ZAwheel - studiu de caz

Eficienta Energetica

de Mircea Badut

ZAwheel - studiu de caz

Pornind de la o idee tehnică mai neconformistă, o serie de experimente practice, realizate pe linii de autobuz din Europa, a arătat un randament energetic foarte bun, plus o serie de avantaje de luat în calcul pentru transportul urban. Compania germană Ziehl-Abegg Automotive GmbH ne propune ca acţionarea automobilelor să se facă cu motoare electrice cu rotor exterior, montate în chiar roţile acestora.

Încă din 1897 Emil Ziehl (fondatorul companiei Ziehl-Abegg) a avut ideea construirii motorului electric rotindu-se în jurul unui stator fix, iar astăzi motoarele cu rotor exterior (mai întâlnite în construcția ventilatoarelor) au ajuns la performanțe și capabilități care le permit aplicări deosebite. Ziehl-Abegg, deși a rămas o afacere de familie, este un producător renumit de motoare electrice, cu sediul la Künzelsau, Baden-Württemberg.

În urmă cu un deceniu, firma Ziehl-Abegg a avut curajul să propună pieței europene experimentarea acestui tip de motor pentru autovehicule comerciale, demers catalizat atât de cerințele tot mai înalte de eficiență energetică (inclusiv cele impuse oficial prin directivele Uniunii Europene), cât și de alte aspecte curente, precum reducerea emisiilor de noxe și minimizarea poluării sonore.

În 2004 compania a găsit un partener (e-Traction) care a construit primul vehicul experimental a cărui propulsie era realizată cu mașini electrice cu rotor exterior înglobate în chiar roțile motoare. (Este vorba de motoare sincrone cu magneți permanenți și cu comenzi electronice integrate.)

Primele implementări practice experimentale s-au făcut în Olanda, dar apoi acestea s-au extins în Suedia, Finlanda, Corea și Polonia. Iar re zultatele testelor concrete au fost încurajatoare. De altfel, tabelul 1 prezintă succint fazele experimentului.

TABELUL 1

Sunt de subliniat avantajele tracțiunii electrice folosind motoare cu rotor exterior, fiind vorba atât de avantaje față de tracțiunea cu motoare cu ardere internă (Diesel, Otto), cât și avantaje față de tracțiunea electrică cu un singur motor (cu clasicul rotor interior):

  • eliminarea noxelor (inclusiv CO2 și NO2);
  • reducerea drastică a poluării sonore (90%);
  • randament general mult mai bun (90-92%, față de 30-50% din cazul motorizării Diesel);
  • lipsa transmisiei mecanice (ambreiaj, cutie de viteze, diferențial) are efect atât în eliminarea pierderilor energetice inerente, cât și în reducerea greutății și în simplificarea arhitecturiiautovehiculului;

Tabel 2

  • posibilitatea de a recupera energia electrică din inerția vehiculului prin trecerea motoarelor în regim de generator.

Detalii tehnice ale acestor motoare electrice cu rotor exterior integrabile în roți de autovehicule se găsesc în tabelul 2.


English summary

Confirmed and acknowledged experience may represent a launching pad for innovating ideas. Assessment and approval of such ideas are followed by support, funding and application, which prove beneficial in multiple views: power efficiency, environmental impact (lower chemical pollutants, lower noise, etc.). Installation of electric engines with external rotor (as a rotary gearless direct drive) in the wheels of urban transport vehicles (buses) is experimentally used in several countries, and this techno logy shows opportunities for development.


Mircea Băduț este inginer, consultant CAD/IT



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord