TAIWAN - INSULA ASPIRAŢIILOR HIGH-TECH

Masini-Unelte

de Onut Iliescu

TAIWAN - INSULA ASPIRAŢIILOR HIGH-TECH
Doar tradiţia şi inerţia unei economii solide nu sunt suficiente pentru a crea stabilitate şi perpetuarea unei bunăstări. Este nevoie de dorinţă, adaptabilitate continuă şi muncă susţinută pentru a realiza acest lucru. În cazul unei naţiuni mai este nevoie de unitate, masă critică şi/sau decizie politică. Taiwanul nu se poate plânge de lipsa acestor calităţi.
 
 
La sfârşitul verii am primit invitaţia din partea Taiwan External Trade Development Council (TAITRA), prin intermediul Taiwan Trade Center din Bucureşti, de a face parte din delegaţia de jurnalişti ce urma să viziteze, la începutul lunii noiembrie, cele mai importante companii producătoare de maşini-unelte din Taiwan. Am acceptat invitaţia cu interes, stimulat atât de „exotismul” destinaţiei, pentru un european, cât şi de conjunctura economic actuală, care conferă Asiei o aură de Tărâm al Făgăduinţei sau de Corn al Abundenţei.
 
La destinaţie, aşteptările nu mi-au fost înşelate. Mica insulă este surprinzătoare. Taiwanul este un loc al aspiraţiilor high-tech. Poate vi se pare bizar. Nu ar trebui, pentru că aceste aspiraţii nu sunt fără o bază. Taiwan-ul are realizări economice importante, pentru o ţară cu o populaţie de 23 de milioane de locuitori. Are un PIB de trei ori mai mare decât al României şi, mai important, are un vis - după model american - pragmatic, pe care-l urmăreşte cu tenacitate şi metodă. Într-o conjunctură competiţională regională aprigă, dar şi ofertantă, Taiwanul a pornit din bloc-starturi, şi face rapid pas după pas către obţinerea unei felii cât mai mari din piaţa globală, pornind din proximitate - Asia de Est: în primul rând cu China şi Japonia
 
 
Astfel, în coasta Chinei şi „parte a economiei” ei, fără să vrea (?), Taiwanul, pe lângă avantajele originii comune, se bucură (cu substrat politic) şi de un tratat comercial ce favorizează companiile taiwaneze în relaţia cu piaţa chineză. Profitând de o dublă deschidere culturală, datorată vecinătăţii şi perioadei de ocupaţie japoneză, mica insulă se află într-o profitabilă relaţie economică şi cu Japonia. Este relevant, de exemplu, că la ediţia de anul acesta a TIMTOS (târgul local de maşini-unelte) recordul de vizitatori externi a aparţinut Japoniei - 729, urmată de China - 564 (pentru comparaţie: USA - 217, Turcia - 191, Germania şi Italia puţin peste 100 fiecare, iar din România 14 vizitatori). În condiţiile în care câteva schimbări structurale importante s-au produs pe pieţe, una este cea a cresterii consumului de maşini-unelte în Asia de Est, Taiwanul are planuri mari şi pe termen lung în acest domeniu. Glisarea cererii de maşini-unelte către Asia este o realitate ce are efecte asupra scăderii vânzărilor în Europa şi, în contrapondere, a dezvoltării industriei de profil în Asia.
 
 
Fără probleme de concentrare
Concentrată pe export (75% din producţie), industria de maşini-unelte va aduce Taiwanului un venit de aproximativ 4 mld. US$ în 2011. Face parte din priorităţile zero ale guvernului taiwanez în preocuparea de a profita la maximum de oportunităţile deschise de globalizare şi, în paralel, urmărind să sprijine celelalte sectoare ale industriei la care Taiwanul excelează (de exemplu IT&C). Astfel, în regiunea Asiei de Est, ieşită mai repede din recesiune, Taiwanul are, în ultimii ani, locul său câştigat cu abilitate, tenacitate şi investiţii. Şi, pentru că nimic nu este o întâmplare în această evoluţie, domeniul maşinilor-unelte, aflat strategic la baza oricărei piramide industriale, este într-o dezvoltare continuă în ultimele patru decenii şi, în plus, este inclus acum în programul de priorităţi pe şase ani al guvernului taiwanez.
Direcţiile de acţiune pe care s-a mers: înfiinţarea de parcuri industrial dedicate, concentrând producătorii de subansamble şi componente pentru maşini-unelte, luptând astfel printr-o strategie de „cluster” cu problemele pe care insula le avea cu lanţul de subfurnizori externi. Pentru a le rezolva s-a dezvoltat pe orizontală un lanţ de producători locali de componente ajutaţi, cu implicare guvernamentală decisivă, să supravieţuiască prin găsirea în zonă de noi pieţe pentru export şi prin adaptarea şi ridicarea productivităţii lor pentru a fi competitivi într-o piaţă în care cei mai mari parteneri sau clienţi sunt şi cei mai aprigi concurenţi: China şi Japonia. Astfel, acum multe dintre companiile taiwaneze sunt furnizoare de componente pentru companii japoneze sau chineze producătoare de maşini-unelte de aşchiere şi de deformare. Mai nou sunt companii taiwaneze care produc componente (piese turnate de exemplu) dar montează chiar şi integral maşini pentru producători japonezi.
De asemenea, cunoştinţele şi abilităţile tehnice necesare progresului şi atingerii obiectivelor economice au fost dublate de preocuparea pentru dezvoltarea celor de marketing, fără de care nu se putea concepe câştigarea de noi pieţe. Astfel, programul Branding Taiwan (în cadrul lui a fost organizată şi vizita jurnaliştilor) susţinut de guvern şi coordonat de TAITRA arată preocuparea şi implicarea - până la investiţia substanţială - în program a decidenţilor politici. Pe lângă implicarea guvernamentală, cu toate că sunt şi păreri diferite (între companiile taiwaneze există şi concurenţă), participarea companiilor în program este asumată şi activă. Pentru a ne putea da seama de importanţa acordată îmbunătăţirii imaginii produselor taiwaneze, s-a creat o nouă componentă, specială, a programului: Image Enhancement Plan (IEP).
Astfel, după translaţia cu succes de la OEM la ODM, Taiwan îşi propune acum să facă alt pas în definirea angajamentului cu care abordează oportunităţile deschise de globalizare: OBM (Original Brand Manufacturing). Vom vedea dacă şi cât de repede vor putea. Companiile taiwaneze, multe dintre ele deja branduri globale, nu doar în domeniul semiconductorilor dar şi în cel al maşinilor-unelte au ca USP (Unique Sell Proposition) raportul optim calitate/preţ – având, astfel, un preţ mai scăzut decât maşinile-unelte din Japonia, fiind mai fiabile şi mai precise decât cele din China. Aceasta este oferta taiwaneză.
Această ofertă a fost etalată la TIMTOS 2011, târgul local de specialitate, unul mai mare şi mai reuşit decât cel coreean (SIMTOS), Taiwanul depăşind în ultimul timp Coreea de Sud în clasamentul producătorilor de maşini-unelte. TIMTOS este considerat după JIMTOF (târgul similar din Japonia) cel mai important târg de specialitate din zona Asiei Răsăritene. Tot pentru comparaţie, anul acesta la TIMTOS, din 928 de expozanţi, 676 au fost companii locale şi doar 212 internaţionale.
 
În loc de concluzie
Sinergia, consensul şi implicarea definesc atitudinea şi acţiunea taiwaneză de acum în domeniul maşinilor-unelte. Nu ştim dacă vor reuşi, dar sunt pe drumul cel bun şi, cu această atitudine, sigur vor putea să se adapteze din mers şi să profite de ceea ce au acumulat deja prin consecvenţa şi acţiunea hotărâtă din ultimii ani. Viitorul este al celor care îndrăznesc, până la urmă.
În 2010 Taiwan a fost al şaselea producător de maşini-unelte din lume şi al patrulea exportator. Realizare importantă pentru o ţară cu o populaţie cam cât a României şi care este în top 10 mondial nu doar în această industrie. Taiwan este un important producător în industria semiconductorilor şi, mai nou, într-un domeniu ce are mai multă legătură cu maşinile-unelte: cel al cadrelor pentru biciclete (domeniu din ce în ce mai înrudit parcă, datorită materialelor şi tehnologiilor folosite, cu aeronautică).
 
Taipei, 07.11.2011, Taiwan Associantion of Machinery Industry (TAMI)
Prima zi a vizitei a început la sediul TAMI (Taiwan Association of Machinery Industry), asociaţie fondată în 1948. În acest moment are 2376 de membri. ● Din cifrele deţinute de TAMI în 2011, până în septembrie, membrii săi au avut, cumulat, o cifră totală de afaceri de 3 miliarde US $. Din aceasta mai mult de 40% este realizată din exportul către China. Taiwanul are o industrie puternică, interconectată cu cea mai mare economie/piaţă din lume. ● Pentru companiile taiwaneze producătoare de maşini-unelte, în relaţiile internaţionale, China ocupă locul principal ca ţintă de export, iar Japonia este în permanenţă un partener şi un model pentru companiile taiwaneze. ● Industria maşinilor-unelte a luat avânt la sfârşitul anilor 70. Din declaraţia preşedintelui TAMI, C. C. Wang (foto), Turcia este o ţară foarte interesantă pentru producătorii de maşini-unelte din Taiwan. Revenind la cea mai importantă piaţă, China: din experienţa companiilor taiwaneze, China urmăreşte să cumpere acum maşini-unelte de înaltă performanţă pentru industria aerospaţială, trenuri de mare viteză, auto; India este mai lentă în luarea deciziilor de achiziţie şi în negocieri şi vor un preţ cât mai mic. ● Asociaţia nu negociează contractele pentru companiile membre. ● Indonezia este o piaţă foarte important pentru Taiwan. ● De asemenea preşedintele asociaţiei a declarat că sunt interesaţi să cunoască mai bine pieţele din Europa Centrală şi de Est şi să găsească distribuitori pentru companiile lor producătoare. ● În 1975 guvernul taiwanez a creat programul de dezvoltare CNC.
 
 
 
07.11.2011 - Seyi
Companie înfiinţată în 1962. Produce în Taiwan şi China prese mari pentru aero, naval, auto. ● Cea mai mare presă pe care o produce SEYI este de 2400 tone, cea mai mică de 25 tone. ● Ciclul de lucru al presei are parametrii funcţionali controlaţi facil prin intermediul unei interfeţe grafice foarte intuitive ce afişează graficul ciclului, ce poate fi modificat pe display. ● Piaţa din China absoarbe 30% din producţia lor anuală şi oricum cea mai mare parte a exporturilor lor merge în Asia de Sud-Est. ● Companiile japoneze sunt o ţintă interesantă pentru ei, peste tot în lume, unde îşi deschid unităţi de producţie. ● Sunt în continuare în căutarea unor alianţe strategice, pentru că şi ei consideră viitorul incert! ● Urmăresc să fie primii pe segmentul lor de piaţă, nu neapărat cei mai mari din lume. ● Au marele avantaj de a cunoaşte foarte bine cea mai mare piaţă din lume din acest moment: China. „Mulţi competitori vor să intre pe această piaţă dar nu ştiu cum.”, Claire Kuo, CEO SEYI (foto) ● Atuul lor este preţul mai redus decât al competitorilor, dar, ca toţi producătorii când doresc să aibă preţuri mici, au de rezolvat problemele cu menţinerea calităţii. ● Au o reţea de distribuţie extinsă global şi termen scurt de livrare (~2 luni) pentru că au un lanţ de aprovizionare foarte bine pus la punct. ● Anual produc peste 4000 de prese. ● www.seyi.com
 
 
 
07.11.2011 - Wele Mechatronic
Compania a fost înfiinţată recent, în 2007. Este o companie cu participaţie 40% japoneză (Toyota/ JTEKT) şi 60% taiwaneză. În USA, Japonia, Germania se vinde sub brandul Toyoda, nu Wele. Toyoda face maşini-unelte pentru utilizarea lor internă la Toyota. ● „Raportul bun performanţă/preţ este atuul cu care au intrat companiile taiwaneze pe piaţă. Şi Wele respectă principiul acesta.”, Yong-Chang Kuan, preşedinte Wele (foto).

 
 
● Se fac diferite adaptări pe maşini, de exemplu, pentru maşinile care merg la export în China nu se mai montează incinta de protecţie. ● Una dintre cele mai mari maşini: MG1650 are masa de 16x5 metri. ● Au început să implementeze 5 axe pe tot mai multe maşini. Folosesc comenzi numerice Fanuc şi Heidenhain, nu şi Siemens, deocamdată, din lipsă de ingineri care să le integreze (poate fi un răspuns diplomatic n.r.). ● Utilizează în mod standard 5-6% din cifra de afaceri pentru cercetare şi dezvoltare. ● Programul utilizat în proiectare este Inventor. ● Nu îşi aleg dealerii pe alte pieţe după mărimea companiei, cât după capacitatea de a oferi serviciile necesare clienţilor. ● Preşedintele Wele a afirmat că Taiwan este un cap de pod pentru afacerile cu China, iar oamenii de afaceri taiwanezi sunt foarte activi şi vor să facă afaceri în toată lumea (parcă mai mică acum). ● Mai mult de 40% dintre angajaţi sunt cu studii superioare. După ce termină şcoala tehnică medie tinerii pot intra în universităţi şi din această cauză sunt instabili pe poziţiile ce necesită studii medii în fabrică. ● China, Taiwan, Italia, Franţa, Germania sunt pieţele principale pentru Wele. Un producător de talia Wele (mai mic) cumpără motoare liniare, de exemplu, la preţ dublu faţă de un producător mare, din cauza volumului mai mic al producţiei. ● Au realizat 500 de maşini în Taichung anul acesta. ● „Dacă nu produci maşini la preţuri atractive ieşi de pe piaţă pentru că nu sunt multe tehnologii noi în acest moment. Vezi exemplul Dixi, care era în top din punct de vedere al tehnologiei, dar, din cauza problemelor financiare, a fost cumpărată de Mori Seiki.”, Yong-Chang Kuan ● www.wellegroup.com
 
 
08.11.2011 - Victor Taichung
Înfiinţată în 1954. Produce pe lângă o gamă largă de maşini-unelte şi maşini de injecţie mase plastice.
● Au turnătorie proprie. ● Pentru anumite aplicaţii îşi produc propriile maşini speciale.
 
● În Taiwan sunt doar doi producători de maşini-unelte care nu doar asamblează ci îşi şi produc componentele, unul este Victor. Dacă un client semnalează o problemă cu o maşină, ei pot testa un model similar în fabrică pentru a putea rezolva problema de la distanţă. ● Victor mai produce component turnate pentru câţiva producători japonezi. ● „Compania este foarte «lacomă» - fiecare piaţă este interesantă pentru ea”, D.C. Liao, Vicepreşedinte Victor-Taichung. Piaţa europeană absoarbe 27% şi China 50% din producţie.

● Consideră că piaţa europeană este foarte complicată pentru ei, din cauza reglementărilor care sunt din ce în ce mai dure. În schimb le este foarte uşor să vândă în China, cunoscând limba şi cultura. Legat de ţările BRIC - taxele de import în Brazilia sunt foarte mari şi din această cauză vând mai puţin.

 
● Din Japonia iau multe componente: controllere, şuruburi cu bile, ghidaje, motoare liniare. ● Vând din ce în ce mai bine în regiune. ● Mulţi dintre clienţii indieni şi pakistanezi sunt obişnuiţi să vină să vadă maşinile în producţie înainte de a le cumpăra. ● 4-5% din profit se întoarce în R&D. Lansează în fiecare an 2-3 modele noi. ● Foarte transparent, recunosc că mai şi copiază de la producători japonezi şi germani dar: „Chiar dacă copiezi de la alţii tot ai nevoie de ingineri buni.” Şi nu este uşor să găseşti ingineri mecanici în Taiwan. Mai uşor este să găseşti ingineri în domeniul electric şi cel mai uşor este să găseşti ingineri electronişti, datorită dezvoltării spectaculoase a domeniului semiconductorilor în insulă. ● Nu folosesc motoare liniare care se justifică mai mult în cazul unor maşini cu mese lungi. ●www.victor-cnc.com
 
 
08.11.2011 - SOCO
Compania a fost înfiinţată în 1979. Este unul dintre cei mai mari producători de maşini de prelucrat ţevi şi bare. Au 21 de filiale în China. Producţia din China merge doar pe piaţa din China. Tot ce produc în Taiwan merge la export.
 
● Încep şi producţia şi de maşini de tăiat cu laser. ● Pentru SOCO piaţa cea mai mare este cea auto. Chiar dacă de nişă, ţevile sunt folosite în multe aplicaţii, de exemplu „Impact Tubes„ folosite în autoturisme pentru protecţie - elemente de rezistenţă - sunt construite din materiale dificil de prelucrat, tăiat, îndoit. ● Nu produc pentru alţii - OEM - îşi construiesc un brand. Cred în acest lucru. În Taiwan se discută foarte mult despre branding în ultimii doi ani. „Este cu dus şi întors în asta pentru că ai şi concurenţi între producătorii din propria ţară”, Kyle Lo, CEO SOCO (foto).

● Guvernul îi sprijină în dezvoltarea maşinilor cu laser. ● Un sfert până la o treime din producţie este pentru nevoile ulterioare ale pieţei. ● Nu aveau niciun inginer de specialitate sau fizician atunci când s-au apucat de investit în lasere.

● S-au dezvoltat foarte mult pen­tru că s-au orientat către industrii care au crescut sau cresc: auto, construcţii. ● Au avut un an bun în Spania chiar împotriva a ce se poate crede în urma a ce se vede la televizor. Ei consideră că doar ce cred oamenii contează, dacă ei cred că va fi bine, atunci va fi bine. ● Au clienţi companii medii şi mari. ● În Indonezia nu prea sunt companii medii. ● Maşinile realizate au tot timpul o personalizare: un sistem special de răcire de exemplu, pentru o ţară mai caldă, limba pentru panoul de control etc. ● În Turcia au un centru de depozitare pentru o zonă mai mare. ● Se lucrează în schimburi pentru a acoperi din ziua de lucru în America şi în Europa. ● Problema în Taiwan este cu lanţul de subfurnizori. Au avut probleme cu furnizorii de oţel special (două din cele trei companii producătoare sunt în Europa) şi pe perioada crizei nu au vrut să producă mai mult. ● Taiwanul este mai flexibil decât China pentru că are companii mici, nu prea complicate din punct de vedere birocratic şi este orientat către export, China este concentrată mai mult pe piaţa internă. ● www.soco.com.tw
 
 
08.11.2011 - CHMER EDM
Fondată în 1975. Este primul şi cel mai important producător de maşini de electroeroziune din Taiwan. A pornit cu un capital de 6000 dolari şi 2 angajaţi – unul chiar preşedintele actual. ● S-au mutat în noul sediu în 2009.
● Datorită unui important departament de cercetare şi de dezvoltare software, produc propriile „PC based CNC controllers”. ● „Ţinta CHMER este să fie al treilea furnizor de EDM din lume.”, Wuu-Shyong Wang, Preşedinte CHMER EDM (foto).
 
În acest moment sunt pe locul cinci. ● Slogan: „Good price, good service.” ● Au cooperat cu Charmille, au făcut maşini pentru compania elveţiană. ● Au participat cu maşinile lor prima dată la un târg în Europa acum mai mult de 12 ani, la EMO Paris. ● Nu au vânzări prea mari în Germania, dar vând foarte bine în China, fiind pe locul doi după Sodick
 
● Afacerea a pornit pentru că în Taiwan se importau maşini de electroeroziune scumpe din Europa şi Japonia. Preşedintele fondator a sesizat oportunitatea şi a acţionat, împreună cu un prieten.
 
 
● Au mulţi angajaţi tineri (nu doar că arată ei mai tineri decât sunt), dar se descurcă foarte bine cu ei pentru că au un sistem de supervizori cu experienţă care le verifică munca. ● În timp ce lucrau, muncitorii ascultau muzică în hală. ● www.chmer.com
 
 
Despre următoarele companii: YEONG CHIN MACHINERY INDUSTRIES, GOODWAY MACHINE CORP., PRECISION MACHINERY RESEARCH DEVELOPMENT CENTER, FAIR FRIEND GROUP, CHIN FONG MACHINE INDUSTRIAL CO. LTD, EVERISING, puteţi citi în numărul următor.
___________________________________________________