Excelența din șopron

Masini-Unelte

de Teximp International

Excelența din șopron

În anii 1950, Enzo Ferrari, atunci când vorbea despre echipele britanice de Formula 1, le spunea ,,garajiști”, un termen condescendent ce sugera faptul că, ducându-şi viaţa într-un garaj, aceştia erau mai puțin importanți decât scuderia Maranello, considerată ca făcând parte din aristocraţia sporturilor cu motor. Totuşi, ar fi fost mai exact dacă „Bătrânul” s-ar fi referit la rivalii săi de curse drept ,,şopronişti”.  Englezii ţin la ideea de om modest şi nimic nu adăposteşte mai bine acest concept timid decât obişnuitul şopron de grădină, în interiorul căruia sunt concepute şi construite maşinării şi invenţii câştigătoare. 

Patrick Walker este ceea ce comunitatea amatorilor de motociclete de epocă numesc cu afecţiune furnizorul ,,Fred din şopron”. Având sediul în West Midlands, compania sa, Works Racing Ltd, produce piese de motor pentru valoroasele Norton Manx 500, din anii 1950 şi 1960. „Fabrica” sa nu este altceva decât o construcţie de lemn fără decoraţii şi fără pretenţii, adiacentă casei sale pe care o împarte cu soţia sa, trei copii şi doi câini, aflată pe la jumătatea unei străzi noroioase în apropiere de Stratford-Upon-Avon, locul de naştere al lui William Shakespeare. 

„Miles Robinson, partenerul meu de afaceri,  şi cu mine am decis să înfiinţăm Works Racing Motor Cycles Ltd. în 2008,” spune Patrick Walker, ,,Ne-am gândit că ne-am putea construi propriile piese şi motoare de 350 şi 500 cc şi că le-am putea vinde proprietarilor de Norton din întreaga lume.” 

După numai trei ani, Works construieşte nu numai motorul, ci întreaga motocicletă. 

Înainte de a înfiinţa Works Racing, Walker a petrecut aproape 20 de ani proiectând motoare de înaltă performanţă, ceea ce, spune el, a constituit o pregătire excelentă pentru noua sa iniţiativă. Cu toate acestea avea o experienţă directă limitată în lucrul cu maşinile CNC şi cu programele CAD/CAM. „La fosta mea companie conduceam un atelier de prelucrări şi aveam rareori ocazia să mă ocup de programare. Când am înfiinţat Works Racing mi-au trebuit 6 luni de muncă intensă pentru a proiecta motorul complet în SolidWorks. Eram destul de bun la modelarea CAD, dar în nici un caz un expert. Deoarece este un motor vechi, acesta a fost produs iniţial folosind şabloane de lemn, astfel că erau o mulţime de piese care nu aveau forme geometrice simple. Unele dintre ele erau construite manual, ceea ce a făcut dificilă modelarea lor. Ca urmare, în final am devenit un expert în CAD.” 

Pentru producerea pieselor, Walker a ajuns la concluzia că cea mai bună variantă este aceea de a cumpăra o maşină pe care să lucreze chiar el. Astfel, a discutat cu Haas UK – distribuitorul Haas exclusiv pentru Regatul Unit, și a decis să cumpere o freză Haas Mini Mill 2, o maşină-unealtă cu comandă numeric, compactă, cu o amprentă la sol redusă şi alimentare monofazică, ceea ce o făcea ideală pentru şopronul Works Racing, fără a fi nevoie de modificarea alimentării cu energie electrică.

„Am recepţionat freza Haas Mini Mill, şi primul lucru pe care trebuia să îl fac era să învăţ cum să o folosesc. Din fericire, acesta s-a dovedit a fi un proces foarte simplu. Maşina este atât de intuitivă încât am putut să îmi produc toate dispozitivele de prelucrare şi fixare, precum şi un set complet de piese turnate în opt săptămâni, ceea ce a fost remarcabil.” 

Modul în care Walker produce nenumăratele piese turnate ale motorului este, în opinia acestuia, oarecum neobişnuit. „În loc să fac 10 cartere, 10 chiulase, 10 carcase de came, etc., înainte de a începe să construiesc un motor prelucrez un set complet ce se conformează exact specificaţiei clientului. Motorul respectiv este apoi asamblat şi expediat înainte de a începe producţia pentru următorul. Folosesc softul de CAM 3D Planit Edgecam pentru a programa profile 3D complexe, cum ar fi camerele de combustie. Combinaţia Solidworks-Edgecam-Haas este absolut fundamentală pentru succesul nostru. Este o combinaţie puternică şi flexibilă.” 

Pentru a reduce timpul de prelucrare pierdut ca urmare a setărilor multiple, Walker foloseşte o masă modulară Stark Speedy cu decuplare rapidă, care îi permite să producă în mod economic piese unicat, şi nu loturi: „ Masa funcţionează foarte bine pe maşina Haas.” 

Decizia de a achiziţiona Haas Mini Mill 2 a permis companiei Works Racing să progreseze fără a risca sau compromite calitatea şi termenele de livrare. La începutcompania s-a concentrat exclusiv pe producerea pieselor de motor, însă recent s-a extins în domeniul producerii şi asamblării de motociclete complete, iar acum oferă o reproducere exactă a unei motociclete Norton Manx de 500 cc din 1962. 

„Sunt foarte mulţumit de maşina Haas,” încheie Patrick Walker. „Pentru o companie mică, aflată la început de drum, decizia de a efectua prelucrarea în cadrul companiei fost o decizie investiţională importantă, însă a meritat cu siguranţă. Maşina Haas Mini Mill 2 este incredibil de precisă, iar piesele pe care le produce sunt excelente. Este de asemenea şi fiabilă. În ceidoi ani de când o am nu a avut nicio defecţiune, iar dacă am nevoie de ajutor dau un telefon la Haas UK iar ei îmi dau informaţiile de care am nevoie.” 



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord