De la vehiculul termic la cel 100% electric

Energie

de Niculae Boicea , Liviu Popescu

De la vehiculul termic la cel 100% electric

Ne-am obişnuit, în viaţa de zi cu zi, să utilizăm automobilul în versiunea sa clasică, cu motor termic. Pentru a-l porni, folosim un mic motor electric, antrenat de o baterie instalată pe vehicul. Pentru a menţine bateria încărcată şi pentru a alimenta cu energie electrică calculatoarele îmbarcate, dar şi ceilalţi consumatori (surse de lumină, diverse acţionări electrice etc.) se foloseşte un mic generator electric. Nu mai putem imagina astăzi un vehicul cu motor termic fără a fi înconjurat de energie electrică; aceasta este cea care a sprijinit, de altfel, succesul său.

   Foto 1

Dacă privim în urmă, strămoşul vehiculului termic este unul electric, care, acum mai bine de o sută de ani, se bucura de succes, în special din partea feminină. ,,La jamais contente” (foto 1),  dotat cu o motorizare electrică, alimentată cu baterii, este primul vehicul care depăşeşte bariera de 100 km/h. Beneficiind de o concepţie simplă, vehiculul electric este uşor de construit, de utilizat şi de întreţinut.

 

Ce înseamnă astăzi vehiculul electric?

Toate progresele tehnologice, confortul, siguranţa, adăugate pas cu pas pe vehiculul termic, le putem regăsi pe cel electric, într-un cadru complet schimbat. Este concretizarea unei strategii ambiţioase de a merge către „zero emisii”, oferind noi senzaţii. În primul rând, este vorba de linişte. Punem contactul, maşina ne confirmă că este gata de plecare, dar nu auzim nimic. Adevărat! Motorul electric nu are nevoie să fie menţinut în mişcare atunci când vehiculul este în repaus. Anclanşăm în „drive”, accelerăm uşor şi vehiculul pleacă lin. O senzaţie de plutire, motorul electric negenerând vibraţii în vehicul. Accelerăm puternic: parcă decolăm. Nu este nevoie ca motorul electric să-şi mărească turaţia pentru a oferi cuplu. De asemenea, acceleraţia este imediată, constantă pe toată plaja de utilizare, fără a mai fi nevoie de cutie de viteze. Dacă, în timpul rulării, luăm piciorul de pe acceleraţie, vehiculul intră automat în frânare recuperativă. De această dată, motorul devine generator şi, astfel, se poate încărca bateria de tracţiune. Frânăm uşor şi vehiculul se opreşte. Timpul parcă s-a oprit odată cu vehiculul. Referinţele sonore se schimbă în acelaşi timp cu plăcerea crescândă de a conduce într-o atmosferă calmă şi cu un efort mai mic, fără zgomot, fără vibraţii, fără mirosul specific al gazelor de eşapament.

 

Şi nu ne oprim aici!

Putem încărca vehiculul electric acolo unde acesta este staţionat sau parcat. Un confort în plus, evitând deplasarea către staţiile de carburant. Cu un „plin” de energie se pot realiza, deja, 200 de km. Pe tot acest parcurs, masa vehiculului rămâne constantă, pentru că nu se degajă  nimic în natură prin consumul de energie electrică din bateria de tracţiune. Tehnologia de astăzi ne permite, deja, ca în treizeci de minute să reîncărcăm la 80% bateria de tracţiune. O pauză binevenită, dacă avem de făcut un traseu mai lung, după care ne continuăm drumul. Aşa cum astăzi avem staţii de carburant la tot pasul, infrastructura de reîncărcare pentru vehiculele electrice trebuie să se dezvolte pentru a susţine succesul acestora într-o nouă abordare la început de secol 21. 


Liviu Popescu este Responsabil Tehnic Renault Technologie Roumanie, Niculae Boicea este Responsabil Inovare şi Cercetare Renault Technologie Roumanie



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord