Germania: Producătorii germani de maşini-unelte anticipează o creştere de 30% în 2011

Masini-Unelte

de T&T

Germania: Producătorii germani de maşini-unelte anticipează o creştere de 30% în 2011

Industria mondială de maşini-unelte se restructurează germanii abordează acest moment cu încredere Frankfurtam Main, 24 februarie 2011 – industria germană de maşini-unelte anticipează o creştere a producţiei cu 30%, în 2011.

„Odată cu întoarcerea spre un volum anticipat de aproape 13 miliarde de euro, am scăpat de toate efectele negative ale crizei. Acesta este un lucru de care putem fi multumiţi”, a declarat Martin Kapp, preşedinte al VDW (Asociaţia Producătorilor Germani de Maşini-Unelte) (foto), la conferinţa anuală de presă din Frankfurt.

De la sfârşitul lui 2009, trimestru cu trimestru sectorul a atins creşteri procentuale cu două cifre, în ceea ce priveşte comenzile, în principal din partea Chinei, Coreei de Sud şi Indiei. Aceste naţiuni au trecut repede peste criză, au reluat creşterea economică şi astfel au ajutat la o recuperare rapidă a sectorului de maşini-unelte din Germania. Între timp, cererile din restul lumii s-au înmulţit. „Prezenţa industriei noastre pe plan mondial, proporţiile mari ale exporturilor – două treimi – şi poziţia tehnologică superlativă au început să aducă rezultate”, spune Martin Kapp. Situaţia s-a îmbunătăţit şi în ceea ce priveşte cererile interne. În august 2010, pentru prima dată în doi ani, profiturile au devenit pozitive.

De-a lungul întregului an, producţia a arătat un minus de 3% comparativ cu 2009. Exporturile, baza industriei de maşini-unelte, s-au situat la -1% în 2010, un procent nesemnificativ sub cifrele din anul precedent. De câţiva ani, China este cea mai mare piaţă de desfacere. Cu o cotă de 28% şi creştere de 29% comparativ cu 2009, China cumpără de aproximativ 4 ori mai multe maşini-unelte decât SUA, ocupanţii locului 2. Sectorul de maşini-unelte a fost capabil să răspundă rapid acestei turnuri, deoarece în timpul crizei şi-a menţinut pe cât posibil angajaţii cu înaltă pregătire. În decembrie anul trecut, un total de 63800 de oameni au fost angajaţi în acest sector. Comparativ cu cifra maximă din octombrie 2008, aceasta a prezentat o scădere de 13%, rezultând 9600 de locuri de muncă pierdute. Din iulie anul trecut, lucrurile s-au îmbunătăţit încet. „Flexibilitatea atinsă în ultimii ani, în ceea ce priveşte relocarea forţei de muncă, s-a dovedit benefică”, a declarat mulţumit Martin Kapp.

 

Asiaticii conduc în clasamentul internaţional al producţiei de maşini-unelte

„Pe plan internaţional, criza a însemnat o rearanjare majoră a industriei de maşini-unelte”, descrie Kapp situaţia actuală. State precum Taiwan, Coreea de Sud, Japonia şi Chinaau atins creşteri procentuale cu două cifre în 2010. Datele din Europa au fost modeste, cu o producţie scăzută, -1%. Producţia în SUA a scăzut semnificativ, -9%. Aceasta a poziţionat Chinaîn faţa Japoniei, Germaniei, Italiei şi Coreei de Sud, în fruntea clasamentului producţiei de maşini-unelte a ultimului an. SUA este pe locul 8, în jurul ei fiind grupate alte ţări europene: Elveţia (locul 7), Austria(9) şi Spania (10).

În conjunctura actuală, însă, Martin Kapp nu vede nicio ameninţare imediată a asiaticilor asupra industriei germane de maşini-unelte. Un procentaj de 90% din producţia Chinei constă în maşini relativ simple, în serii mari, pentru piaţa locală. Conform unui studiu recent al VDW, Chinanu prezintă aproape nicio inovaţie tehnologică autonomă.

Al doilea concurent major, Japonia, produce cu precădere maşini standard cu timpi mici de livrare. Schimbările în ceea ce priveşte comenzile sunt reflectate în producţie, atât în faza de progres, cât şi în cea de regres, a ciclului de afaceri. Germania, cu o proporţie ridicată de maşini personalizate şi proiecte de lungă durată, va recupera în acest an, prevede Martin Kapp.

„Acum trebuie să revenim la normal, după o criză foarte severă”, declară Kapp. Accentul cade pe consolidarea bilanţurilor, încasărilor, resurselor de capital şi opţiunilor de finanţare, şi pe minimizarea costurilor. Sectorul trebuie să stăpânească foarte bine aceste concepte, în lupta cu o situaţie în care mai bine de 60% a producţiei sale de maşini-unelte este îndreptată spre Asia.

Este esenţial să se progreseze pe latura internaţională, atât cu vânzări şi suport service, cât şi cu o îmbunătăţire continuă a capacităţii de producţie.

Martin Kapp este foarte sigur că industria germană de maşini-unelte va profita de pe urma creşterii cererilor internaţionale pentru tehnologii de producţie. Acestea pot fi satisfăcute doar cu o tehnologie ultra-sofisticată. „Aceasta este specialitatea germană, să ofere competenţă şi soluţii de ultimă oră, pentru a-şi menţine clienţii competitivi pe piaţa internaţională”, declară Kapp. Aceasta se aplică şi automobilului viitorului. Automobilele electrice şi hibride, ce optimizează randamentul motoarelor convenţionale cu aprindere internă, se bazează pe soluţii oferite de industria germană de maşini-unelte. În final, cerinţele pentru maşinile-unelte se schimbă continuu. Modificarea climatului, împreună cu necesitatea de a reduce emisiile de gaze ce produc efectul de seră, măresc eforturile de a îmbunătăţi productivitatea operaţiilor cu maşini-unelte. Multe companii îşi unesc forţele cu furnizorii lor pentru a dezvolta noi soluţii pentru optimizarea sistemelor de producţie.