SolidWorks 2019

CAD/CAM/CAE/PDM/PLM/ERP

de Mircea Badut

SolidWorks 2019

Ajuns la ediţia 2019, celebrul software MCAD aduce utilizatorilor o serie largă de îmbunătăţiri, de la reproiectarea arhitecturii software de afişare a modelelor 3D şi până la mulţimea de optimizări privind proiectarea propriu-zisă şi activităţile conexe acesteia.

Performanţă dinspre hardware

Arhitectura software responsabilă cu afişarea modelelor de piese şi ansambluri a fost reproiectată în SolidWorks 2019 astfel încât să exploateze mai bine tehnologia OpenGL (4.5) şi accelerarea hardware a adaptoarelor video din staţiile de lucru PC. Efectul este o vizualizare mai fluentă a modelelor mari/ complexe cu menţinerea unui nivel înalt al detaliilor afişate, inclusiv pe durata operaţiilor de pan, zoom şi rotire-3D. (Pentru a controla explicit această facilitate vom accesa meniul Tools > Options > System Options > Performance >> Enable graphics performance.) Însă, apropo de afişarea 3D, probabil cea mai spectaculoasă facilitate din zona modelării este cea de creare de texturi 3D aplicate local modelului prin importarea unor aparenţe 3D (inclusiv din imagini raster). Unealta ,,3D Texture’’ transformă aparenţa texturii în modele 3D, dar şi permite utilizatorului să ajusteze reliefurile tridimensionale create (prin ajustarea parametrilor Refinement şi Distance).

Facilităţi în proiectarea de bază

La partea de schiţare (crearea elementelor 2D generatoare de entităţi de modelare) notăm două funcţii noi în SolidWorks 2019. Prima, ,,Geodesic Entities’’ ne permite să obţinem paralela unui segment liniar de-a lungul unei suprafeţe curbe, şi pentru aceasta vom folosi unealta ,,Offset on Surface’’, unealtă ce poate lucra de acum nu doar cu distanţa euclidiană (distanţa în linie dreaptă dintre segmentul originar şi cel creat paralel) ci şi cu distanţa geodezică, adică măsurată efectiv pe suprafaţa curbă. Cealaltă optimizare adusă la ,,Sketching’’ vizează funcţia de retezare (Trim) a geometriilor, şi constă în opţiunea oferită proiectantului de a ignora sau a converti/reţine segmentele de geometrie întretăiate prin emiterea comenzii Trim. (Click Tools > Sketch Tools > Trim >> Trim Entities PropertyManager).

Am ajuns la proiectarea de piese 3D şi la entităţi de modelare! Anul trecut, când am recenzat SolidWorks 2018, au fost destul de puţine adiţii la acest capitol, ceea ce vădeşte maturitatea softwareului. Nici acum nu avem ceva revoluţionar, însă tot vom găsi aici ceva de remarcat. De exemplu, avem de acum posibilitatea de a crea teşiri şi racordări parţiale, adică pe anumite segmente ale muchiilor de modelare selectate. (În caseta de lucru Chamfer/ Fillet PropertyManager, sub eticheta ,,Manual’’ găsim grupul de opţiuni Partial Edge Parameters, cu care putem controla poziţiile de pornire şi de încheiere a entităţii de teşire/racordare.) Şi ne amintim că în revista T&T nr. 6/2016 scriam despre teşirea cu valori variabile în ,,SolidWorks 2017’’, iar în T&T nr. 3/2018 scriam despre facilitatea Stop Chamfers din SpaceClaim 19.

Tot la capitolul ,,Parts and Features’’ menţionăm posibilitatea de a insera (în scena modelului 3D) o piesă într-o anumită configuraţie (aplicabilă pentru piesele create/salvate în mai multe configuraţii), iar fluxul de lucru este similar inserării unei piese într-un ansamblu 3D.

De asemenea, înregistrăm şi anul acesta o optimizare la crearea de găuri/alezaje: specificarea toleranţelor şi a preciziilor prin Hole Wizard (Hole Wizard PropertyManager >> Type > Tolerance/ Precision), iar operaţia este valabilă şi la entităţile create în contextul ansamblului. Reţinem că valorile toleranţelor se vor propaga şi în simbolizările corespondente din desenele tehnice generate de SolidWorks (precum şi în MBD), iar eventualele modificări aplicate în aceste desene se vor actualiza şi în modelul de piesă. Mai mult, se pot crea configuraţii de proiectare cu diverse valori ale acestor parametri.

Interesantă se dovedeşte şi facilitatea de feliere (Slicing Mesh BREP Bodies Using Planar Entities), care se poate dovedi folositoare la generarea de solide 3D pornind de la modele mesh.

Tot aici înregistrăm şi noua facilitate de detectare a interferenţelor pentru piese multi-corp (adică a suprapunerilor de corpuri în spaţiul modelului 3D). Acest gen de detecţie devine util de exemplu când verificăm dacă cordonul de sudură intră în conflict spaţial cu alte părţi ale piesei. (Meniul Tools > Evaluate > Interference Detection.)

În recenzia de la SolidWorks 2018 spuneam despre abilităţile de rutare a tubulaturilor şi a cablurilor electrice în contextul ansamblului 3D. Iată că şi versiunea 2019 aduce o facilitate nouă: crearea de segmente de rute, de lungime fixă, lungime ce se controlează prin opţiunea Fixed Length Covering apelată din toolbar-ul ,,Electrical, Piping, Tubing and Routing Tools’’.

Şi dacă anul trecut scriam despre noua funcţie de ,,schiţare cu mâna liberă" (abilitatea de a converti în geometrii 2D valide schiţe efectuate grosier în manieră touch-screen), acum adăugăm şi facilitatea de a crea adnotări în modelul 3D folosind interfeţe touch, de a realiza operaţii de select & drag cu degetele, sau chiar de a aplica solicitări cinematice asupra componentelor de proiect 3D.

Şi încheiem secţiunea cu o noutate vizând proiectarea pieselor de tablă (Sheet Metal): facilitatea de a asocia materiale şi parametrii tehnici piesei. Este o legătură pe care proiectantul o poate face între piesa de tablă proiectată şi materialul semifabricat, o legătură ce funcţionează bidirecţional, astfel că şi eventuala schimbare ulterioară a materialului va determina actualizarea parametrilor foii de tablă constituind piesa.

Ansambluri 3D

În primul rând avem optimizări vizând lucrul cu ansambluri mari, deşi ele sunt ceva mai greu decelabile. De exemplu, modul Large Design Review (LDR) suportă o serie de operaţii de editare, şi astfel utilizatorul poate accesa/edita relaţii de asamblare, poate adăuga/elimina componente, poate modifica configuraţii.

Facilitatea Bounding Box, pe care o semnalam anul trecut la SolidWorks 2018, revine acum în contextul ansamblului. Această ,,anvelopă de gabarit’’ poate conţine orice geometrie din ansamblu, iar culoarea sa din FeatureManager semnalează conţinutul: gri pentru ansamblul de nivel superior; albastru pentru subansamblu; portocaliu pentru piesă. Un ansamblu poate conţine doar o singură entitate Bounding Box, iar în arborele FeatureManager utilizatorul îi poate stabili starea: 3/2019 85 Hide, Show, Suppress sau Unsuppress. Tot de acolo poate inspecta şi parametrii: lungime, lăţime, înălţime, volum. Afişarea anvelopei de gabarit se face din meniul View > Hide/Show > Bounding Box.

De fapt, caseta de gabarit nu este singura metodă de reprezentare simplificată. Atunci când lucrăm cu ansambluri complexe/mari, iar gestionarea vizuală a modelului 3D se îngreunează, putem recurge explicit la metoda Silhouette din Defeature PropertyManager. Selectăm piesele sau grupurile de corpuri pe care le dorim simplificate şi apoi alegem metoda de simplificare (Bounding Box; Cylinder; Polygon Outline; Tight Fit Outline; None). Definiţia este salvată în fişierul-piesă şi menţinută actuală: dacă ulterior se fac modificări la ansamblul părinte, acestea se vor aplica automat şi la modelul simplificat.

Înregistrăm şi câteva optimizări la crearea vederilor explodate (demontate) ale ansamblurilor 3D. Procesul de obținere a vederii explodate se poate parcurge pas-cu-pas, iar utilizatorul poate chiar să-l deruleze invers pentru a evalua rezultatul fiecărui pas. (Explode PropertyManager >> ConfigurationManager >> Exploded View >> Edit Feature).

Închidem secţiunea dedicată ansamblurilor cu observaţia că la SolidWorks 2019 caseta de dialog External References destinată pieselor şi entităţilor de modelare a fuzionat cu cea pentru ansambluri, iar aici proiectantul poate cerceta mai unitar referinţele, le poate rupe, descuia, încuia, sorta, şi poate izola componentele selectate. (Caseta External References se poate deschide din FeatureManager printr-un click-dreapta de mouse pe ansamblul/ subansamblul vizat.) 

Optimizări specializate

Semnalăm o mică noutate şi la desenele tehnice: putem modifica grosimea conturului de celule în tabelele de detalii tehnice. Şi, apropo de tabele, menţionăm şi optimizările de la crearea şi editarea tabelelor descriind găuri/alezaje (aspect important la proiectele cu foarte multe astfel de entităţi), precum şi abilitatea de a combina găurile circulare cu cele necirculare.

E posibil ca cititorii consecvenţi să îşi amintească de propaganda pe care am tot făcut-o în revista T&T pentru MBD (reprezentarea tridimensională a desenelor tehnologice), inclusiv cu accentul pe soluţiile de la Dassault Systemes. Ei bine, SolidWorks MBD aduce acum suport şi pentru piesele din tablă. (Notăm aici şi actualizările de la interfaţa de publicare a PDF-urilor 3D, alt subiect despre care scriam distinct în T&T.)

Şi dacă tot am ajuns la superseturile SolidWorks, vom trece rapid în revistă şi celelalte extensii care au cunoscut îmbunătăţiri odată cu ediţia SolidWorks 2019: 

  • eDrawings: utilizatorul poate specifica ce configuraţii de piesă sau de ansamblu să fie accesate atunci când proiectele respective sunt deschise cu software-ul gratuit eDrawings; versiunea eDrawings Pro permite exportarea în format 3D HTML sau în formate compatibile dispozitivelor AR/VR; 
  • SOLIDWORKS PDM: o serie de facilităţi utile pentru documentarea proceselor tehnologice din avalul proiectării;  
  • SOLIDWORKS Plastics: utilizatorul poate defini condiţii de limită (Boundary Conditions) direct pe entităţile geometrice, precum localizarea injectării, valvele de control, temperaturile la pereţii de turnare plastică, iar aceste informaţii se salvează în fişierul piesei (.sldprt) şi astfel devin accesibile celorlalţi specialişti implicaţi în ciclul de viaţă al produsului. 
  • SOLIDWORKS Simulation: cuplare distribuită pentru solicitările distante şi pentru greutate; optimizarea managerului de solicitări (Remote Load/Mass PropertyManager); exportul în format Mesh Body; constrângerile topologice; 
  • SOLIDWORKS Visualize: activarea funcţiei Denoiser determină scurtarea timpului necesar pentru randarea imaginilor de calitate, însă necesită un adaptor grafic cu nucleu NVIDIA (arhitectură Kepler sau ulterioară) cu suport pentru CUDA 9, şi cel puţin 4 GB de memorie video. Tot aici menţionăm posibilitatea de a importa materiale MDL (Material Definition Language) conforme standardului NVIDIA.

Şi ar mai fi, dar ne oprim deocamdată aici.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.