ENGEL - maşini de injectat mase plastice fără coloane, o reuşită din trecut cu potenţial în viitor

Materiale Plastice

de Engel Injectie

ENGEL - maşini de injectat mase plastice fără coloane, o reuşită din trecut cu potenţial în viitor

Se împlinesc 25 de ani de când ENGEL a fost primul producător de maşini de injectat mase plastice, care a prezentat o maşină fără coloane (K 1989, la Düsseldorf). Atunci a fost privită cu uimire, a stârnit multe zâmbete şi au apărut multe argumente împotrivă. Era pentru prima oară când se încălca principiul de bază că partea de închidere a unei maşini de injectat trebuie să aibă coloane.

Succesul construcţiei fără coloane, mărirea suprafeţei utile a platanelor, accesul liber la spaţiul matriţei s-au dovedit, deja, de mult timp, drept argumente convingătoare.În prezent 60.000 de maşini Engel fără coloane lucrează la peste 10.000 de utilizatori din toată lumea.

Coloanele au fost din totdeauna şi mai sunt încă un element incomod pentru prelucrători şi tocmai afirmaţi a unui prelucrător despre cât de simplu s-ar putea schimba matriţele dacă nu ar exista coloane a lansat provocarea pentru tehnicienii Engel de a găsi o soluţie ca suprafaţa utilă pentru matriţă să fie cât mai mare.

A fost nevoie de curajul de a renunţa la tradiţie şi a concepe un model constructiv nou. Ulterior, curajul de a extinde conceptul pentru întreaga gamă de maşini până la 5000 kN a fost un argument convingător pentru mulţi prelucrători de mase plastice. Cei care au folosit maşini de injectat fără coloane, nu vor să mai fie lipsiţi de avantajele acestor maşini. Ele au randament mai bun şi cresc eficienţa economică în fabricaţie.

Conceptul constructiv „fără coloane” permite şi acum idei noi. Cu ocazia jubileului, ENGEL a adus pe piaţă modelul e-motion 30 TL – maşina complet electrică, fără coloane, destinată segmentului de prelucrători care necesită maşini mici şi foarte precise. Maşina aceasta se distinge prin unitatea de închidere de mare precizie şi paralelismul excelent al platanelor, care se menţine în tot timpul procesului de închidere şi injectare. În domeniul fabricării de lentile pentru aparate foto s-au obţinut precizii imposibil de realizat până la această dată.

Cu siguranţă, acest concept constructiv nu a fost epuizat, iar tehnicienii de la ENGEL nu vor înceta să gândească neconvenţional.

Unitatea de închidere a unei maşini de injectat are patru coloane. Începând cu prima maşină de injectat cu melc realizată în 1956 acest principiu constructiv era considerat baza de neclintit în proiectarea şi fabricarea maşinilor de injectat mase plastice.

În 1989 când ENGEL a prezentat pentru prima dată o maşină fără coloane la târgul K din Düsseldorf, evenimentul echivala cu o revoluţie. Totuşi, în scurt timp unitatea de închidere fără coloane a devenit varianta preponderentă în fabrica din Schwertberg. Atunci inginerii de la ENGEL nu se aşteptaseră la o asemenea reuşită.

 

Astăzi varianta constructivă „fără coloane” este tot tânără, dinamică şi priveşte viitorul cu încredere. Acum, când ENGEL aniversează 25 de ani de fabricaţie a maşinilor fără coloane, domnii dr. Alfred Lampl – directorul tehnic al ENGEL AUSTRIA din 1989 (acum retras din activitate), Werner Kappel-Müller – şeful compartimentului Dezvoltare - Mecanică pentru maşini mici şi medii, membru al echipei şi în 1989 şi Franz Pressl – actualul coordonator pentru maşinile ENGEL victory, angajat din 1988 şi susţinător entuziast al conceptului fără coloane s-au reunit pentru o retrospectivă succintă, din puncte de vedere personale. (foto, de la stânga la dreapta)

 

 

După ce ideea de renunţare la coloane a fost formulată, proiectanţii au început calculele, care trebuiau susţinute de experimente (pe vremea când nu exista metoda elementului finit). Un batiu turnat a fost combinat cu un agregat de injectat şi s-a dovedit că maşina fără coloane este posibilă, cu condiţia să se adauge unele elemente constructive – de exemplu le gătura între platanul mobil şi pistonul de închidere, care să compenseze deformarea batiului sub acţiunea forţei de închidere. Iniţial a fost o tijă cu o pârghie – precursorul Flex Link-ului actual.

Conceptul de maşini fără coloane a beneficiat de la început de entuziasmul, încrederea şi, mai ales, de colaborarea excelentă între toate compartimentele implicate.

Dacă ideea de pornire a fost montarea mai simplă şi mai rapidă a matriţelor, la scurt timp au devenit evidente şi alte avantaje – de exemplu accesul fără limitări la spaţiul matriţei. Proiectanţii au văzut evoluţia noului concept ca pe un „marş al victoriei” şi au numit familia de maşini hidraulice fără coloane „victory”.

Mulţi prelucrători sunt încă impresionaţi că maşinile fără coloane realizează un paralelism al platanelor şi o distribuţie a forţei de închidere mai bune decât maşinile cu coloane.

 

Spaţiu disponibil pentru matriţe mari

Unitatea de închidere a maşinii fără coloane ENGEL victory

  • Rezemarea optimă a semi matriţelor

O caracteristică distinctivă a maşinilor de injectat ENGEL fără coloane este batiul masiv. Unitatea de închidere este rezemată în mod optim şi nu se deformează prin încovoiere nici la matriţe foarte grele. Cu ajutorul unor patine suplimentare, disponibile pentru semi-matriţa mobilă, greutatea acesteia poate fi mărită considerabil. (foto 1)

Foto 1
 

,,Omatriţă cu înălţime mai mare de 1 metru pe o maşină fără coloane de 5000 kN este realmente impresionantă. Chiar dacă depăşeşte marginile platanelor, datorită patinelor de rezemare suplimentare se deplaseză atât de uniform şi continuu, cum niciun utilizator nu s-ar fi aşteptat.’’ Gerhard Wimbauer, Şef compartiment Măsurări, Engel

 

  • Reglarea perfectă a paralelismului platanelor

Paralelismul platanelor se poate regla foarte simplu şi extrem de precis.Toleranţele ENGEL se situează semnificativ sub nivelul prevăzut de norma Euromap. Cu ajutorul pretensionării sistemului brevetat Force-Divider paralelismul platanelor se menţine constant şi după montarea matriţei. (foto 2)

Foto 2

 

  • Menţinerea paralelismului în timpul mişcărilor

Nu poate apărea nici rotire, nici basculare datorită celor trei puncte de sprijin: două şine de rulare de precizie şi ghidarea prin pistonul de închidere. Astfel, platanul mobil menţine paralelismul reglat în timpul deschiderii şi închiderii matriţei.

Platanul fix, spre deosebire de alte tipuri constructive, este legat la batiu spre spate, nu spre partea inferioară. Astfel, oscilaţiile maşinii sunt preluate în mod simetric şi platanul fix rămâne paralel cu cel mobil şi în timpul accelerărilor şi frânărilor. (foto 3)

 Foto 3

 

  • Protecţie maximă pentru matriţă

Sub acţiunea forţei de închidere, la toate maşinile are loc o întindere a batiului şi o uşoară abatere de la concentricitate între pistonul de închidere şi platanul fix. La maşinile fără coloane elementul central, Flex Link, permite platanului mobil să urmărească întocmai matriţa. Astfel, maşina fără coloane îşi adaptează paralelismul în mod flexibil la paralelismul semimatriţelor, conferind, astfel, protecţie maximă pentru matriţă. (foto 4)

 

 Foto 4

 

,,O matrita cu miezuri foarte lungi şi subţiri poate fi folosită timp îndelungat fără intervenţie. La aceeaşi matriţă folosită pe altă maşină miezurile se rupeau des.’’ Gerhard Wimbauer, Şef compartiment Măsurări, Engel

 

  • Distribuţia uniformă a forţei de închidere

Indiferent de locul cavităţii încadrul matriţei, forţa de închidere care acţionează asupra ei este exact aceeaşi. Acest lucru este asigurat de sistemul brevetat Force Divider care distribuie forţa de închidere în mod uniform pe întreaga suprafaţă de prindere. Astfel, se obţin în mod constant piese de înaltă calitate şi în matriţe cu multe cavităţi. (foto 5)

Foto 5

 

La urmă, dar nu în ultimul rând: Determinant este montajul matriţei pe maşină

Maxima de mai sus este valabilă pentru orice maşină de injectat, cu sau fără coloane. Cea mai bună unitate de închidere nu e bună de nimic dacă matriţa nu este montată corect. Este esenţial ca semi-matriţele să fie aliniate corect şi ca alinierea să fie menţinută şi după montare. Aceasta se poate modifica după montare – de exemplu ca urmare a reglării temperaturii matriţei.

 

 Gerhard Wimbauer

,,De multe ori, devierea planului de separaţie era considerată consecinţa lipsei coloanelor. S-a constatat şi dovedit că acesta poate fi rezultatul modului de montare a matriţei. În urma cercetării minuţioase, ENGEL a elaborat o recomandare pentru montarea corectă a matriţelor pe maşină. Această recomandare îşi găseşte aplicaţie pentru maşinile de orice tip constructiv; erorile la montarea matriţei au aceleaşi consecinţe grave.’’ Gerhard Wimbauer, Şef compartiment Măsurări, Engel

 

În calitatea sa de şef al compartimentului Măsurări, Gerhard Wimbauer s-a ocupat din anii 1990 de primii prelucrători care foloseau maşini fără coloane. El este şi acum expertul în măsurări mecanice atât în fabrica Engel, cât şi la sediul prelucrătorului. El cunoaşte comportamentul unităţilor de închidere fără coloane până în cel mai mic detaliu.



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord