Mazak Worcester, o parte a unui concept unitar global

Masini-Unelte

de Onut Iliescu

Mazak Worcester, o parte a unui concept unitar global

Invitaţia de a face parte dintr-o delegaţie ce va vizita fabrica Mazak din Worcester, Anglia, a urmat, firesc, unei discuţii avute anul trecut cu dl. Adrian Totu, managerul general al companiei Mazarom, reprezentantul Yamazaki Mazak în România, în care acesta sublinia importanţa strategică pe care o are în construirea unei relaţii de încredere cu clienţii, existenţa unei fabrici cât mai aproape de aceştia.

Acţionând într-o lume în care distanţele s-au comprimat - acum ,,în apropiere’’ însemnând pe acelaşi continent - în cazul nostru Europa, foarte aproape deci de clienţii din România, Mazak a construit în urmă cu 24 ani în Worcester, o unitate modernă de producţie pentru maşinile sale. Proximitatea faţă de clienţi este de fapt ideea principală a filozofiei dezvoltării succesive a companiei japoneze Yamazaki Mazak, unul din liderii mondiali ai pieţei de maşini-unelte actuale. Urmărind respectarea strategiei şi extinderea vânzărilor pe piaţa europeană, Mazak a construit în Regat una dintre cele mai moderne unităţi de producţie de maşini-unelte din Europa. Extinderea şi modernizarea continuă a unităţii de producţie de aici a fost o prioritate a investiţiilor companiei japoneze. Ultima etapă a fost expasiunea în 2009 a celui mai mare showroom de maşini-unelte din Europa - European Technology Center, anexă a fabricii din Worcester. Vizitarea acestui Centru Tehnologic a întregit experienţa specială a acestei deplasări.

Am profitat de această vizită pentru a-i lua un interviu omului care, în urmă cu douăzeci de ani, a dat undă verde colaborării dintre Mazak şi Mazarom. Chiar în preajma aniversării acestei date, dl. Kiyotaka Saito, General Manager, Yamazaki Mazak Central Europe, cu eleganţă britanică şi hotărâre japoneză pune în evidenţă consecvenţa companiei Mazak în respectarea filozofiei iniţiale a fondatorului.

La peste 90 de ani de existenţă, Yamazaki Mazak se poate lăuda cu cele nouă unităţi de producţie, 5 în Japonia şi câte una în America, Europa, Singapore şi China, având peste 5000 de angajaţi în întreaga lume. Producţia acestor fabrici se ridică la aproape 1000 de maşini-unelte/lună, 80% fiind vândute în afara Japoniei. Fabrica Mazak din Worcester s-a deschis în 1987, iar pe parcursul celor 24 de ani de activitate, s-a extins şi modernizat continuu. Are 450 de angajaţi (din care numai jumătate în activitatea de producţie directă), se întinde pe o suprafaţă de 2.500 mp la care se adaugă încă 1.320 mp ce reprezintă zona de expunere şi demonstraţii tehnice. Aici se asamblează 150 de maşini-unelte, din 20 de modele diferite, în fiecare lună. Peste 50% din maşinile vândute în Europa pleacă din această fabrică. Azi, Mazak Worcester dispune şi de un Centru Tehnologic dotat după ultimele standarde, inaugurat în noiembrie 2009, care înregistrează 2000 de vizitatori anual. În perioada următoare, vor fi deschise cinci noi astfel de centre în Europa Centrală. Cel de la Worcester este unul din cele 77 de astfel de centre Mazak din 21 de ţări în lume. Cei 450 de angajaţi asigură suport tehnic pentru întreaga Europă. Centrul Tehnologic adăposteşte 19 din cele mai noi modele de maşini-unelte CNC Mazak.

Compania Mazak a primit de două ori premiul Queen’s Awards, unul dintre cele mai prestigioase premii din Marea Britanie acordat pentru performanţe în afaceri. Yamazaki Mazak U.K. Ltd. este singura companie japoneză în cadrul celor 71 de companii premiate.

Interviu Kiyotaka Saito, General Manager, Yamazaki Mazak Central Europe

T&T: Prima întrebare este şi un prilej de prezentare a companiei Mazak, pentru cititorii T&T. În această piaţă complexă, care este strategia care aduce succes companiei dumneavoastră?

Kiyotaka Saito: În primul rând, vrem să fim mai aproape de clienţi. Când am început colaborarea cu Mazarom şi dr. ing. Adrian Totu, acum 20 de ani, nu demarasem nimic în România până atunci. Dr. Totu era un nou partener, pe atunci şi el la început. Mai întâi, am lucrat din Belgia, după aceea din Germania, iar mai târziu am deschis un sediu în Praga, deci, din ce în ce mai aproape de România. Apoi s-a extins Mazarom şi astfel, prin aceşti paşi succesivi, Mazak s-a apropiat şi mai mult de clienţii din România. Aceasta este ideea, încercăm să fim mai aproape de aceştia mereu, iar dacă ne uităm la piaţa din România, reprezentăm unul din primii producători străini prezenţi aici. Companiile concurente au văzut succesul nostru şi au încercat să facă la fel, aşa că acum sunt prezenţi mai mulţi producători străini. Diferenţa vine din faptul că am fost primii care au intrat pe piaţă şi am avut primul showroom local. Avem, de asemenea, şi experienţa acumulată în 20 de ani, lucru care reprezintă un avantaj important.

T&T: Dacă extindem, pe plan global, care sunt valorile care au dus la evoluţia actuală a companiei Mazak, diferită de a competitorilor? Care este valoarea principală pe care îşi construieşte strategia de dezvoltare compania Mazak?

K.S.: Repet acest lucru, este important pentru Mazak să fie aproape de client, oriunde ar fi el în lume. Un exemplu elocvent: chiar şi dl. Yamazaki, preşedintele Mazak, face vizite la clienţii companiei. De asemenea, fabricăm maşinile în concordanţă cu necesităţile clientului. Este foarte important să dezvoltăm o maşină care să ajute clientul să facă profit mai uşor. De aceea, de exemplu, fabricăm maşini cu sistemul « Done in One ». Asta înseamnă că era nevoie de maşini care să poată efectua toate operaţiile dintr-o singură setare. Nu a fost ideea unui om care a visat aşa ceva şi s-a hotărât să construiască o astfel de maşină, nu. Clienţii au hotărât că o asemenea maşină i-ar face mai eficienţi şi ar obţine o acurateţe mai bună, o durată mai mare de viaţă, o maşină care să necesite mai puţină mentenanţă şi să realizeze produse mai bune. Vrem să îmbunătăţim viaţa, să fim mai aproape de client, să-i înţelegem necesităţile şi să dezvoltăm maşina corespunzătoare. De aceea Mazak este una din cele mai eficiente companii din lume, dezvoltând mereu modele noi. E adevărat, nimeni nu dezvoltă un model nou în fiecare zi. Nu suntem designeri de modă, să avem creaţii care anul acesta se poartă, iar anul viitor sunt demodate. Doar că produsele noastre sunt din ce în ce mai bune, de la an la an. Dacă am compara performanţa maşinilor noastre de acum 10 ani, cu cea a maşinilor actuale s-ar observa că există o legătură între ele. Dar cele actuale sunt mai bune ca echipare, programare, performanţă, viteză ... tot.

T&T: În ceea ce priveşte piaţa, care sunt obiectivele companiei dumneavoastră pe piaţa EU şi cea est-europeană?

K.S.: Obiectivele companiei? Azi avem galeria de soluţii, piese, produse realizate de clienţii noştri ce ne folosesc maşinile. Vrem să contribuim responsabil în societate. Şi nu este mult spus, ideea este nu numai de a vinde maşini şi de a face profit, dar şi de a contribui cu ceva la binele comun, acesta este scopul nostru. Extinderea noastră în Europa a început din vest, acum însă este deschisă o nouă piaţă, cea est-europeană. Vrem să ajutăm clienţii să facă produsele necesare societăţii, şi, ca rezultat, să avem o parte din profiturile clienţilor.

T&T: În contextul globalizării şi outsourcing-ului, cum vede compania dumneavoastră piaţa CNC din estul Europei, în special piaţa românească, şi ce poate compania dumneavoastră oferi acestei pieţe?

K.S.: Globalizarea este contextul ce favorizează Mazak faţă de ceilalţi producători. Astăzi, doar câţiva producători de maşini-unelte au linii de producţie în afara ţării lor, iar Mazak este una dintre primele companii (chiar prima din Japonia) cu fabrici pe alte continente. Am deschis o fabrică în SUA, apoi în Marea Britanie, Singapore, China şi vom continua. Acum avem fabrici într-o multitudine de ţări, în consecinţă globalizarea este un punct forte pentru Mazak. De asemenea, aceasta ne permite să avem şi mulţi clienţi pe plan global. Clienţi care au sediul în SUA îşi pot deschide fabrici în afara SUA, în Germania sau România, de exemplu. Noi ajutăm aceşti clienţi, aceasta este semnificaţia globalizării. În ceea ce-i priveşte pe clienţii din România, putem furniza servicii prin intermediul Mazarom. Noi de aici îi susţinem în orice fel este nevoie, pentru clienţii români.

T&T: Cum au fost percepuţi ultimii doi ani, ani de criză economică, la nivelul companiei Mazak?

K.S.: Ultimii doi ani au fost foarte grei, din fericire Mazak Europa a depăşit etapa de criză. De zece luni se observă o tendinţă de creştere economică. Faţă de obiectivele noastre şi bugetul impus, suntem pe drumul cel bun. Am trecut printr-o perioadă dificilă, dar am reuşit să rezistăm.

T&T: Care a fost ideea ce a guvernat planurile de management pentru a obţine rezultate mai bune în aceşti doi ani?

K.S.: Mereu revenim la principiul de bază, de a fi aproape de client. Trebuie să urmăm această idee. Aceasta este direcţia pe care ne concentrăm.

T&T: Am auzit în prezentarea Mazak că în 2010 au fost lansate în jur de 40 de noi modele de maşini. Ce importanţă au cercetarea şi inovarea în cadrul strategiei de dezvoltare a companiei dumneavoastră şi cum estimaţi că va evolua dezvoltarea pieţei de maşini-unelte în anii următori?

K.S.: Colegii noştri din Japonia, dar şi cei din SUA, Europa şi Singapore studiază piaţa şi nevoile clienţilor, pentru a încerca să proiecteze maşini şi echipamente care să ajute la creşterea productivităţii acestora. De asemenea dacă descoperă vreo tehnologie nouă încearcă să o integreze în designul noilor modele. Acesta este sistemul. În plus, în prezent există o tendinţă eco-friendly, aşa că încercăm să producem maşini care să respecte acest aspect.

T&T: O ultimă întrebare, despre prezenţa Mazak la EMO - ce noi maşini va prezenta Mazak în acest an, la Hanovra?

K.S.: Din păcate, nu pot dezvălui nimic.

T&T: Pregătiţi ceva special?

K.S.: Desigur. În ceea ce priveşte EMO, pregătim noi modele. Nu am voie să spun nimic, însă oamenii sunt invitaţi să vină la standul Mazak de la EMO, pentru a le vedea.



Accept cookie

Acest site web utilizează module cookie în scopuri funcţionale, de confort şi statistică.

Dacă sunteţi de acord cu această utilizare a modulelor cookie, faceţi clic pe "Da, sunt de acord". Termeni si conditii

Nu sunt de acord Accept doar cookie functional Da, sunt de acord