Câteva clarificări privind mărcile internaţionale de conformitate a produselor

Management & Calitate

de Mihai Gheorghe

Câteva clarificări privind mărcile internaţionale de conformitate a produselor

Introducerea pe piaţă a produselor în diverse ţări implică certificarea produselor, aplicarea unor mărci de certificare. Pentru a se putea aplica o marcă de certificare pe un produs trebuie respectate reglementările aplicabile, care detaliază cerinţele ce trebuie îndeplinite de produse pentru a putea fi comercializate pe o anumită piaţă.

 

Mărcile de conformitate demonstrează conformitatea cu anumite standarde şi reglementări. Ele pot fi utlizate de orice companie ale cărei produse sunt conforme cu anumite reglementări prestabilite pentru o anumită piaţă.

În multe ţări, diferenţa principală între mărcile colective şi mărcile de certificare constă în faptul că primele pot fi utilizate numai de un anumit grup de companii, în timp ce mărcile de certificare de origine se conformează standardelor definite de posesorul mărcii de certificare.

În continuare, prezentăm, pe scurt, explicaţii referitoare la cele mai întâlnite mărci de conformitate:

 

Geprüfte Sicherheit (GS)

Marca GS este o marcă de securitate şi vine de la ,,testat în condţii de siguranţă” şi este aplicabilă produselor nealimentare.

Produsele care sunt în conformitate cu reglementările tehnice privind securitatea în funcţionare şi utilizare pot primi această marcă.

Există diverse institute de testare autorizate, cum ar fi TÜV sau VDE (Verband der Elektrotechnik eV) care acordă această marcă.

Produsele care poartă această marcă pot fi utilizate în condiţii de siguranţă.

 

Marcajul CE

Marcajul CE evidenţiază că un produs este conform cu cerinţele de securitate stabilite de Uniunea Europeană, cerinţe comune tu­­­­turor statelor membre. Acest marcaj trebuie să apară pe toate produsele din domeniile reglementate prin directive europene.

 

Atunci când o marcă CE este aplicată  pe un produs, aceasta confirmă că produsul:

  • se conformează tuturor directivelor europene
  • că a fost supus la teste adecvate de evaluare a conformităţii.

 

Statele membre sunt autorizate să restricţioneze vânzarea sau punerea în funcţiune a produselor fară marcaj CE, produse care cad sub incidenţa directivelor europene.

 

Marcajul CE este obligatoriu şi trebuie să fie aplicat pe orice produs aflat sub incidenţa domeniilor reglementate prin directive europene.

În cazul în care produsele sunt supuse mai multor directive, care prevăd, toate, aplicarea marcajului CE, marcajul indică faptul că produsele sunt considerate ca fiind conforme cu cerinţele de securitate.

 

Marcajul CE pe un produs este un marcaj care semnifică faptul că  produsul respectă toate obligaţiile actuale cerute de directivele aplicabile.

 

Marcajele SR / SR-S

Marca SR este destinată produselor conforme cu cerinţele din standardele româneşti de produs.

 

Marca SR-S este destinată produselor conforme cu cerinţele standardelor româneşti de securitate.

 

Mărcile SR/ SR-S sunt proprietatea exclusivă a Asociaţiei de Standardizare din România, conform Legii nr. 355/2002 pentru aprobarea O.G. nr. 39/1998 şi sunt înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci.

 

Sigla SR/SR-S, aplicată pe un produs, pe ambalajul acestuia sau pe documentele însoţitoare, înseamnă că acel produs satisface caracteristicile (de dimensiune, securitate, rezistenţă, aptitudini de utilizare, etc.) care sunt stabilite printr-un standard român (SR, SR EN, SR ISO, STAS, etc - conform Catalogului Standardelor Româneşti în vigoare).

 

Produsele cu marca SR/SR-S sunt controlate de către producător şi de către ASRO BMC, în calitate de organism independent.

Producătorul se angajează să verifice în permanenţă acele caracteristici ale produselor puse în vânzare care sunt certificate.

 

ASRO controlează, în perioada de supraveghere, performanţele produselor marcate SR/SR-S, prin audituri la sediul producătorului şi prin prelevarea de produse pentru verificare prin încercări de laborator.

 

Blue Angel

Blue Angel (Der Blaue Engel) este o certificare germană pentru produse şi servicii care au impact redus asupra mediului. Această marcă de certificare a produselor se acordă produselor dacă se poate demonstra că acestea au un impact redus asupra mediului.

 

În anul 1978, un juriu format din reprezentanţi ai organizaţiilor de protecţie a mediului, de protecţie a
consumatorilor, ai industriei, sindicatelor, mass-media, comerţului şi bisericilor au stabilit regulile pentru acordarea acestei certificări.

 

Blue Angel este cea mai veche etichetă ecologică din lume. După introducerea Blue Angel în Germania, în 1978, ca prima etichetă ecologică la nivel mondial, şi alte ţări europene şi non-europene au urmat acest exemplu şi au introdus propriile lor mărci ecologice naţionale şi regionale.

Scopul comun al acestor mărci este de a informa consumatorii cu privire la produsele care au impact redus asupra mediului.

 

În 1994, unele ţări au cooperat în dezvoltarea Global Ecolabelling Network (GEN), care este o organizaţie non-profit,  compusă din 25 de organizaţii, care se ocupă cu acordarea mărcilor de certficare ecologică în toată lumea.

 

Lion Mark

Marca a fost introdusă de British Toy & Hobby Association (BTHA) în 1989, pentru a promova standardul ce oferă o înaltă siguranţă în industria jucăriilor. ,,Lion Mark” este un simbol uşor de recunoscut pentru a ajuta consumatorii să identifice jucăriile care oferă siguranţă pentru copii în timpul utilizării acestora.

 

Toţi membrii BTHA sunt obligaţi să utilizeze coduri de bune practici şi să se asigure că toate produsele cores­pund standardului EN 71 (EN 62115 în cazul jucăriilor electrice). Membrii trebuie să semneze un acord cu BTHA, care stabileşte condiţiile de utilizare a acestui marcaj. Nerespectarea acestor standarde va duce la revocarea licenţei BTHA.

 

În timp ce marcajul CE trebuie să fie folosit de producători pentru a indica faptul că produsul lor este fabricat în conformitate cu cerinţele esenţiale de siguranţă, Lion Mark a fost conceput pentru a merge mai departe decât acesta şi oferă o siguranţă mai mare pentru consumatori.

 

Marcajul UL

Toate sistemele sau dispozitivele electrice comercializate în Statele Unite ale Americii trebuie să respecte reglementările naţionale de siguranţă, acest lucru este dovedit prin marca de conformitate UL, aplicată în urma testării produsului într-un laborator acreditat.

Laboratorul care efectuează aceste teste este un laboratorul recunoscut Underwriters Laboratories (UL).

 

FCC Declaration of Conformity

Declaraţia de conformitate FCC sau eticheta FCC/marca FCC este o marcă de certificare pentru produse electronice fabricate sau comercializate în Statele Unite, care certifică faptul că interferenţele electromagnetice din dispozitiv sunt sub limitele aprobate de către Comisia Federală de Comunicaţii.

Eticheta FCC se găseşte chiar şi pe produsele vândute în afara teritoriului Statelor Unite, deoarece acestea sunt fie produse fabricate în SUA şi au fost exportate, sau au fost fabricate în alte ţări, care au SUA ca  prima piaţă (de exemplu: Japonia, China). Acest lucru face ca eticheta FCC să fie recunoscută la nivel mondial.

 

Comisia Federală de Comunicaţii a stabilit reglementări privind interferenţa electromagnetică în conformitate în 1975. După mai multe modificări de-a lungul anilor, aceste reglementări au devenit proceduri de conformitate şi de certificare în 1998.

Marca de certificare FCC este obligatorie pentru echipamente IT, cum ar fi calculatoare, comutate-mode surse de alimentare, monitoare, receptoare de televiziune, emiţătoare de putere redusă, dispozitive ştiinţifice şi medicale, dispozitive care emit radiaţii RF.

În ianuarie 2012, existau 279 laboratoare de testare la nivel mondial, acreditate, care sunt calificate să emită declaraţia de certificat de conformitate FCC.

 

Chiar dacă cele mai multe dintre ţările exportatoare de echipamente electronice pe piaţa din SUA au propriile standarde de certificare şi mărcile de conformitate (de exemplu: CCC marca de certificare pentru China, VCCI (Consiliul voluntar pentru controlul interferenţelor) marca pentru Japonia, marca KCC pentru echipamente de comunicaţii - Coreea de Sud şi marca BSMI pentru Taiwan, cele mai multe dintre produsele vândute încă în aceste pieţe au marca FCC.

 

RoHS

Directiva RoHS are drept scop de a restricţiona anumite substanţe periculoase utilizate în mod obişnuit în echipamente electrice şi electronice.

Orice componentă conformă cu RoHS este testată pentru stabilirea prezenţei plumbului (Pb), cadmiului (Cd), mercurului (Hg), cromului hexavalent (Cr-Hex), bifenililor polibromuraţi (BPB) şi eterilor de difenil polibromuraţi (PBDE).

Pentru crom hexavalent şi cadmiu, nu trebuie să fie mai mică de 0,01%. Pentru plumb, PBB, PBDE  nu trebuie să existe mai mult de 0,1% din greutatea materiei prime. Orice componentă conformă cu RoHS trebuie să aibă 100 ppm sau mai puţin de mercur. În UE, unele echipamente militare şi medicale sunt exceptate de la respectarea RoHS.

Vom continua să prezentăm alte mărci de certificare în ediţiile viitoare ale revistei. 


Mihai Gheorghe este dr. ing., Director Calitate Indaco Systems



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord