?
  • Am drept de ștergere sau modificare asupra documentelor arhivate?
  • Care sunt criteriile după care pot căuta proiecte mai vechi? O persoană nou angajată poate regăsi ușor fișiere pentru a le reutiliza?

Soluţii confirmate

Soluțiile PDM – Product Data Management au apărut să răspundă acestor noi nevoi și aduc foarte multe beneficii și avantaje care nu sunt altfel posibile. În cele ce urmează am să le trec în revistă pe cele de bază, comune, care pot fi obținute după o implemen­tare minimă.

1.Utilizatorul de soluţii CAD/CAM lucrează direct în baza de date, nu este nevoie de o acțiune manuală de copiere a fișierelor.

 2.Similar, utilizatorii de aplicaţii Microsoft Office (Word, Excel, Outlook) lucrează direct în baza de date, produsele și documentele fiind gestionate într-o singură locație.

3.Informaţiile metadata (nume și număr desen, revizie, material, standard, desenat de, aprobat de etc.) pot fi utilizate pentru căutare și raportare, imposibil de realizat în sistemul de fișiere convențional.

4.Proiectele, în forma lor 2D sau 3D, pot fi vizualizate, adnotate și analizate și de către utilizatorii care nu au instalate aplicațiile cu care acestea au fost create (CATIA, NX, SolidWorks, Solid Edge, Creo, etc.), nefiind nevoie de o licență software suplimentară.

5.Trasabilitate – datorită fluxurilor de date auto­mate, vom ști oricând care este ultima revizie, care este motivul pentru care a fost modificat un desen, cine și când l-a creat, de către cine a fost aprobat, de când este lansat în producție, dacă mai este valabil sau nu, cine lucrează la un anumit docu­ment, șamd.

6.Reviziile sunt sub control – documentele sunt astfel gestionate în sistemul PDM – Product Data Management încât în mod predefinit acestora le sunt asociate revizii. Unui document nou creati se asociază automat o revizie nouă. Atunci când modific un document arhivat (la care nu am acces decât pen­tru citire), singura posibilitate de a salva o modificare este prin crearea unei noi revizii.

7.Listele de materiale (BOM) sunt sincronizate între soluția CAD și sistemul PDM, fiind astfel disponibile și utilizatorilor nonCAD (departament achiziții, fabricație, calitate etc.).

8.Produsele pot fi clasificate într-un cata­log, dând posibilitatea ulterior să căutăm pro­duse după date specifice, similar cu cataloagele de repere standard ale producătorilor. Un șurub îl vom regăsi după M, lungime și standard, o flanșă după număr.

9.Datele sunt securizate și drepturile de acces sunt atribuite automat în funcție de starea în care acestea se află – spre exemplu, dacă un fișier este deschis pentru modificare de o anumită persoană, atunci este marcat ca și readonly pentru ceilalți. Când un fișier este atașat la un flux de lucru, acesta își schimbă drepturile de acces în funcție de stadiul procesului (în lucru, în revizuire, lansat în producție, arhivat, etc).

10.Capitalizarea cunoştinţelor – toate infor­mațiile produse de angajați în sistemul PDM – Product Data Management sunt unitare și pot fi ușor reutilizate și valorificate. 


EDUARD OPREA este Cofondator Digital Twin

Partenerul Siemens Industry Software specializat automotive în România.
Digital Twin oferă produse și servicii pentru digitalizarea proceselor industriale cu soluții NX CAD, NX CAM și Teamcenter PDM



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord