Ne oferă piaţa muncii capitalul uman necesar să dezvoltăm fabrici, uzine, linii de producţie, businessuri?

Resurse Umane

de Leonard Rizoiu

Ne oferă piaţa muncii capitalul uman necesar să dezvoltăm fabrici, uzine, linii de producţie, businessuri?

Cu cine dezvoltăm businessuri şi ne asigurăm că putem livra volumele de producţie? Oare cerinţele angajatorilor se pot alinia vreodată cu ceea ce ne oferă piaţa?

Ne lovim des de situațiile când noi, companie fiind, obținem dezvoltarea unei noi linii de producție, iar grupul de companii din care facem parte se bucură că vom începe producția pentru un proiect nou, sau, de ce nu, deschidem o nouă fabrică pentru a susține dezvoltarea businessului… dar ne îndreptăm spre departamentul de resurse umane care... cu greu se luptă să facă față proiectelor de recrutare pentru înlocuirea celor care pleacă (replacement), cu atât mai greu să aducă pentru noile proiecte sau pentru liniile de producție nouînființate zeci sau poate sute de oameni, de la operatori de producție la suport tehnic, inginerie, calitate, logistică etc.

Ce oferă companiile?

 

Dacă vorbim de operatorii de producție, sunt uimit să constat flexibilitatea companiilor, care oferă un pachet de beneficii pe lângă salariu: prime și bonusuri (prime cu ocazia sărbătorilor legale: Paști/ Crăciun, prime de vacanță, bonusuri atât pentru performanța individuală, cât și pentru cea a echipei), transport asigurat (61% dintre companiile de producție oferă transport de la locul de muncă până la domiciliul angajatului, la un cost fie acoperit integral, fie parțial, reduceri la masa oferită la cantina companiei (43% dintre angajatorii care au cantină sau microcantină oferă ca beneficiu masa caldă, subvenționată), bonuri de masă (67% dintre angajatorii din domeniul producției oferă bonuri de masă de diferite valori), abonamente medicale private (în funcție de domeniul de activitate, 17% dintre angajatori oferă abonamente care cuprind servicii în funcție de specificul liniei de producție), discounturi la produsele fabricate de companie și participări la evenimente (Ziua Familiei, Ziua Copilului etc.).

Dacă mergem în zona de specialiști, regăsim, pe lângă bonusurile oferite persoanelor implicate direct în sectorul productiv, menționate mai sus, dezvoltarea parcursului profesional, dezvoltarea competențelor, punându-se accentul pe creionarea unui plan al carierei care necesită clar cursuri de specializare, cursuri de dezvoltare a abilităților și programe menite să dezvăluie potențialul fiecăruia. Cu toate acestea, constatăm că este din ce în ce mai greu să atragem forța de muncă! Ce facem?

 

 

Desigur, nu putem sta cu mâinile în sân, e clar că ne zbatem să găsim strategii, iar acum, mai mult ca oricând, departamentul de resurse umane are o funcționalitate-cheie și stă la masa luării deciziilor. Înainte de a se lua decizia deschiderii unei noi linii de producție, se fac studii privind capitalul uman: ce nivel profesional găsim, care este nivelul șomajului, care este tradiția industriei din zona respectivă. Toate acestea, evident, pe lângă costul operational și, respectiv, statusul referitor la infrastructura de transport și accesibilitate pentru produsele fabricate. HCC – Human Capital Cost este unul dintre indicatorii cei mai uzitați în luarea unei astfel de decizii și care contează din ce în ce mai mult. Pierdem, oare, proiecte în favoarea altor țări?

Dacă, până acum, puneam această pierdere pe lipsa infrastructurii (care, da, ne face să pierdem în continuare multe proiecte), iată că foarte aproape de noi este și lipsa capitalului uman. Și, DA, proiectele noi își fac loc în țări unde există și infrastructură, și forță de muncă.

O întrebare tot mai des întâlnită: aducem lucrători din străinătate? Presiunea făcută de mediul de afaceri, care trebuie „să-și atingă obiectivele” și volumele de producție, este din ce în ce mai mare. Marile proiecte naționale de relocare a forței de muncă din zone mai puțin dezvoltate au eșuat (dacă vorbim de direct productivi, aceștia aleg, mai degrabă, să lucreze în străinătate decât să se stabilească în zone puternic industrializate din România, chiar dacă diferența dintre venitul obținut din străinătate și cel din România nu este foarte mare). Astfel, vom căuta soluții și strategii de a găsi forța de muncă pentru a dezvolta businessurile și fabricile din România. 


Leonard Rizoiu este Managing Partner leoHR/stayIN


 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord