Investiţii crescute în roboţi industriali

Roboti

de T&T

Investiţii crescute în roboţi industriali

După o creştere substanţială cu 18% a vânzărilor de roboţi în 2011, la aproximativ 140.000 unităţi, o nouă creştere va urma în perioada 2012-2014, cu aprox. 6%/an (în medie), spre atingerea unui nivel de cca 167.000 unităţi în 2014. În aceste timpuri, Making a future with Robot reprezintă un slogan perfect pentru industria roboţilor de pretutindeni’’, precizează Dr. Shinsuke Sakakibara, Preşedinte IFR (foto) (International Federation of Robotics), cu ocazia publicării studiului ,,World Robotics 2011 - Industrial Robots”.

 

Numărul de roboţi aflaţi în operare în fabricile de pretutindeni va creşte cu cca 1,3 milioane unităţi la sfârşitul lui 2014. ,,Oricum, este posibil ca, din cauza deficitului de componente şi a lipsei de capacitate, o parte din instalările prevăzute în 2011 să fie amânate pentru 2012’’, precizează Sakakibara.

   

Principalele motoare de dezvoltare: industria auto şi industria electronică

Un volum mare de comenzi pentru roboţi industriali va continua să vină din partea industriei auto. Încetăţenirea mobilităţii electrice, apariţia de materiale noi şi modernizarea proceselor de producţie vor rămâne principalele  motoare ale investiţiilor. De asemenea, industriile electrică/electronică vor continua să investească în capacităţi noi de lucru şi în modernizarea celor vechi. Există o tendinţă de creştere către utilizarea televizoarelor LCD cu LED-uri, precum şi touch screen-uri, tehnologii OLED şi ecrane v3D. Cererea de celule solare va continua să crească în mod substanţial. Dezastrul nuclear de la Fukushima a intensificat cererea globală pentru surse de energie alternativă. Investiţiile în toate celelalte industrii au luat avânt.

 China în top, în 2014 

Cererea de roboţi va continua să crească pe pieţele emergente şi în America de Nord. Viitorul val de cereri va veni din China. Cel târziu în anul 2014, China va surclasa celelalte ţări aflate în topul cererii de roboţi, referitor lacererea anuală. 

Vânzările de roboţi în Coreea vor creşte uşor dupăinvestiţiile uriaşe făcute în 2010. În Japonia vor câştigateren investiţiile în proiecte de reconstrucţie, precum şiîn proiecte noi ce vor fi realizate în lunile următoare. Ca oconsecinţă a dezastrului din Japonia, companiile japonezeîncearcă să îşi producă în alte zone geografice.Aceasta va duce la investiţii considerabile pe pieţele asiatice

în dotarea cu roboţi, precum şi în Europa sau Americade Nord. Îmbunătăţirea automatizării producţiei industrialeva continua şi în Statele Unite. Companiile sunt forţate săfacă aceste investiţii pentru a rămâne competitive pe piaţamondială. În Europa vânzările de roboţi vor fi sub mediedatorită unei creşteri, mai degrabă, moderate a investiţiilorfăcute de ţările din vestul Europei. Va creşte însă cerereade roboţi noi în estul şi centrul Europei. Creşterea salariilorşi a standardului de viaţă va împinge către automatizare şiţările cu venit scăzut pe cap de locuitor din estul şi centrul

Europei, precum şi Asia şi America de Sud. 

electronică vor continua să investească în capacităţi noide lucru şi în modernizarea celor vechi. Există o tendinţăde creştere către utilizarea televizoarelor LCD cu LED-uri,precum şi touch screen-uri, tehnologii OLED şi ecrane3D. Cererea de celule solare va continua să crească în modsubstanţial. Dezastrul nuclear de la Fukushima a intensificatcererea globală pentru surse de energie alternativă.Investiţiile în toate celelalte industrii au luat avânt.

China în top, în 2014

Cererea de roboţi va continua să crească pe pieţeleemergente şi în America de Nord. Viitorul val de cereri vaveni din China. Cel târziu în anul 2014, China va surclasacelelalte ţări aflate în topul cererii de roboţi, referitor la

cererea anuală. 

  

Vânzările de roboţi în Coreea vor creşte uşor după investiţiile uriaşe făcute în 2010. În Japonia vor câştiga teren investiţiile în proiecte de reconstrucţie, precum şi în proiecte noi ce vor fi realizate în lunile următoare. Ca o consecinţă a dezastrului din Japonia, companiile japoneze încearcă să îşi producă în alte zone geografice. Aceasta va duce la investiţii considerabile pe pieţele asiatice în dotarea cu roboţi, precum şi în Europa sau America de Nord. Îmbunătăţirea automatizării producţiei industriale va continua şi în Statele Unite. Companiile sunt forţate să facă aceste investiţii pentru a rămâne competitive pe piaţa mondială. În Europa vânzările de roboţi vor fi sub medie datorită unei creşteri, mai degrabă, moderate a investiţiilor făcute de ţările din vestul Europei. Va creşte însă cererea de roboţi noi în estul şi centrul Europei. Creşterea salariilor şi a standardului de viaţă va împinge către automatizare şi ţările cu venit scăzut pe cap de locuitor din estul şi centrul Europei, precum şi Asia şi America de Sud. 

Utilizarea roboţilor înseamnă diversificare

Diversitatea modurilor de utilizare a roboţilor este în continuă creştere. Acest lucru s-a demonstrat în şapte studii de caz prezentate în World Robotic. Produsele de consum sunt din ce în ce mai individualizate şi aduse rapid pe piaţă (ceea ce înseamnă mai multe versiuni sau variante ale bunurilor disponibile pentru consumatori). Acest fapt necesită o automatizare flexibilă. Roboţii, odată programaţi pentru o serie de procese, pot fi uşor comutaţi de la un proces la altul. Eficientizarea producţiei a crescut şi pentru aplicaţiile standard. Roboţii şi muncitorii interacţionează fără nicio limită. Eforturile susţinute ale producătorilor de roboţi sunt concentrate pe viitoare îmbunătăţiri tehnologice. 

 

Gradul de automatizare

La sfârşitul anului 2010, existau doar 50 de roboţi instalaţi la 10.000 angajaţi în industrie, la nivel mondial. Japonia, Coreea şi Germania sunt cele mai automatizate ţări din lume, cu o densitate de roboţi cuprinsă între 250 şi 300. În contrast cu acestea, sunt marile ţări emergente: China, India, Rusia şi Brazilia, cu 20 de roboţi instalaţi la 10.000 de angajaţi.

În comparaţie cu celelalte sectoare, gradul de automatizare din industria auto este destul de mare. În acest domeniu, Japonia are de departe cea mai mare densitate de roboţi la 10.000 angajaţi: 1400. Este urmată de Italia, Germania, Statele Unite cu o densitate de roboţi cuprinsă între 1100 şi 1200. 

 

Având o densitate de automatizare de cca 200 roboţi, Coreea şi Japonia au cel mai mare număr de roboţi operaţionali în sectoarele non-auto. Acest lucru se datorează în principal numărului de roboţi din industria electronică. În Germania, densitatea mare de roboţi (134) se datorează distribuţiei roboţilor industriali în toate industriile, în special în industria prelucrătoare a metalului, industria chimică, alimentară şi electrică/electronică.

În China, investiţiile uriaşe făcute în ultimii ani în achiziţia de roboţi au dus la creşterea substanţială a densităţii de roboţi din industria auto. Între anii 2006 şi 2012, densitatea a crescut de la 37 la 105 roboţi/10.000 angajaţi. De asemenea, densitatea de roboţi a crescut şi în celelalte sectoare ale industriei, dar, per total, a rămas totuşi sub 10. Potenţialul pentru noi utilări cu roboţi este încă imens.

Câteva concluzii

În aproape toate ţările intervievate, se constată că, pe lângă potenţialul imens de noi instalări în industriile non-auto, rămâne considerabil ridicat şi cel din industria auto, alături de pieţele emergente fiind incluse şi câteva din pieţele tradiţionale. Acest lucru se datorează modernizării şi retehnologizării de care au nevoie aceste pieţe. 

2010 - Revenire puternică a industriei roboţilor

În 2010, vânzările de roboţi aproape că s-au dublat în comparaţie cu 2009, ajungând la 118.337 unităţi. Industria auto şi cea electronică au fost principalele motoare ale acestei reveniri. Vânzările s-au recuperat cu 50% - 5,7 miliarde $, o valoare încă sub cea a anului 2008, unul dintre anii cei mai prolifici. Ţinând cont de costul software-ului, al perifericelor şi al sistemelor inginereşti rezultă o evaluare a pieţii actuale a roboţilor de cca 17,5 miliarde $ în 2010. 

În diverse regiuni s-au experimentat grade diferite de creştere a vânzărilor de roboţi în 2010. Asia (incluzând Australia şi Noua Zeelanda) a fost în top cu o creştere de 132%, de cca 70.000 unităţi, cel mai mare nivel înregistrat vreodată. Cele mai dinamice pieţe au fost China, Coreea şi ţările ASEAN. Pe aceste pieţe vânzările s-au triplat. În 2010, Coreea a fost în vârful listei cu 23.500 roboţi înaintea Japoniei. Dar acestă revenire puternică nu a putut compensa scăderea vânzărilor din 2009.

Un număr de 17.100 unităţi au fost livrate către America, cu 90% mai mult decât în 2009, aproape atingând nivelul anului 2008. Livrările de roboţi către Statele Unite au crescut cu 111% la 14.380 unităţi în 2010, în comparaţie cu 2009. Principalele motoare ale creşterii au fost industria electronică şi cea a prelucrării metalelor, unde investiţiile în roboţi noi s-au mărit considerabil în 2010. Industria auto rămâne totuşi principalul client dar cererea de roboţi a fost sub medie.

Aproximativ 30.600 de unităţi au fost vândute în Europa, cu 50% mai mult decât în 2009. Dar şi aşa, valoarea este cu 13% mai mică decât nivelele de vârf atinse în anii 2007 şi 2008. Între 2005 şi 2008 o puternică tendinţă către automatizare a impulsionat vânzările de roboţi. Dar criza economică din 2008/2009 a stopat trendul crescător. 

În 2010, 14.100 de noi roboţi industriali au fost livraţi în Germania, cu 65% mai mult decât în 2009. După o scădere puternică în 2009, acesta a fost cel de-al treilea număr de unităţi vândute înregistrat vreodată. În mod particular, industria producătoare de automobile a fost principalul motor al revenirii puternice, achiziţionând cu 172% mai mulţi roboţi industriali decât în 2009. De asemenea, alţi clienţi mari: furnizorii industriei de componente auto, industria prelucrării metalelor, a cauciucului şi plasticului au lansat cu 50% mai multe comenzi decât în 2009. S-a atins de asemenea un nivel de vârf şi în industria alimentară şi a băuturilor.

În 2010, vânzările totale de roboţi în Italia au crescut cu 57%, la aprox. 4.500 unităţi după o descreştere de doi ani la rând. Acesta a fost rezultatul unei creşteri puternice a vânzărilor de roboţi către industria auto. Vânzările către celelalte industrii au fost puţin sub medie. 

Sursa: www.worldrobotics.org


 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord