Exploatarea noilor posibilităţi digitale în recrutarea tinerelor talente

Resurse Umane

de Annedore Bose-Munde

Exploatarea noilor posibilităţi digitale în recrutarea tinerelor talente

Dar cum pot angajatorii să fie mai atrăgători în epoca transformării digitale? Cum ar trebui companiile să recruteze personal tânăr și cum își pot păstra angajații existenți? EMO Hanovra 2019 furnizează răspunsurile și la aceste întrebări.

Muncă inteligentă, competențe în domeniul IT și dorință de formare continuă, pe tot parcursul vieții – sunt așteptările companiilor de la angajații din ziua de azi, astfel încât aceștia să stăpânească o gamă largă de abilități complexe. În plus, formele anterioare de colaborare își pierd importanța din cauza noilor posibilități oferite de digitalizare. Companiile trebuie să facă față acestor schimbări. 

Unul dintre pionierii acestui domeniu este Trumpf GmbH + Co KG din Ditzingen. Producătorul de mașini-unelte a organizat la începutul lui aprilie, prima ediție a evenimentului Agile Days. Aceasta a fost dedicată discuțiilor orientate spre soluții privind tendințele și provocările curente întâlnite în domeniul muncii inteligente. Ce înseamnă acest lucru în termeni concreți? „Scopul nostru este să dăm lovitura și să preluăm inițiativa. Nu doar reacționând la lumea aflată în schimbare rapidă, ci și prin formarea ei în mod activ – la nivel de corporație, echipă și pe plan personal“, explică reprezentantul companiei. Și astfel părțile interesate au fost invitate la Ditzingen pentru două zile de discuții. Accentul s-a pus pe patru subiecte principale: Clienți și Inovație, Roluri și Competențe, Strategie și Obiective, Organizație și Cultură. 

Digitalizarea necesită schimbări la nivel cultural

Ține pasul cu digitalizarea, formeaz-o în funcție de propriile tale nevoi și abilități, continuând să folosești lucrurile încercate și testate – atunci poate funcționa. Prof. Wilhelm Bauer, directorul Institutului Faunhofer de Inginerie industrială IAO, din Stuttgart, și director tehnic pentru landul Baden-Württemberg, crede că sunt necesari trei pași pentru o digitalizare de succes: „Mai întâi, companiile trebuie să recunoască faptul că digitalizarea implică transformări semnificative ale economiei. În al doilea rând, trebuie să își dezvolte abilitățile și, în al treilea rând, trebuie să aibă curajul să abordeze direct lucrurile“. Un motiv pentru care digitalizarea nu a fost încă abordată corespunzător de companii este economia în plină expansiune: „Când registrele de comenzi sunt pline, multe companii nu își alocă timp să ia în considerare digitalizarea. Totuși, când afacerile merg bine, atunci sunt disponibile și resursele necesare.“

Pentru Oliver Maassen, directorul departamentului de resurse umane de la Trumpf, digitalizarea necesită, de asemenea, o schimbare la nivel cultural: „Transformarea digitală cere ca tu să îți acorzi libertatea de a face greșeli din care să înveți“, a spus Maassen. Metodele de lucru inteligente ajută la stabilirea acestei noi atitudini la Trumpf. „Structurile trebuie să fie suficient de elastice pentru a adopta idei proaspete și creative“, adaugă Bauer. „De sus în jos și de jos în sus – dacă schimbarea este inițiată din ambele direcții simultan, atunci devine auto-consolidată“, continuă Bauer.

Dar digitalizarea presupune, de asemenea, schimbarea înțelegerii a ceea ce înseamnă leadership. „Sarcina principală pentru «Boss 4.0» va fi dezvoltarea abilităților angajaților“, a spus Maassen. „În același timp, managerii ar trebui să își dezvolte propriile abilități și să obțină feedback în mod regulat. Cheia succesului este comunicarea.“

Strategia de menţinere a angajaţilor începe cu formarea

Un lucru este sigur: doar angajații bine calificați pot să garanteze dezvoltarea cu succes a companiilor, mai ales atunci când este vorba despre schimbări numeroase în profilul activității. O modalitate de a obține acest lucru este să îi formezi tu însuți. În ultimii zece ani, Youth Education and Development Foundation s-a dezvoltat într-un parteneriat strategic important pentru formarea vocațională din Germania. Consolidarea orientării vocaționale a educației generale din școli, satisfacerea cererii de muncitori calificați din întregul sector al construcției de mașini, și de unități de producție, și transferul în timp util al noilor tehnologii în formarea vocațională sunt principalele sale puncte de concentrare. În consecință, teme precum Industry 4.0 și învățarea folosind echipamente inteligente mobile (mobile learning) sunt, de asemenea, în planurile fundației. Aceasta organizează diferite ateliere de lucru în care le oferă profesorilor din domeniul construcției de mașini informații și metode pentru a face față acestor subiecte de viitor. Un exemplu este modul de Mobile Learning in Smart Factories. Aceasta este o aplicație mobilă care poate fi folosită în diferite medii de lucru și de învățare. Ea prezintă informații relevante pentru context, de pe Internet, într-un mod semnificativ din punct de vedere educațional. Grupurile țintă sunt ucenicii și formatorii lor, precum și tinerii care își încep o carieră în inginerie.

Peter Bole, directorul fundației, confirmă faptul că serviciile sunt acceptate cu recunoștință: „De când a fost înființată fundația, peste 7.300 de instructori și de profesori au fost ajutați să facă față viitoarelor provocări în cadrul unor semninarii care durează câteva zile. Scopul este să ne asigurăm că schimbările tehnologice recente care au avut loc în ingineria mecanică sunt incluse în formarea vocațională. Am fost, de asemenea, capabili să convingem mai mult de 120.000 de tineri de atracția industriei și de oportunitățile pe care le oferă, la Special Youth Show de la ultimul EMO din Hanovra, dar și la alte târguri importante“. Bole accentuează faptul că digitalizarea și Industry 4.0 devin din ce în ce mai mult părți integrate ale formării. „Youth Education and Development Foundation a răspuns provocărilor digitalizării prin crearea a trei proiecte inovatoare: testarea unei calificări suplimentare pentru procesele de producție digitale din partea Federal Institute for Vocational Education and Training, crearea unei rețele de inovații și transfer în Baden-Württemberg pentru a implementa digitalizarea în educația și formarea vocațională și implementarea unui program pilot la nivelul landului Renania de Nord Westphalia pentru a implementa digitalizarea și Industry 4.0. Acest lucru implică instruirea a 600 de profesori și instructori. Într-o a doua etapă, aceste abilități suplimentare pentru Industry 4.0 sunt transferate mai apoi către aproximativ 1.200 de cursanți.“

Bole, directorul fundației, recomandă companiilor să folosească metode digitale pentru a recruta cursanți. „Oricine este interesat de recrutarea tinerilor trebuie să le trezească interesul. Folosirea oportunităților moderne de comunicare precum canalele social media este o modalitate de a-ți spori atractivitatea și de a atrage potențiali recruți. Se poate presupune că nivelul de digitalizare găsit în mediul de lucru va deveni din ce în ce mai mult un factor decisiv pentru nativii digitali (cei născuți în era digitală). Companiile ar trebui să rețină acest lucru când își dezvoltă cursurile de formare și când comunică prin canalele pe care le-am menționat deja.“

Structurile inteligente necesită cooperarea între departamente

Structurile inteligente solicită angajaților din diferite zone să lucreze împreună la proiecte. La Trumpf, studenții din Baden-Württemberg Cooperative State University practică această formă de cooperare în timpul formării lor. În primul an de ucenicie li se dă sarcina de a dezvolta un produs – ce include tot, de la crearea și construirea modelului până la vânzare. Scopul este să învețe cum funcționează procesele dezvoltării și vânzării produselor.

Așa-zisul Trumpf Cube pe care ei îl dezvoltă ar trebui să aibă 30cm înălțime, lungime și lățime. Eventuala funcție a produsului va fi decisă de studenți. La această sarcină, se lucrează în echipe de cinci până la șase studenți din domeniile mecatronicii, ingineriei electrice, informaticii și ingineriei mecanice. Proiectul este împărțit în două etape: un atelier inițial, în care fiecare echipă proiectează un model din carton al cubului și un al doilea pas în care ei creează un prototip funcțional. Fiecare echipă primește același buget și îl poate cheltui după cum consideră potrivit. „Studenții din proiectul Digital Key Box, de exemplu, și-au folosit bugetul pentru a cumpăra motoare mici care să acționeze un braț de prindere. Brațul de prindere scoate automat cheile din cub la apăsarea unui buton printr-o rampă printată 3D“, spune Torsten Klaus, directorul departamentului de formare tehnică de la Trumpf în Ditzingen, descriind un exemplu practic.

Oamenii încă joacă un rol important în era digitală

Până la mijlocul anului 2018, WGP (Societatea Științifică pentru Tehnologia de Producție) se preocupa deja de consecințele sociale ale digitalizării și creării de rețele în industria germană. În documentul de poziționare Industrial Workplace 2025 (locul de muncă în industrie în 2025), autorii au discutat despre această dezvoltare și au creat un model nou pentru analizarea nivelului de automatizare în industrie. El arată zonele în care trebuie să fie luate măsuri. „Fiecare revoluție industrială – inclusiv Industry 4.0 – aduce cu ea o perturbare socială imensă“, spune prof. Berend Denkena, președinte al WGP și director al Institutului de Inginerie de Producție și Mașini‑Unelte IFW de la Universitatea din Hanovra. „Ca o alianță a profesorilor germani de tehnologie a producției, noi vrem să contribuim cu cunoștințele noastre pentru a reduce disconfortul uman cauzat de această perturbare.“

Documentul conchide că încă avem nevoie de amândouă: tehnologie de producție (sub forma sistemelor automate) și oameni. Trebuie să se găsească proporția optimă între munca umană și tehnologia de producție automată. Conform WGP, dezvoltările din digitalizare și schimbările rezultate în gradul de automatizare și autonomie ale sistemelor de producție plasează cereri noi asupra capacităților și abilităților oamenilor care lucrează în producție. „Pe lângă solicitările crescânde asupra angajaților din producție, disponibilitatea angajaților cu o calificare corespunzătoare va juca, de asemenea, un rol important în viitor“, spune el. Acest lucru, la rândul său, este influențat de factorii demografici și de eterogenitatea crescândă a calificărilor necesare pentru a fi inclus în procesul de formare.

Oliver Massen de la Trumpf și WGP subliniază că aceasta este o problemă pe care societatea ca întreg trebuie să o abordeze: „Avem nevoie de un sprijin politc mai mare în domeniile educației și instruirii. Digitalizarea trebuie să devină o componentă fundamentală la toate nivelurile educației, de la cel primar la cel terțiar“. Trumpf, WGP și Youth Education and Development Foundation vor prezenta, de asemenea, soluții pentru Industry 4.0 în septembrie, la EMO 2019.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.