Competitivitatea companiilor românești din industrie

Editorial

de Onut Iliescu

Competitivitatea companiilor românești din industrie

Cuvântul competitivitate adună la un loc multe dintre calităţile unei afaceri. Pe noi ne interesează afacerile din industrie. Se aplică şi aici. Într-o abordare jurnalistică, competitivitatea este o sumă de calităţi (ale produselor), însuşiri (ale proceselor), abilităţi (ale angajaţilor) unei companii. Deci sunt „active” pe care compania le deţine: performanţe ale proceselor sale interne, ce se transformă în atuuri ale produselor şi serviciilor sale, iar asta se reflectă pozitiv asupra veniturilor şi mai departe, în exterior, asupra cotei sale de piaţă. O piaţă din ce în ce mai dinamică (apar competitori şi tehnologii noi), cu multe surprize, ce pune o presiune din ce în ce mai mare pe preţul de producţie.

Aşadar, trebuie să poţi produce la preţuri rezonabile, ca să poţi vinde apoi produsele la preţuri acceptate de piaţă şi în condiţii ale tranzacţiei rezonabile - la zi. Cel mai mare confort l-ai avea când, fiind primul pe piaţă, tu creezi piaţa - adică atunci când inovezi. Cine îşi poate permite luxul? Trebuie luat în calcul. Dar sunt şi companii româneşti care au nevoie de competitivitate prin schimbare. Deci au nevoie de schimbare! Ce etape trebuie să parcurgă o companie ce doreşte să pornească pe acest drum? Propun o abordare „bliţ”, simplificând o schemă altfel foarte complexă.

Aştept observaţiile, notele şi comentariile celor cu experienţă practică şi ale celor cu pregătire teoretică în domeniu. Avem, de asemenea, în acest număr, între paginile 72 şi 76, articole ce abordează etape ale schemei propuse. Un astfel de schimb de idei va fi benefic tuturor participanţilor la el (şi celor ce-l vor urmări). Şi va îmbogăţi pe fiecare. Este o provocare pe care o lansez la un dialog deschis şi util. Pentru că manualele oferă, în general, „best practices in good conditions”, şi în realitate ai nevoie de „optimum actions in real life” (ori time). Iar, sub presiunea producţiei, cele mai bune metode nu au cum să fie descoperite sau reinventate. Voi veni poate şi cu alte „provocări de nespecialist” pe viitor. Uitaţi-vă peste diagramă şi vedeţi câte din etapele importante - ale unui proces de obţinere a competitivităţii - acoperiţi în acest moment, în caz că vă propuneţi o creştere a competitivităţii companiei pe care o conduceţi. Lipsa unora dintre acestea dau noile probleme pe care le aveţi, nu faptul că v-aţi apucat de proces. Etapele expuse sunt esenţiale şi obligatorii pentru reuşita finală a procesului. Diagrama este simplificată (există alte etape intermediare şi legături între acestea) pentru a le putea evidenţia pe cele mai importante. Acestea au o anumită coerenţă şi omogenitate de esenţă, fiind critice în demers, şi privesc procesele de business şi management tehnic. Cele legate de context economic sau procese însoţitoare au fost eliminate, dar se subînţeleg într-un proces normal de business (vezi: implicarea resurselor umane, managementul lanţului de furnizori, al relaţiilor cu clienţii etc.). Ordinea propusă este una ce poate suporta readaptări influenţate de context. Dar sunt şi succesiuni obligatorii între anumite etape, altele pot fi inversate, îmbinate sau reiterate. Ceea ce le defineşte pe toate este obligativitatea pacurgerii lor.

Şi, dacă vă lipseşte ceva din puzzle-ul reuşitei, de porniţi pe acest drum, informaţi-vă. Continuu.

Alegeţi-vă consultanţi potriviţi. Atenţie! Informarea nu este facultativă, ci doar forma în care se face ea. Trebuie găsit apoi raportul optim între perioada de informare şi cea de acţiune, alternanţa sau întrepătrunderea acestor faze. Altfel, degeaba am făcut informarea!

Deci, este competitivitatea un subiect actual? Este abordarea corectă? Aşteptăm comentariile! Puteţi să le trimiteţi pe e-mail, sau să le faceţi direct pe site, făcându-vă cont. Sau puteţi să ne trimiteţi articole replică. Interacţiunea, pe care încercăm să o stimulăm, va fi benefică.



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord