Importul României de maşini-unelte în 2011. Semnal al unei perioade de progres sau doar o întâmplare fericită?

Masini-Unelte

de Dragos Cirtu

Importul României de maşini-unelte în 2011. Semnal al unei perioade de progres sau doar o întâmplare fericită?

 

Prezentul articol a fost elaborat  pe baza datelor obţinute de la Institutul Naţional de Statistică, date referitoare la importul României de maşini-unelte în anul 2011. Aceasta ne-a permis să facem o analiză privind structura, volumul valoric, greutatea,și  preţurile pe tonă , cât şi sursele geografice ale importurilor de maşini-unelte ale României din  2010 și 2011.

Întrucât în Romania,  pentru domeniul mașinilor-unelte,  2008 a fost un an economic  pozitiv, iar 2009 şi 2010 ani de criză, s-au putut face unele constatări privind influenţa crizei economice mondiale şi a specificului economic local asupra importului de maşini-unelte al României din perioada 2010-2011. Au fost păstrate denumirile, şi trecute în paranteză codurile din Nomenclatorul Mărfurilor de Comerţ Exterior al României  ( TARIC), dându-se unele explicaţii privitoare la tipurile de maşini-unelte acoperite de aceste coduri. Denumirile lor, traduse din engleză diferă faţă de denumirile diverselor tipuri de maşini-unelte, folosite în mod curent în România. Pe baza analizelor făcute, au fost formulate şi anumite concluzii asupra structurii şi evoluţiei importului de maşini-unelte din România.

În 2011 importul mondial de maşini-unelte a fost de 37,9 miliarde dolari , cu 44% mai mult decât în 2010, considerându-se că  2011 a fost un an foarte  bun ce a arătat că industria mondială de maşini-unelte a început să se însănătoşească după tragicul an 2009. Din păcate, în trimestrul  IV din 2011 și în primul trimestru din 2012, ritmul de creștere al importului de mașini-unelte a scăzut în principalele țări exportatoare, Germania și Japonia.

Și în România, anul  2011  a dat  puternice semne de revenire la normal. Anul trecut, România a importat mașini-unelte în valoare de 241,8  milioane euro, aproape dublu  față de importul  din 2010.

În 2011, din totalul importului de mașini-unelte, 62% îl reprezentau importul de mașini-unelte așchietoare și 38% mașini de presare-forjare.

În acelaşi an 2011 s-au importat maşini-unelte aşchietoare (MUA), în valoare de 189,6 milioane euro, de 2,4 ori mai mult decât în 2010. Maşini-unelte de presare-forjare (MPF) s-au importat în valoare de 52,2 milioane euro, cu 95% mai mult decât în 2010. Creșterea importului  de mașini-unelte așchietoare a fost, procentual, mult mai mare decât cea de mașini-unelte de presare-forjare.

 

Importul de maşini-unelte aşchietoare (MUA)

 

1.      Centre de prelucrare, maşini cu post fix, multiplu prelucrător metale (8457)

 

Din această categorie fac parte toate centrele de prelucrare cu comandă numerică pentru prelucrarea prin frezare-alezare, mici, mijlocii şi grele. Greutatea medie a maşinilor importate în 2011 a fost de 18,9 tone, cu 24% mai mare decât cea din 2010. În 2011 s-au importat astfel de maşini în valoare de 74,2 milioane euro,  de 2,98 ori mai mult decât în 2010.

Ponderea valorică a acestor centre de prelucrare în totalul valorii maşinilor-unelte aşchietoare a fost în 2011 de 39%, egală cu aceea din 2010.

Preţul mediu la care s-au importat aceste maşini în 2011 a fost de 194,2  mii euro pe bucata şi de 25,4  mii euro pe tonă. Preţurile din 2010 au fost  sensibil mai mici, 92,4 mii euro pe bucată și de 17,2 mii euro pe tonă.

Principalii furnizori ai acestor maşini au fost Germania, 74,5% din totalul centrelor de prelucrare, Cehia și Spania.

 

2.      Strunguri (inclusiv centre de strunjire) pentru prelucrări prin aşchiere a metalelor (8458)

 

Valoarea importului de astfel de maşini a fost în 2010 de 20,9  milioane euro și a crescut în 2011 cu 61%,  ajungând  la 33,8 milioane euro. Ponderea acestei valori în totalul valorii MUA a fost de 17,8%.

Preţurile medii ale acestor maşini au fost în 2011 de 33,8 mii euro pe tonă, o creştere de 61% față de preţul din 2010.

Germania a fost principalul furnizor al acestor maşini, acoperind  82,8% din totalul valorii maşinilor din această categorie.

 

3. Maşini-unelte (inclusiv centrele de prelucrare glisante) de găurit, frezat, alezat, filetat sau tarodat (8459)

 

Ocupă, în 2011, 12% din valoarea totală a MUA. În anul 2011, importul de astfel de maşini a fost de 22,8 milioane euro, iar în 2010 a fost cu 55% mai mic, 14,7 milioane euro. Preţurile medii ale maşinilor acestei grupe au fost în 2010 de 11,2 mii euro pe tonă iar în 2011 au scăzut la 9.2 mii euro.  Furnizorii de astfel de maşini provin din Germania, 9,4 mil. euro și Italia , 4,7 mil. euro.

 

4. Maşini-unelte pentru debavurat, ascuţit, rectificat şi honuit (8460)

 

În 2011 au reprezentat 26% din valoarea totală a MUA importate. În anul 2011 valoarea totală a importului României de astfel de maşini a fost de 49,7 milioane euro, reprezentând o creștere de 2,9 ori față de 2010, 17,2 milioane. euro. Preţurile medii ale importului de maşini din această grupă au fost în 2011 de 24,6 mii euro pe tonă. Principalii exportatori de astfel de maşini în România provin, în ordinea valorii importului lor în România, din: Germania - 23,3 milioane euro, Italia - 10,1 milioane euro  şi Marea Britanie - 4,6 milioane euro.

 

5. Maşini-unelte de rabotat, şepinguri, de mortezat, de broşat (8461)

 

Reprezintă 10% din volumul valoric total al MUA importate în 2011. În anul 2008 au fost importate astfel de maşini în valoare de 28,8 milioane euro, în 2010 importul a scăzut cu 48,7%, la 7,4 milioane euro,iar în 2011, a crescut  cu 23%  la 9,1  milioane. Preţurile medii ale unor astfel de maşini, importate în 2011 a fost de 8,5 mii euro pe tonă, similare cu  prețul pe tonă din 2010. 44% din maşinile importate în 2011 au provenit din Germania și 22% din Italia.

 

Importul de maşini-unelte pentru prelucrat metale prin presare - forjare (MPF- 8462)

 

În nomenclatorul de produse pentru comerţ  exterior toate MPF sunt grupate sub acest titlu. În anul 2008, România a importat astfel de maşini în valoare de 87,1 milioane de euro. În 2009 s-au importat MPF în valoare de 68,8 milioane euro.  În 2010 importul României de astfel de mașini a scăzut drastic la 42,4 milioane euro, iar în 2011 a crescut cu 25% față de 2010  la 52,2 milioane de euro.

Preţul mediu al maşinilor din această  grupă a fost în 2011 de 7,2  mii euro pe tonă, cu 13% mai mult decât în 2010. În 2008 şi 2010 preţul pe tonă a rămas aproape constant. Dat fiind varietatea de tipodimensiuni din această grupă, sursele de ,,aprovizionare”au fost numeroase, exportatorii provenind dintr-un număr mare de ţări. În 2011, exporturile de MPF spre România, care să depăşească un milion de euro, au provenit,  în ordinea valorii, din  Italia, Georgia, Germania, Spania,Turcia  și China.

 

 

Câteva concluzii

 

  • Anul 2011 a fost un an excepțional pentru importul României de mașini-unelte. Acesta a crescut față de 2010 aproape de două ori, iar cel de mașini-unelte așchietoare de 2,4 ori.
  • S-ar putea că aceste creșteri să reprezinte cele mai mari creșteri din istoria importului de mașini-unelte din România.
  • Analiștii importului mondial de mașini-unelte consideră ca normal anul 2008 ce a precedat tragicul an 2009, când industria mondială de mașini-unelte aproape că s-a înjumătățit.
  • Importul de mașini-unelte al României în 2011 (total mașini-unelte:241,8 milioane de euro și mașini-unelte așchietoare: 189,6 milioane euro) nu numai că a ajuns valoarea importurilor de mașini-unelte din 2008 (total 190,0 milioane de euro și 123,7 milioane euro mașini-unelte așchietoare), dar au și depășit-o.
  • Apreciem că în 2012 ritmurile de creștere ale importului României de mașini-unelte vor fi sensibil mai mici ca în 2011, similare cu cele din 2006-2008.

Dragoş Cîrţu este inginer

 



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord