- Identificare idee de proiect (investiţie):
- Părţi implicate: Beneficiar;
- Buget timp: 1 – 24 ore;
- Livrabil: 1 pag descriere succintă idee proiect.
- Dezvoltare/documentare idee de proiect:
- Părţi implicate: Beneficiar;
- Buget timp: 40 – 60 ore;
- Livrabil: draft studio fezabilitate de uz intern.
- Identificare posibilităţi de finanţare:
- Părţi implicate: Beneficiar, Consultant, Instituţie Bancară;
- Buget timp: 40 – 60 ore;
- Livrabil: raport surse de finanţare disponibile, corelat cu condiţii.
- Luare de cizie ref. in vestiţie şi mod finanţare:
- Părţi implicate: Beneficiar;
- Buget timp: 1 – 24 ore;
- Livrabil: decizie internă referitor la investiţii şi mod finanţare.
- Pregătire şi depunere dosar de finanţare:
- Părţi implicate: Beneficiar, Consultant, Organism Intermediar;
- Buget timp: 300 – 2.000 ore.
- Livrabil: dosar finanţare corespunzător apel proiect linie finanţare vizată, dovada depunere documentaţie.
- Evaluare şi selecţie dosar de finanţare:
- Părţi implicate: Reprezentaţi Fonduri Nerambursabile, Beneficiar, Consultant;
- Buget timp: 30 – 60 ore;
- Livrabil: scrisoare (ne)propunere proiect spre finanţare şi buget aprobat.
- Implementare investiţie:
- Părţi implicate: Beneficiar, Consultant, Autoritate Management;
- Buget timp: 100 – 4.000 ore;
- Livrabil: raport final implementare, confirmare atingere indicatori de realizat.
- Monitorizare post-implementare investiţie:
- Părţi implicate: Beneficiar, Consultant, Autoritate Management;
- Buget timp: 100 – 250 ore;
- Livrabil: rapoarte anuale de monitorizare, confirmare atingere indicatori de rezultat.
- Veţi parcurge activităţile specificate în dosarul de finanţare (conform graficului de execuţie);
- Veţi efectua cheltuielile conform bugetului prezentat în dosarul de finanţare şi le veţi deconta ulterior pe cele eligibile;
- Veţi raporta periodic privind evoluţia proiectului – raportarea va face referinţă în permanenţă la graficul de execuţie al investiţiei;
- Veţi atinge indicatorii de realizat asumaţi prin proiect (număr de echipamente achiziţionate, servicii de consultanţă contractate, locuri de muncă nou create, personal instruit, etc).
- Consultantul preia responsabilitateaimplementării;
- Tipul de colaborare cel mai complet/acoperitor pentru client.
- Consultantul are un mandate limitat;
- Responsabilitatea implementării revine clientului;
- Rolul consultantului este de ,,plasă de siguranţă”
- Consultantul intervine doar atunci când este solicitat în chestiuni punctuale associate implementării.
- Complexitatea proiectului;
- Competenţele şi experienţa echipei de implementare de care dispuneţi intern;
- Care sunt riscurile asociate proiectului, probabilitatea de apariţie a acestora şi impactul în caz de apariţie;
- Bugetul de care dispuneţi pentru consultanţa cu implementarea.
- Întârzierea încasării co-finanţării din partea organismelor abilitate, ca rezultat al depunerii unor documentaţii de decontare incomplete / incorecte;
- Încasarea parţială sau chiar neîncasarea sumelor contractate pentru co-finanţarea proiectului;
- Blocarea de resurse financiare ale societăţii pe termen scurt / mediu / lung;
- Derularea prin forţe proprii a unei investiţii ce era rentabilă pentru societate doar în condiţiile obţinerii de co-finanţare nerambursabilă - constatarea neregulilor în implementare şi deciziile de diminuare parţială sau chiar anulare a co-finanţării nerambursabile au loc după ce solicitantul a efectuat deja cheltuiala.
- Crearea unor precedente negative asupra societăţii şi / sau reprezentantului legal al acesteia: imagine negativă în raport cu principalii stakeholderi, scădere rating în raport cu potenţialii acţionari / investitorii/ finanţatori ai societăţii, creşterea dificultăţii până la ajungerea în imposibilitate de a accesa ulterior finanţări nerambursabile (europene sau de la bugetul de stat);
- Creşterea costului cu finanţarea : fie pentru împrumuturile atrase pe termen scurt (sub 1 an) pentru a asigura sustenabilitatea investiţiei aferent încasărilor întârziate comparativ cu proiecţia fluxului de numerar, fie pentru împrumuturile atrase pe termen lung (peste 1 an) pentru a suporta modificările bugetare (ex: diminuarea valorii asistenţei financiare nerambursabile).

ALEXANDRA DĂMĂROIU Consultant, COMPASS Consulting
_______________________________________________________________