Proiectarea unei caroserii auto în România

Masini-Unelte

de Octavian Teodorescu

Proiectarea unei caroserii auto în România

Pentru a putea susţine creşterea ambiţioasă pe care şi-a propus-o la nivel mondial, Grupul Renault concepe şi dezvoltă vehiculele la nivel internaţional. De aceea, Ingineria Renault activează şi ea la nivel mondial, având două componente: Ingineria Centrală, în nucleul sistemului, şi Ingineriile Regionale, repartizate pe pieţele strategice ale Renault. 

Inginerie regională aproape de clienţi

Parte din reţeaua mondială de inginerie a Grupului, Renault Technologie Roumanie (RTR) este singurul centru de inginerie auto din Europa de Est şi zona mediteraneană şi cel mai mare centru de inginerie Renault din afara Franţei, cu circa 2500 de ingineri.

RTR este centrul de referinţă pentru vehiculele dezvoltate pe platforma Logan, iar în cele trei locaţii ale sale, reuneşte toate activităţile necesare dezvoltării unui proiect auto:

  • Bucureşti: birourile de studii dezvoltă şi adaptează proiecte de vehicule pe platforma Logan; Centrul de Design (Renault Design Central Europe) se află de asemenea în capitală.
  • Mioveni: RTR asigură suportul tehnic pentru uzina Dacia şi pentru furnizorii acesteia.
  • Titu: Centrul Tehnic asigură încercări pentru vehiculele şi organele mecanice dezvoltate de birourile de studii. 

Caroseria – de la studii la un complex proces de fabricaţie

Începând din 2007, Grupul Renault a dezvoltat în România un întreg ansamblu de competenţe necesare proiectării de caroserii auto. Fiind una din cele mai mari echipe ale centrului RTR, direcţia care se ocupă de dezvoltarea caroseriilor intervine în toate etapele unui proiect vehicul, de la studiile de fezabilitate până la urmărirea produselor în viaţa serie (după demararea producţiei de masă). 

În faza amont, urmărim „traducerea” prestaţiilor aşteptate de la viitorul vehicul, incluzând stilul, în specificaţii tehnice. Astfel, încă din faze incipiente în proiect, putem furniza primele modele virtuale 3D pentru piesele componente ale caroseriei şi realizăm deja şi diferite calcule de structură.

În paralel cu aceste activităţi de concepţie şi calcul, dezvoltăm de asemenea procesele tehnologice de fabricare a pieselor componente, de asamblare a acestora în caroseria completă cât şi procedeele de tratament anti-coroziune şi vopsire. O astfel de dezvoltare simultană a produsului şi a procesului permite reducerea timpului de proiectare, dar şi o verificare şi, eventual, corectare în buclă scurtă a rezultatelor. 

Întregul demers de concepţie Produs / Proces este atent jalonat şi se bazează pe livrarea de produse prototip. Ele sunt la început numerice, în mediul virtual, apoi, pe măsură ce proiectul avansează, se vor realiza şi prototipuri fizice. Acestea sunt utilizate apoi în diferite încercări, şi ele de două tipuri: virtuale – simulările de crash, de exemplu - şi fizice, când, de exemplu sunt testate mecanismele de deschidere ale caroseriei cu o frecvenţă ce simulează în câteva săptămâni o utilizare a clientului de mai mulţi ani.

Toate acestea ajută la validarea produsului, dar şi a procesului, înainte de intrarea în producţia de serie. 

Furnizorii reprezintă un partener constant

De-a lungul întregului proiect şi încă din fazele incipiente, inginerii responsabili de diferite zone ale caroseriei fac apel în mod regulat la furnizorii Renault, fie de piese şi sub-ansamble, fie de mijloace de producţie şi utilaje, pentru a asigura fezabilitatea concepţiei şi pentru a integra în timp util cerinţele lor, cu o preocupare permanentă de optimizare a raportului prestaţie / cost.

Pentru aceasta, proximitatea centrelor de studii ale furnizorilor este o condiţie esenţială pentru a putea funcţiona în bucle scurte de concepţie, asigurând astfel reactivitatea necesară. De exemplu, simulările numerice de crash sunt realizate pe o structură completă de caroserie. De aceea, în modelul complet pe care îl folosim în simulare este necesar să integrăm şi modelele numerice ale pieselor realizate de furnizori, prin diferite procedee, cu caracteristicile mecanice rezultante.

Constructorul (în cazul nostru Renault) are un interes primordial să dezvolte o relaţie directă de parteneriat cu furnizorii săi, acolo unde este posibil chiar de proximitate, asigurând astfel o înţelegere mutuală şi luarea în calcul a constrângerilor multiple. 

Această abordare este în egală măsură valabilă şi pentru furnizorii de utilaje şi mijloace de producţie. Acestea pornesc în general de la un studiu de proces dezvoltat de Renault, după cerinţele şi standardele Alianţei Renault-Nissan. Ulterior însă, trebuie asigurată coordonarea realizării acestor utilaje, instalarea lor în uzină şi calificarea lor în termen de performanţă (timp pe ciclu, repetabilitate, ergonomie etc.).

De aceea, proximitatea geografică a birourilor de inginerie ale Renault şi ale furnizorilor săi generează economii de timp şi de costuri, utile pentru ambii parteneri.


OCTAVIAN TEODORESCU este Şef Serviciu Structură şi Documentaţie Caroserie Renault Technologie Roumanie.

Lucrează în RTR din septembrie 2007, în direcţia care este responsabilă de dezvoltarea caroseriilor. Înainte de a se alătura centrului de inginerie Renault din România, Octavian Teodorescu a acumulat o experienţă semnificativă în cadrul mai multor birouri şi centre de inginerie auto din România, Italia şi SUA.



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord