Utilajele pentru prelucrarea metalelor, departe de a fi „bune de dat la fier vechi"

Masini-Unelte

de Asociatia Germana a Producatorilor Germani (VDW)

Utilajele pentru prelucrarea metalelor, departe de a fi „bune de dat la fier vechi

EMO Hanovra 2019 - tehnologiile inteligente întrunesc cerinţele de producţie pentru electro-mobilitate.

Conceptul de mobilitate pentru transportul individual va fi în viitorul relativ apropiat o combinație de motoare cu combustie internă cu dimensiuni tot mai mici și acționări electrice, afirmă unii, în timp ce alții spun că electro-mobilitatea va asigura locuri de muncă și chiar le va crea. Cel puțin un lucru este cert: mașinile tradiționale de prelucrare a metalelor sunt departe de a fi depășite – echipate cu tehnologii inteligente, ele vor juca un rol important la EMO Hanovra 2019.

„Trecerea la electro-mobilitate înseamnă o transformare radicală a tehnologiei de producție," avertiza în 2010, președintele de atunci al Fraunhofer Society, Prof. Hans-Jörg BULLINGER.

De exemplu, acesta a prezis că întregul lanț de valoare adăugată se va modifica în sectorul de producție auto. Importanța electrificării față de crearea valorii pe lanțul de acționare a fost analizată în studiul de anul trecut al VDMA cu tema „Transformarea grupurilor motopropulsoare". Autorul a fost societatea cu sediul la Aachen, FEV Consulting GmbH, specializată în industriile auto și de aviație. Aceasta preconizează că dinamismul în creștere al electrificării vehiculelor și a tehnologiei de acționare va duce la schimbări radicale în întreaga mobilitate a Germaniei și a industriei de vehicule și a unor aspecte semnificative ale sectorului construcției de mașini. Mai mult, un rol crucial va fi jucat de comunitatea de cercetare și de rețelele trans-sectoriale.

Deși experții FEV anticipează că vânzările de motoare cu combustie internă (inclusiv cu acționare hibridă) pentru vehiculele de pasageri în Europa, SUA și China, cele trei piețe analizate, vor scădea cu zece procente până în 2030 față de 2016, totuși va rămâne o activitate substanțială pentru producătorii de componente și producătorii de mașini și linii. Datorită îmbunătățirii tehnologiilor de acționare – de exemplu creșterea randamentului motoarelor cu combustie internă și a transmisiei – apar cerințe tot mai stringente pentru tehnologia de producție.

În același timp, autorii studiului anticipează o cotă de 22 de procente pe cele trei piețe, exclusiv pentru vehiculele acționate electric. Efectele electrificării asupra proceselor individuale de producție, care domină în cazul acționărilor convenționale, sunt substanțiale. Cu o acționare electrică bazată pe baterie, de exemplu, valoarea lor adăugată este redusă cu o medie de 64 de procente(excluzând producția de elemente de baterii). Pentru acționările hibride (conectare la priză) în schimb, valoarea adăugată va crește cu 24 de procente – aici, pe lângă un motor cu combustie internă, se instalează și o acționare electrică.

Importantă este concluzia. Studiul arată că o combinație de acționări hibride, un nivel mai ridicat de complexitate la motorul cu combustie internă și cifrele în creștere ale vânzărilor (în special în China) vor avea un efect general benefic asupra sumei valorii adăugate.

În estimarea președintelui VDMA, Carl Martin WELCKER, „procesul de trans-mutare a mobilității înseamnă oportunități mai mari pentru crearea de valoare adăugată în sectorul construcțiilor de mașini – pentru noi, transformarea grupului motopropulsor poate fi o sursă de creștere". Societățile încă mai au timp, continuă acesta, să stăpânească cu succes transformarea, pentru a modifica în mod corespunzător modelele de afaceri și tehnologiile. În același timp, însă, studiul arată clar că „hibridizarea și electrificarea vor dobândi o largă acceptare pe piață."

Sectorul costrucţiilor de maşini beneficiază de pe urma electro-mobilităţii

Părerea președintelui VDMA este complet împărtășită de Marc KIRCHHOFF, Director Industry Management Automotive, Trumpf GmbH + Co. KG Ditzingen: „producătorii de instalații și utilaje din Germania pot beneficia de pe urma electro-mobilității." La Trumpf mobilitatea viitorului va asigura locuri de muncă în R&D, producție și tehnologie pentru aplicații, iar în unele cazuri va crea altele noi, „deoarece laserele sunt indispensabile pentru o producție competitivă a automobilelor electrice. Iar azi deja vedem cum crește nivelul cererii pentru tehnologiile de producție care implică electro-mobilitate."

Nu în ultimul rând, pentru previziunile privind ,,atractivitatea egală a vehiculelor cu combustie internă și a vehiculelor electrice" pentru anul 2024, președintele VDMA precizează că procesul de transformare ar trebui abordat, cel mai târziu, chiar acum de companiile în cauză. Aceasta, spune Marc Kirchhoff, „este exact ceea ce facem pe niveluri diferite. Având cunoștințele noastre din sector și aplicațiile implicite, de exemplu, deja sprijinim sectorul să înțeleagă și să dezvolte noi tehnologii și să înființeze noi linii complete de producție pentru fabricația în serie. Mulți furnizori de componente și specialiști din industria auto ne cer să-i ajutăm să-și schimbe operațiunile de producție pentru electro-mobilitate, deoarece noi suntem familiarizați cu cererile pe care le întâmpină în zilele noastre producătorii de automobile electrice și furnizorii lor de componente."

Multe dintre produsele companiilor existente pot „fi folosite așa cum sunt pentru fabricarea componentelor electrice". De exemplu, peste 500 de lasere au fost vândute în întreaga lume pentru a fi folosite doar la producția de baterii – și numărul este în creștere rapidă. „Tehnologiile noastre sunt larg folosite printre producătorii de baterii," declară Marc Kirchhoff. „La Trumpf, un euro din zece din vânzările auto este deja numărat pentru fabricarea de baterii."

Marc Kirchhoff explică efectul electrificării în cadrul proceselor individuale de producție ale companiei, astfel: „În registrul nostru de comenzi, observăm o creștere semnificativă a lentilelor de focalizare în conjuncție cu laserele de înaltă performanță pentru linii ultra-productive în domeniul electro-mobilității." Acesta este completat de cereri progresiv mai multe pentru lasere verzi folosite la sudura cuprului și pentru soluții de debitare a materialelor plastice armate cu fibră de carbon. Se poate concluziona astfel că multe firme din industria auto și furnizorii lor de componente, dar și unii noi jucători de pe piață au recunoscut semnele vremurilor și își pregătesc halele de producție pentru fabricarea în masă a automobilelor electrice. Și pentru că aceste cereri sunt într-o creștere atât de semnificativă, „noi oferim lasere și sisteme de laser pentru cerințele electro-mobilității".

Proporţia sistemelor de aşchiere a metalelor va rămâne constantă pe termen mediu

„Conceptul de mobilitate individuală din viitorul apropiat va fi o combinație de motoare cu combustie internă din ce în ce mai mici și acționări electrice," crede Manfred MAIER, Director General și COO (Director Operațiuni) la Heller Group, Nürtingen. Există numeroase indicii conform cărora scopul postulat politic al vehiculelor complet electrificate nu poate fi creat peste noapte; lucrul acesta va implica un proces prelungit cu numeroși pași intermediari: „De exemplu, probabil că vor trece ani, poate zeci de ani, pentru a pune bazele unei infrastructuri funcționale.

"În prezent cel puțin, toate studiile relevante se întrec în a prezice că flotele de vehicule de pasageri din lumea întreagă vor crește cu alte 30 de milioane de vehicule în următorii zece ani. Se preconizează ca vehiculele pur electrice să numere cu puțin peste zece procente din această cifră. În următorii zece, douăzeci de ani sau poate mai mulți, spune Manfred Maier, „motoarele cu combustie internă vor rămâne, prin urmare, conceptul de acționare predominant. Pentru noi, aceasta înseamnă că pe termen mediu, proporția operațiilor de așchiere a metalelor va tinde să crească și, pe măsură ce timpul trece, nu va scădea semnificativ – dacă va scădea.

"Ca răspuns la apelul președintelui VDMA de a aborda cu promptitudine procesul transformării în cadrul societăților, Manfred Maier are o părere diferită: „Întâi de toate, ar trebuie să ne dăm seama care sunt implicațiile reale aici. Atenția maximă este canalizată pe emisiile globale de CO2. Aceasta implică mult mai mult decât întrebările cu privire la ce concept de acționare operează un automobil sau cum poate fi îmbunătățită calitatea aerului dintr-un oraș."

De aceea, au trecut deja ani, continuă el, de când Heller a fost productiv angajat nu doar în așchierea de blocuri, motoare, arbori cotiți și carcase de transmisii. Procesul industrial este, în esență, alcătuit din centre de prelucrare cu patru sau cinci axe, plus centre de frezare - strunjire pentru a întruni cerințele prelucrării pe mai multe fețe solicitate în domeniul construcției de mașini, al industriei aerospațiale, al industriei energetice și în multe alte sectoare.

Suplimentar, Heller s-a adaptat și la noua situație în termeni de structură de corporație. Departamentul Dezvoltare Noi Activități & Tehnologii abordează chestiuni ce nu vor deveni imediat și direct aducătoare de profit, dar importante în viitorul mai îndepărtat. Specialiștii abordează posibilități de fabricație aditivă și materiale noi precum CFCs (combinații cloro-fluoro-carbon).

„Tehnologia CBC (Cylinder-Bore-Coating – Acoperirea Alezajului Cilindrilor) implementată exclusiv la modulele de prelucrare Heller“, explică Manfred Maier, „este un exemplu excelent de tehnologie inovatoare ce suplimentează portofoliul deja existent și cuprinzător de mașini. Și își aduce o contribuție semnificativă la reducerea emisiilor de CO2." În 2016, tehnologia CBC chiar a fost nominalizată la Premiul Viitorului Germaniei. Procesul de acoperire a alezajului cilindrilor se bazează pe o tehnologie LDS (laser direct structuring - tehnologie de structurare a suprafeței cu fascicul laser) cu două sârme folosită de Daimler și BMW, și este „până acum singura care poate fi fiabil folosită pentru volume relativ mari de producție. Doar Daimler, la Untertürkheim, va produce în jur de un milion de motoare cu patru și șase cilindri pe an. De la finele anului 2018, au fost înființate și operează în întreaga lume un total de 65 de linii de acoperire pentru mai mult de opt milioane de motoare. (www.emo-hannover.de/en)

 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.