Market intelligence sistem informatic util şi necesar unei companii

Management & Calitate

de Miruna Ursache

Market intelligence sistem informatic util şi necesar unei companii

Mediul de afaceri în care evoluează în ultimii ani companiile reprezintă o provocare continuă: evoluția tehnologică progresivă, combinată cu un transfer rapid de date, know-how sau resurse condiționează competitivitatea durabilă de o analiză aprofundată a pieței și a diverselor elemente de influenţă, permițând astfel consolidarea unor strategii de dezvoltare concrete și informate.

În paralel, noţiunea de business intelligencese referă la sistemele informatice de identificare, de extragere şi de analizare a datelor disponibile într-o companie, sisteme al căror scop este de a oferi un suport real pentru luarea de decizii de business.

Market intelligence furnizează astfel informaţii importante despre mediul de afaceri extern companiei, în timp ce operaţiunile de business intelligence sunt bazate, în principal, pe o bază de date internă, unde sunt înregistrate vânzările, achiziţiile sau expedierile de mărfuri. Scopul încorporării informaţiilor colectate prin market intelligence în business intelli­gence constă în a furniza factorilor de decizie ai companiei o imagine cât mai completă a performanţelor realizate în anumite condiţii economice.

Modul de utilizare a informaţiilor de către companie 

Monitorizarea atentă a competiţiei face parte integrantă din administrarea oricărei afaceri şi acest lucru a fost identificat în mod tradiţional ca unul din elementele de market intelligence.Cu toate acestea, practica de market intelligence din ultimii ani a cunoscut o expansiune semnificativă, atrăgând în plus colectarea de informaţii de analiză şi raportare de piaţă ce au ca scop îmbunătăţirea modelului de afaceri utilizat şi a proiecţiilor ce derivă din acesta.

Procesul de market intelligenceutilizează surse multiple de informaţii, pentru a crea o imagine de ansamblu a pieţei pe care evoluează compania, a clienţilor, a problemelor existente sau potenţiale, a competiţiei şi a perspectivelor de dezvoltare pentru noi produse şi servicii. Sursele de date brute folosite la analiză includ printre altele registrele de vânzări, sondajele şi Social Media.

Multe companii utilizează elementele de market intelligencepentru a crea un cadru pentru business intelligence.În general, procesul de business intelligence se referă la un sistem informaţional extins, ce cuprinde date despre clienţi şi produse, ca spre exemplu câte produse au fost expediate, numărul total de vânzări pe o lună şi alte tranzacţii inerente desfăşurării unei afaceri. Spre deosebire de aceasta, elementele demarket intelligencese concentrează pe categorii specifice de consumatori ce includ informaţii demografice şi geografice, precum şi ceea ce achiziţionează, toate acestea contribuind la o analiză mult mai completă debusiness intelligence.Sistemul de market intelligence ia de asemenea în calcul ceea ce se întâmplă cu competiţia, ceea ce este complet ignorat în materie de business intelligence.

Intrebări ale căror răspunsuri vin în sprijinul companiei 

Aplicat într-o manieră corectă, procesul de market intelligencerăspunde unor întrebări concrete despre clientelă şi competiţie - existente şi potenţiale - şi ajută la determinarea scopurilor interne ale companiei. Astfel de întrebări care pot fi formulate în materie de market intelligence sunt: 

Unde ar trebui alocate mai multe resurse? În ce sector ar trebui să încerc să pătrund în continuare? 

Există anumite şabloane de comportament ale celor mai buni clienţi? Ce produse ar putea fi comercializate pe mai multe pieţe pentru clienţii existenţi? În ce segmente demografice ar putea compania să promoveze produse noi sau deja existente?

O companie suficient de mare poate angaja un specialist de market intelligence.Acest analist va dezvolta o imagine mult mai nuanţată a pieţei prin relaţiile pe care le va crea cu producătorii, cu distribuitorii, cu clienţii şi cu alte părţi implicate în realizarea şi comercializarea produselor firmei. Acest tip de dialog, împreună cu datele obţinute şi studiile de piaţă făcute, constituie marea parte a market intelligencea unei companii.

Odată ce informaţiile au fost procesate, compania le poate folosi pentru a lua decizii importante, cum ar fi determinarea de oportunităţi de expansiune sau crearea de parametri de dezvoltare.

Un astfel de sistem de informaţii implementat în cadrul unei companii şi baza de date dezvoltată în urma implementării au astfel vocaţia de a garanta un risc scăzut asumat de către factorii de decizie în elaborarea de strategii de dezvoltare durabilă, deoarece sunt luaţi în calcul parametrii concreţi şi măsurabili existenţi într-un sector dat.


English summary

The permanent evolution of the business environment, generated by technological developments, requires the collection and use of many and various information by company decision makers. Some information refer to highlighting market opportunities (market intelligence), while others provide a support for decision making (business intelligence).

All this information (collected, processed, analyzed, etc.) are aimed at improving the business model used and of the resulting perspectives.

A large company may employ specialists to collect and analyze various information from many sources, in order to assess the expansion opportunities of the company and to establish development parameters, or, in one word, to take the right decisions in the given conditions.


Miruna Ursache este Coordonator decomunicare EPTDA



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord