Liderul digital

Resurse Umane

de Leonard Rizoiu

Liderul digital

Astăzi, dezvoltarea tehnologică are un impact din ce în ce mai mare asupra modelelor de business și impactul digitalizării se sprijină pe pilonii leadershipului în era digitală.

Cei trei piloni sunt:

  • a cunoaște – un lider autentic în era digitală trebuie să pornească cu primul pas, care este cunoașterea; un astfel de lider înțelege care sunt instrumentele digitale necesare pentru a gestiona eficient un business. Această primă etapă este necesară deoarece îi ajută pe lideri să fie flexibili într-un mediu care se schimbă constant. n
  • a face – acumularea de informații necesare pentru a deveni un lider autentic digital este o etapă ușoară; provocarea apare atunci când aceste cunoștințe trebuie puse în practică. Digitalizarea încurajează gândirea critică și inovarea continuă, fără teamă de eșec.

Această etapă presupune, mai exact, implicarea în proiecte și activități noi și experimentarea unor metode noi prin care poate fi optimizat modul de lucru, folosind instrumente digitale. 

  • a fi – ultima etapă și totodată cea mai importantă este cea în care ești și acționezi ca un lider autentic în era digitală. Cei mai buni lideri sunt cei care sunt conștienți de impactul pe care îl au asupra celorlalți și reușesc să comunice cu multiple audiențe.

Cum arată liderul şi care este rolul lui în era digitală

Categoric, una dintre cele mai importante caracteristici este să încurajeze procesele digitale folosind tehnologia ca să modernizeze procesele și strategia de business; are o atitudine deschisă, capacitate mare de înțelegere și anticipează impactul disruptiv al noilor tehnologii; actualizează constant cunoștințele cu privire la avansul tehnologiei și valorifică oportunitățile prin stabilirea unei direcții clare de dezvoltare a companiei; identifică tendințele digitale cele mai noi, precum big data și cloud computing sau RPA (robotic process automation) și le integrează în modelul de business al companiei; știe cum să creeze un echilibru între uman și digital și ghidează întreaga echipă cu pasiune și dedicare, lăsând la o parte modelul autoritar de leadership și, nu în ultimul rând, gândește diferit, își cunoaște propriile competențe și caută constant soluții creative și inovatoare.

Tipuri de lider în era digitală

Venture capitalist – un lider trebuie să gândească și să considere că inovația reprezintă o investiție cu avantaje pe termen lung. Trebuie să înțeleagă valoarea pe care o aduce dezvoltarea tehnologică și apoi să investească și să cultive inovația în companie. Unul dintre principalele scopuri ale acestuia este să îi educe, la rândul lui, pe ceilalți cu privire la importanța transformării digitale.

Inovatorul – acești lideri caută în mod constant noi tehnologii și testează modul în care tehnologia le poate îmbunătăți businessul, în timp ce reinventează constant strategia de business și stabilesc ritmul schimbării.

Transformatorul – acești lideri înțeleg viziunea și sunt capabili să transforme cultura organizațională și modul de lucru. Nu sunt intimidați în fața schimbării, ci, dimpotrivă, ei sunt cei care insistă să fie adoptate noile strategii digitale.

Facilitatorul – ei sunt cei care facilitează adoptarea schimbărilor digitale. Acest lider are calitățile necesare care permit punerea în aplicare a strategiilor de business și oferă instrumentele necesare pentru a depăși provocările digitale.

Lideri analfabeţi digital: impact

Puține companii au o strategie digitală bine conturată. Unul dintre motive este și faptul că în structura consiliului de administrație sau management team nu există lideri cu competențe digitale (72% din membrii consiliului de administrație nu au aptitudini digitale - cf. Russell Reynolds, 2018); ei susțin prudența și nu inovația, iar impactul este unul foarte dur pentru organizații.

Deci, da, acest megatrend – digitalizarea, a schimbat în mod semnificativ modul și felul în care trăim, lucrăm și adăugăm valoare. Digitalizarea va revoluționa economia și mediul de business. Din ce în ce mai multe date vor fi combinate și vor conduce la noi servicii, produse și modele de business. În același timp vor fi afectate și procesele de business. „Industria 4.0”, producția interconectată, are potențialul de a dezvolta de la zero lanțul valoric, influențând astfel în mod considerabil modele de business. Trecerea la un viitor digital va afecta semnificativ fiecare companie, indiferent de industria din care face parte. Va fi esențial să se adopte strategia corectă și să se dezvolte competențele necesare, astfel încât adaptarea la mediul schimbat să fie posibilă și potențialele contextului digital să fie folosite. Aceste elemente vor conduce companiile la schimbări fundamentale în organizare, procese și cultură.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.