Ce este mai importantă… experienţa sau atitudinea?

Resurse Umane

de Leonard Rizoiu

Ce este mai importantă… experienţa sau atitudinea?

Nu mai este o noutate faptul că nu mai găsim forță de muncă. Treptat am renunțat la tot ce credeam că ne dorim de la candidatul ideal și deseori îmi vin în atenție situații care merită să treacă prin filtrul gândirii, poate vom schimba ceva.

Ce alegem între un candidat cu experiență, dar la care avem un semn de întrebare despre dorința lui de a se alătura organizației – Alex (îl numim generic) versus un candidat fără experiență dar cu ,"foame" și dorință de afirmare - Tudor?

Personal cred cu tărie în atitudine. Degeaba știe, dar nu vrea (Alex) versus vrea, dar nu știe (Tudor). Procesele se învață, operațiunile de lucru se pot învăța, cât despre atitudine greu se pot schimba anumite paradigme.

Dorința de a învăța trebuie sondată bine, trebuie ajuns la zona motivațională și, mai mult, trebuie să ajungem la zona de principii și valori; acolo vom înțelege dacă persoana respectivă s-ar potrivi în cadrul organizației și respectiv al echipei.

Cred că trebuie să oferim aceste șanse, așa cum nici noi nu am avut experiență și cineva ne-a întins o mână și ne-a acordat ocazia de a învăța. Munca în sine este un proces de învățare continuă, de dezvoltare profesională și asta pentru că viteza progresului tehnic este uimitoare și, mai mult, trebuie să ne actualizăm permanent cunoștințele și să învățăm lucruri noi și tehnici noi.

În marea majoritate a domeniilor economice ciclurile de viață și respectiv de producție sunt foarte rapide, apar foarte repede noi tehnologii, noi versiuni, noi modele, ritmul de lucru este mult mai alert, avem strategii de reducere de costuri, reducere de timpi de gamă, îmbunătățire continua a fluxurilor de producție, volume mai mari de producție de la an la an. Toate acestea pun presiune pe cei care le fabrică și evident pe cei care acordă suport fabricației: inginerie, logistică, calitate, serviciul financiar – contabil, achizițiile, departamentul de resurse umane, comunicare, etc.

Astfel, resimțim de la oamenii care sunt direct implicați aceste presiuni și deseori, revenind la exemplul de mai sus, Alex - cel care știe, dar la care aveam un semn de îndoială asupra atitudinii, cedează și devine nemulțumit, pe când Tudor - cel care este dornic să învețe și are nevoie de provocări va fi primit cu brațele deschise și își va canaliza energia spre a învăța și a asimila noi informații.

De asemenea, trebuie să fim foarte atenți atunci când integrăm pe cineva în cadrul unei echipe la dinamica și sinergia echipei. Ideal ar fi ca membrii unei unități elementare de lucru – echipa, să împărtășească aceleași opinii, valori, principii, să își asume obiectivele atât cele individuale, cât și cele de echipă, să participe activ la îmbunătățirea proceselor și să depună eforturi pentru atingerea obiectivelor stabilite. {i putem construi asemenea echipe?

Cum dozăm dorința lui Tudor care nu știe cu situația de confort pe care o are cel care știe - Alex? Cum îmbinăm drive-ul, motivația și ,"foamea" versus know-how? Cum aducem la același numitor comun și cum îi facem pe cei doi membri să adere la aceleași valori, aceleași obiective, aceeași cultură organizațională și, mai mult, nu doar să efectueze niște sarcini, ci să facă performanță la locul de muncă?

Sigur ne-am întâlnit cu mulți Tudor și Alex, cu asemenea situații în echipele din care facem parte, sau în echipele pe care le coordonăm, sunt diferite companii și culturile organizaționale sunt diferite și mai mult, oamenii reacționează și acționează diferit în culturi și în echipe diferite.

Fiecare dintre noi trecem prin ambele etape... și noi suntem/am fost sau vom fi Tudor, cel care vrea să învețe, dar și Alex cel care știe deja și are un nivel de know-how, dar nu arată întotdeauna interes la schimbare.


LEONARD RIZOIU este Managing Partner leoHR


 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord