Cum revoluţionează variantele de reglare a proceselor sudarea componentelor sistemelor de eşapament: Forme complexe - suduri rapide

Sudura

de Fronius

Cum revoluţionează variantele de reglare a proceselor sudarea componentelor sistemelor de eşapament: Forme complexe - suduri rapide

Chiar dacă în industria auto vehiculele electrice sunt din ce în ce mai iubite, analiștii se așteaptă ca până în 2025 mai mult de două treimi din toate mașinile vândute să fie încă acționate cu motoare cu ardere internă. Un motiv suficient pentru a ne gândi la metoda optimă de sudare a acestora.

  • Colectorul de evacuare reprezintă o provocare din punctul de vedere al tehnicii de sudare: oțelul cu conținut de crom întâlnește o geometrie complexă a componentei, raze înguste și adâncimi de pătrundere exact definite. © Fronius International GmbH

Sistemele de eșapament evacuează gazele de ardere din motor și le curăță. Prin urmare, trebuie să reziste la temperaturi înalte, dar și la coroziune. Cerințele pe care trebuie să le îndeplinească fiecare componentă în parte decid din ce material trebuie produse acestea.

Sudarea cu arc electric în mediu de gaz activ (MAG) automatizată este procedeul care se utilizează cel mai des la îmbinarea componentelor sistemelor de eșapament. Colectorul de evacuare impune standarde înalte procedeului de sudare: razele înguste ale componentei forțează robotul să reducă viteza de sudare. Cu toate acestea, energia direcționată în componentă trebuie să fie cât se poate de redusă, iar procedeul de sudare trebuie să rămână stabil și reproductibil.

  • O flanșă sudată prin procedeul CMT la o componentă a sistemului de eșapament. © Fronius International GmbH

Electronica de înaltă performanţă creează noi posibilităţi

Ca și colectorul de evacuare, și alte componente au „capcanele” lor. Tipul și grosimea materialului depind de cerințele pe care trebuie să le îndeplinească subansamblul respectiv – de aceea, și procedeul de sudare trebuie adaptat componentei respective. Fronius are în portofoliu diverse variante de reglare a procesului aferente sudării MAG, care fac posibilă sudarea reproductibilă a componentelor complexe. Datorită electronicii de înaltă performanță a surselor moderne de curent de sudare, utilizatorii pot influența în mod controlat arcul electric, obținând astfel rezultate optime.

Modul „Low Spatter Control“ (LSC) este foarte potrivit pentru sudarea sistemelor de eșapament. Se bazează pe arcul electric scurt, consumă energie redusă și este fără stropi. Toate aceste avantaje sunt posibile pentru că sistemul de sudare controlează cu precizie momentele de scurtcircuit: sursa de curent detectează cu exactitate apropierea sârmei pentru sudare de baia de metal topit și controlează desprinderea picăturii în baia de metal topit astfel încât aceasta să aibă loc la putere mică. În acest fel, energia liniară direcționată în componentă este redusă și nu se formează stropi aproape deloc. Acest lucru este ideal pentru îmbinarea componentelor cu grosimi mici de perete și cu geometrie variată a rostului – așa cum este cazul la colectorul de evacuare. În plus, LSC garantează stabilitate mare la reorientările dificile ale pistoletului și, implicit, viteze de sudare ridicate.

  • Capacitate de umplere a rosturilor, pătrundere sigură și viteză – iată cerințele cărora trebuie să le facă față procedeul de sudare la îmbinarea colectoarelor de evacuare. © Fronius International GmbH

O altă variantă a procedeului este „Pulse Multi Control“, pe scurt PMC. Acest procedeu cu arc electric pulsat în variantă modificată se distinge printr-o desprindere a picăturilor foarte fin reglată și fără stropi. PMC generează un arc electric puternic și stabil, oferind rate de depunere mari și în poziții forțate și în același timp cu un control optim al băii de metal topit. În acest fel, utilizatorii pot evita imperfecțiunile cum sunt crestăturile marginale și pot suda stabil și reproductibil. Varianta se pretează în mod deosebit pentru componente cu toleranțe specificate și care prezintă variații puternice ale grosimii peretelui – condiții care se potrivesc multor componente ale sistemelor de eșapament. Chiar și în aceste situații, PMC garantează o pătrundere suficientă și o bună capacitate de umplere a rosturilor. Furnizorii industriei auto utilizează adesea acest procedeu de sudare pentru sudarea colectoarelor de evacuare. În practică, PMC permite viteze de sudare considerabil mai mari și, implicit, o productivitate crescută.

Mai înalt, mai lat — mai subţire!

Provocările viitoare din industria auto ar putea să împingă însă în centrul atenției și alte variante de procedee. Un trend important este dezvoltarea de autovehicule din ce în ce mai ușoare: Masa mai scăzută reduce consumul de carburant, iar economia de materiale reduce în plus costurile de producție. Acest lucru are efecte asupra modului de construcție a componentelor sistemelor de eșapament.

Materialele de bază și materialele de adaos rezistente la temperatură care se utilizează permit componente din ce în ce mai subțiri. De aceea, pe viitor, componente cu grosimi ale peretelui de 0,8 mm pot deveni o regulă. Aici intervine procedeul de sudare CMT (Cold Metal Transfer). Procedeul combină un arc electric scurt, reglat cu o sârmă pentru sudare care se mișcă înainte și înapoi. Rezultatul: o energie liniară deosebit de redusă și un procedeu de sudare extrem de stabil, cu care utilizatorul poate obține rezultate optime inclusiv la îmbinarea componentelor subțiri.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.