10 lucruri nespuse de furnizorul Industry 4.0

T&T Plus

de Laurentiu Nae

10 lucruri nespuse de furnizorul Industry 4.0

Asistăm în ultimii doi-trei ani la o avalanșă de produse, soluții, servicii care promit să livreze beneficiile Industry 4.0 în orice companie. Zi de zi, la poarta fabricilor ajung vânzători de tehnologie cu geanta plină de broșuri și cataloage pe coperta cărora stă scris mare: 4.0. Nu mai menționez de conținutul digital de pe rețelele de socializare care promovează în mod obsesiv beneficiile incontestabile ale Industry 4.0. Ne aflăm pe un mare val de optimism, dar încep să apară lecții învățate din primele implementări Industry 4.0 și este bine să ținem cont de ele.

 Personal, am fost preocupat de aceste tehnologii în ultimii 14 ani, am vizitat sute de fabrici și am analizat cu atenție cum sunt vândute, cumpărate, implementate, adoptate și cum sunt folosite soluțiile pentru digitalizarea proceselor de design și de producție. Am decis astfel să scriu câteva rânduri, pentru a veni în sprijinul acelora care iau decizii și, totodată, pentru consultanții din piață care vor să înțeleagă mai bine contextul.

10 lucruri nespuse de furnizorul tău Industry 4.0:

1. Industry 4.0 nu este un produs sau un serviciu

Nu se poate cumpăra și nu se poate copia, pentru că fiecare fabrică e unică. Industry 4.0 este o strategie care poate fi adoptată numai dacă există persoane capabile să înțeleagă stadiul actual și obiectivele pe termen lung ale companiei.

 

2. Investiţia în tehnologie nu e totul

Această strategie e una complexă și include transformarea proceselor de business și a oamenilor. Fără optimizarea proceselor companiei și implicarea unor oameni capabili să susțină noile schimbări, investiția în tehnologie va fi greu de recuperat, iar firma va obține beneficii minore în comparație cu adevăratul său potențial (figura 1).

  • Figura 1

3. Trebuie să îţi faci temele înainte să alegi furnizorul

Putem privi fabrica viitorului ca pe o mașină mai mare. Pentru ca aceasta să funcționeze la parametrii doriți, e nevoie ca mai multe subsisteme să lucreze perfect împreună. (PLM/MES/ERP). Dacă nu ai o analiză serioasă cu starea actuală, potențialul, starea dorită, priorități și cashflow, atunci discuțiile cu furnizorii vor fi o pierdere de timp și de bani. Analiza de impact asupra afacerii este absolut necesară. Ai un caiet de sarcini pentru cum va funcționa fabrica în 2020 sau în 2025?

 4. Niciun furnizor nu va putea oferi tot ce ai tu nevoie

În fabrica digitală vei avea mulți furni­zori noi (infrastructură hardware, automatizări, roboți, senzori, software sau securitatea date­lor). Cineva trebuie să își asume rolul de „solu­tion architect” și să urmărească permanent cum furnizorii lucrează împreună la implementarea strategiei în beneficiul companiei.

 5. Totul va fi o călătorie, nu o destinaţie

Singura constantă va fi schimbarea, nu te aștepta ca investiția să fie un upgrade și apoi să te aștepți la mulți ani profitabili, în care să deții avantaje competitive. Îmbunătățirea trebuie să fie una continuă, astfel încât procesele pe care acum le digitalizezi să beneficieze de optimi­zări permanente, pentru a menține compania competitivă. Imaginea de mai jos prezintă principalele tipuri de schimbare în fabrică. Adoptarea unei strategii Industry 4.0 este o transformare pla­nificată.

 

 6. Nu mai e timp pentru teste şi proiecte-pilot

Mulți furnizori vor propune proiecte mici, pentru a securiza afacerea, pentru a câștiga timp să își formeze echipe sau să învețe. Nimeni nu își dorește ca atunci când elaborează o strategie pentru viitorul firmei, aceasta să se dovedească doar un experiment. Dacă furnizorul nu are un portofoliu relevant de implementări similare, atunci mai bine mai cauți.

 7. Costul total va fi mai mare decât cel estimat iniţial

Sunt multe cauze care duc la acest lucru, dar cel mai frecvent costurile cresc pentru că bene­ficiarul nu a știut de la început ce își dorește de la implementare.

8. Fabrica digitală nu poate fi susţinută de actualul departament IT

În cele mai multe fabrici, departamentul IT e mult subdimensionat. Cei care până acum făceau administrare de rețea nu pot trece peste noapte în proiecte de digitalizare a proceselor de producție. Angajarea de noi oameni talen­tați și trainingul sunt esențiale pentru succesul proiectelor.

9. E nevoie de un agent al schimbării Industry 4.0

Această persoană este un actor foarte impor­tant pentru comunicarea proiectelor în interiorul companiei și pentru susținerea procesului de trans­formare.

10. Suportul tehnic furnizat de partener este decisiv

În locul unei strategii bune, dar executată prost și cu întârzieri, este de preferat oricând o strategie pe care o schimbi, însă care e executată bine.

Entuziasmul este absolut necesar atunci când o companie decide să aplice o strategie de digitalizare.

În final, doresc să subliniez că simpla pre­zență a conceptului Industry 4.0 pe coperta ofertei sau a planului de implementare nu garantează cu nimic succesul implementării. La Digital Twin, folosim o metodologie standard de audit tehnic pentru a lucra cu toți clien­ții, înainte să formulăm oferte sau planuri de implementare.

Aveți grijă să luați decizii informate, prin care să realizați potențialul tehnologiei, al oamenilor și al afacerilor.


Laurențiu Nae este Cofondator Digital Twin


 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord