Cum se alege o mașină-unealtă ( seria noua) (I)

Masini-Unelte

de Corneliu Gornic

Cum se alege o mașină-unealtă ( seria noua) (I)

Intelligence in Production” (inteligenţă în producţie) a fost motto-ul ediţiei din 2013 a Târgului Internaţional de Maşini-Unelte EMO Hannovra 2013. În conformitate cu această sintagmă,producătorii de maşini-unelte, de ansambluri şi de componente pentru acestea sau furnizorii de alte tehnologii incluse în ceea ce se numeşte „tehnologia construcţiilor de maşini”, încearcă să ofere soluţii beneficiarilor acestor produse, în concordanţă cu principiile acestui concept. În acest sens, a produce „mai inteligent” înseamnă „cea mai bună economie” [2].

În întreaga lume, utilizatorii mașinilor-unelte și ai sistemelor conexe sunt confruntați cu probleme majore legate de:

  • prețul de cost al produselor fabricate;
  • randamentul (eficiența) echipamentelor;
  • impactul activității asupra operatorilor și asupra mediului.

Răspunsul la aceste provocări este dat de către eficiența, calitatea, flexibilitatea și disponibilitatea oricărei firme de succes. Acestea sunt realizate de producătorii de mașini-unelte și de partenerii acestora și sunt puse la dispoziția industriilor prelucrătoare, prin conceptele (unele noi) mașinilor-unelte, prin tehnologiile de comandă și software-ul instalat, prin scule și procese (tehnologii)[1]

Cerințele impuse utilizatorilor de mașini-unelte, printre care variația „dimensiunilor” loturilor de fabricație (începând cu o bucată, care nu va mai „trece” niciodată pe la acea mașină-unealtă sau prin acea linie de fabricație), variante multiple ale aceluiași produs, materiale noi de prelucrat și multe alte cerințe, incită la introducerea de noi și noi inovații la mașini-unelte, la oferirea posibilităților de comunicare ale firmei sau ale mașinilor-unelte/ sistemului de fabricație (în cadrul sistemului și al înregului sistem cu nivele decizionale superioare – caracteristici ale conceptului Industry 4.0) [1].

Întotdeauna, producătorii de mașini-unelte au căutat să satisfacă într-o măsură cât mai mare necesitățile utilizatorilor: de la viteze de așchiere și viteze de avans cât mai ușor de reglat în conformitate cu problemele de așchiere (materiale, suprafețe, condiții etc), întinse pe plaje cât mai mari, să asigure precizia și parametrii maximi de așchiere pe întregul domeniu de lucru al mașinii și pe durate de timp cât mai lungi, să fie cât mai puțin sensibile la variația parametrilor de așchiere și ai celor de mediu, să asigure cât mai multe posibilități tehnologice, să asigure protecția personalului, al mediului și a mașinii-unelte însăși etc. Actualele mașini-unelte se caracterizează prin câteva particularități, dintre care enumăr:

  • domenii foarte mari ale vitezelor de rotire (ale piesei sau/și sculei) și a celor de avans;
  • posibilitatea reglării continue a valorilor acestora, inclusiv prin comanda numerică;
  • posibilitatea prelucrării complete a unor piese sofisticate într-o singură prindere (single setup):
  • realizarea operațiilor de degroșare și de finisare pe aceeași mașină-unealtă;
  • efectuarea de operații tehnologice diverse (strunjire pe mașini de frezat, frezări pe strunguri, rectificări și filetări pe aceeași mașină-unealtă etc).

În acest sens:

  • strungurile carusel sunt dotate cu accesorii care permit efectuarea diverselor operații, platoul sau portalul sunt mobile etc;
  • strungurile paralele sunt echipate cu sănii suplimentare, dotate cu capete revolver,care au scule acționate (live tools), fiind posibilă prelucrarea unor suprafețe orientate oricum în spațiu;
  • mașini de frezat cu o mese rotative înglobate în masa fixă/deplasabilă a mașinii; o mese cu două axe comandate numeric: una de basculare și una cu rotire continuă; o accesorii foarte diverse, care pot prelucra materiale, piese și suprafețe de o mare diversitate

Toate aceste posibilități sunt facilitate atât de concepția mașinilor (acționarea independentă a axelor de coordonate), cât și de echipamentele de comandă (hardware și software).

Toate aceste informații pot fi utilizate ca „arme tehnice” în negocierile desfășurate de reprezentanții firmei interesate de achiziționarea unei noi mașini-unelte cu diverși producători, ale căror mașiniunelte ar corespunde scopului beneficiarului.

În episoadele anterioare am prezentat câteva soluții de ansamblu, globale, oferite de producători de mașini-unelte (integratori de tehnologii), în spiritul celor două concepte: Industry 4.0 și Intelligence in Production.

Seria de articole care urmează va fi dedicată ilustrării unor soluții, care încadrează mașinileunelte în tendințele mai sus specificate.

Voi începe noua serie cu prezentarea problemelor legate de arborele principal (sau de arbori multipli).

Noua serie de articole se va axa pe prezentarea unor realizări ale producătorilor de mașini-unelte și ale partenerilor acestora.

În acest sens, voi evidenţia modul în care au evoluat soluţiile tehnice şi ce se oferă în prezent:

  • referitor la acționarea arborelui principal și la posibilitățile de variație a turației acestuia;
  • lăgăruirea arborilor principali;
  • lubrifierea lagărelor arborilor principali de înaltă performanță (turație înaltă);
  • diminuarea temperaturii degajate în funcționare, eliminarea acesteia (fără a influența echipamentele din vecinătate) și de menținere a tempe raturii reglate la variația condițiilor de mediu;
  • „echilibrarea” comportamentului termic al mașinii-unelte;
  • compensarea deformațiilor termice;
  • sesizarea unor erori de fixare a sculelor și de mărire a forței de strângere a sculei;
  • la soluții care s-au folosit la modernizarea unor mașini-unelte, care le-au dus „în apropierea” unor mașini-unelte de fabricație actuală;
  • ce noi facilități constructive se oferă utilizatorilor;
  • cum evoluează raporturile dintre beneficiarul/utilizatorul mașinii-unelte și producătorul acesteia sau a unor ansambluri;
  • probleme legate de monitorizarea și întreținerea (mentenanța) arborilor principali.

Noua serie de articole va analiza, așa cum am specificat mai sus, o serie de realizări din domeniul mașinilor-unelte și care sunt oferite beneficiarilor.

Vreau să amintesc, din nou, faptul că doar după cel de al doilea Razboi Mondial specialiștii în economie și politicienii au realizat faptul că mașinileunelte sunt sarea și piperul oricărei economii na- ționale. Ele permit realizarea oricăror altor echipamente/ tehnologii.

Specialiștii în domeniul mașinilor-unelte sunt integratori de tehnologii. {tiind și intuind necesitățile prezente și viitoare ale beneficiarului ei pot oferi mașini-unelte care să satisfacă atât cerințele tehnice, cât și pe cele legate de factorii economici,de mediu etc.

Rezumat

În întreaga sferă productivă se duce o luptă pe multiple planuri pentru reducerea preţului de cost al produselor/serviciilor, pentru creşterea randamentelor echipamentelor şi pentru diminuarea impactului activităţii asupra mediului.

Producătorii de maşini unelte luptă pentru satisfacerea motto-ului „inteligenţă în producţie” (sau să se ajungă la „cea mai bună economie”), care trebuie să se aplice atât produselor proprii– maşini unelte, cât şi utilizatorilor acestora.

Noua serie de articole încearcă să prezinte modurile în care au evoluat conceptele şi realizările din domeniul maşinilor unelte pentru satisfacerea acestor scopuri.


English summary

The entire production field is witnessing a manifold battle for the reduction of product/service costs, the increase of equipment yields and mitigation of environmental impacts.

Machine tool manufacturers fight for the motto „production smartness” (or to achieve „economies of scale”), which has to cover both their own products – machine tools – and their users.

The new series of articles undertakes to present how the machine tool concepts and achievements evolved in order to address such goals.


Corneliu Gornic este Preşedinte PROFEX, Centru de Dezvoltare Tehnologică



Corneliu Gornic

Inginer, specialitatea Maşini-Unelte şi Scule, promoţia 1968

Activitate:

  • cercetare maşini-unelte din 1968 până în 1992, de la simplu inginer la cercetător ştiinţific principal gr. I şi director ştiinţific, în cadrul Institutului de Cercetări şi Proiectări Maşini-Unelte (ICPMUA, ICSIT-TITAN, acum SIMTEX);
  • marketing, AQ, CTC, proiectare (fostul ARMUS);
  • dezvoltare, tehnologii de montaj şi reglaj, încercări şi diagnoză, tehnologii de prelucrare (PROFEX CONSULT).

Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord