MEGAtendinţele pieţei auto. La ce ne putem aştepta în 2030?

T&T Plus

de PriceWaterHouseCoopers Romania (PwC)

MEGAtendinţele pieţei auto. La ce ne putem aştepta în 2030?

Conform studiului „Cele cinci dimensiuni ale transformării industriei auto”, realizat de PwC, piața auto va suferi schimbări radicale până în anul 2030. Ca rezultat al noilor concepte de „sharing”, parcul auto al Europei ar putea să scadă de la 280 de milioane la 200 de milioane de autovehicule și de la 270 de milioane la 212 milioane în Statele Unite. În schimb, China este așteptată să-și dezvolte parcul auto și să atingă 280 de milioane de autoturisme, de la 180 de milioane, cât are în prezent.

Până în 2030, unul din trei kilometri parcurşi va fi în regim „shared”

De o importanță aparte în această situație va fi creșterea conceptelor de „low-cost sharing”, previzionate de PwC.

„Într-o foarte scurtă perioadă, condusul propriei mașini va deveni tot mai puțin practicat, în vreme ce vom asista la dezvoltarea unor concepte de mobilitate urbană de tip «lowcost sharing». Acest nou concept de mobilitate va fi stimulat și de extinderea aglomerărilor urbane și de incapacitatea rețelelor publice de transport de a ține pasul cu ritmul acestei extinderi”, este de părere Daniel Anghel, partener, lider al echipei de servicii pentru sectorul Automotive din cadrul PwC Romania. Studiul PwC previzionează că, până în 2030, mai mult de unul din trei kilometri va fi parcurs, într-o formă sau alta, de „sharing”.

Maşinile electrice şi cele autonome vor accelera schimbarea

Această schimbare către „ride-sharing” este strâns legată de două megatendințe ale pieței auto: popularizarea autovehiculelor electrice și avansul foarte puternic al dezvoltării mașinilor autonome.

În scenariul PwC, până în 2030, 55% din totalul de mașini noi ar putea fi electrice, în timp ce motoarele convenționale, cu combustie internă, vor ieși, încet-încet, de pe piață.

Aceste evoluții ale pieței auto sunt prevăzute să se petreacă, în mare parte, în paralel în Europa și în Statele Unite. În China, pe de altă parte, adoptarea mobilității autonome și a celei în regim „ride share” se va petrece mult mai rapid, comparat cu țările din Vest. Acest lucru ar putea face din China principala țară pentru transformarea industriei auto.

„Diferitele concepte, dezvoltări și inovații ale industriei se vor antrena una pe cealaltă în crearea de noi modele de utilizare a mașinilor viitorului. De exemplu, mașinile electrice sunt considerate mai robuste, comparativ cu cele care au motoare cu ardere internă, datorită sistemului de propulsie mai simplu. Acest lucru s-ar putea traduce într-un avantaj semnificativ pentru conceptul de «ridesharing». Pe de altă parte, mașinile autonome, indiferent de tipul de propulsie, au șanse mari să devină un fel de «taxiuri-robot», atunci când cele două concepte sunt aduse împreună. În altă ordine de idei, dacă analizăm dezvoltarea mașinilor electrice prin prisma rețelelor inteligente de transport de electricitate, acestea vor putea fi capabile să accepte curentul nefolosit de aceste automobile odată ajunse la destinație, dacă nu vor mai fi folosite o perioadă”, este de părere Daniel Anghel, liderul Diviziei Auto din PwC România.

Traficul auto se va schimba dramatic

Combinarea diverselor megatendințe va însemna, de fapt, schimbarea dramatică a modelului de trafic auto.

Cum din ce în ce mai mulți oameni se îndreaptă către „car-sharing”, este foarte posibil ca, până în 2030, să fie mult mai puțini proprietari de autoturisme. Cu toate acestea, în traficul la nivel individual se va dezvolta masiv. Distanțele parcurse în interes personal, la nivelul Europei, ar putea crește cu 23% până în 2030 și vor atinge 5,88 miliarde de kilometri. Predicțiile dau o creștere cu 24% în Statele Unite ale Americii și cu 183% în China.

Pe lângă creșterea populației, unul dintre motivele pentru aceste evoluții este că, pe viitor, mașinile autonome vor fi folosite de oamenii care astăzi, din diferite motive, nu pot șofa. Un alt factor pentru aceste creșteri este faptul că dezvoltarea mașinilor complet autonome va genera așa-zisele „călătorii de transfer”, pentru că „taxiurile-robot” vor trebui să meargă din punctul A în punctul B pentru a prelua pasageri.

„Șoselele vor fi mai aglomerate, dar aglomerarea va forța un marcaj mai bun al drumurilor, care va facilita condusul autonom, acesta fiind un mod mult mai eficient de utilizare a căilor de rulare. Pe de altă parte, conectivitatea ridicată va ajuta la o mai bună eficientizare a traficului individual”, spune Kenneth Spiteri, Assurance Services Leader, Pwc Romania.

În consecință, studiul PwC descrie a patra megatendință ca fiind „conectivitatea”, pe lângă celelalte, „autoturismele electrice”, „condusul autonom” și „ride-sharing”.

Cu 33% mai multe înmatriculari până în 2024. Dar în beneficiul cui?

Ce înseamnă această tendință pentru producătorii auto și furnizorii de componente? Scenariul PwC ia în calcul o creștere anuală cu o treime a înmatriculărilor de mașini noi în Europa, care va aduce un surplus de peste 24 de milioane de mașini pe străzi până în 2030, aceasta fiind singura modalitate de a compensa uzura mașinilor în urma utilizării lor în concepte de „car-sharing”.

Pentru Statele Unite ale Americii, un alt studiu al PwC, „Autofacts”, prevede o creștere de 20% a vânzărilor de mașini noi, aproximativ 22 de milioane, până în 2030. Pentru China, se așteaptă o creștere de 35%, până la 35 de milioane de unități vândute în 2030.

Aceste volume vor solicita investiții suplimentare în dezvoltarea de noi facilități de producție din partea producătorilor și furnizorilor - pentru concepte noi care să fie construite pe platforme modulare, capabile să reducă costurile de producție.

Din cauza presiunilor pe care le vor exercita operatorii de flote auto, producătorii auto și furnizorii de subansamble care deja se vor confrunta cu marje scăzute de profit vor trebui să investească în facilități de producție pentru a satisface noile tendințe, precum electromobilitatea.

Concomitent, noii competitori din industria de tehnologie vor dori să profite de oportunitatea de a intra pe această piață.

Un alt studiu al diviziei de consultanță a PwC, „Strategy&”, estimează că profiturile jucătorilor convenționali, raportate la piața globală a industriei, ar putea să scadă de la 85%, cât sunt în prezent, la aproape 50% până în 2030. A

Despre PwC

Este o rețea de firme prezentă în 158 de țări, cu mai mult de 236.000 de specialiști dedicați oferirii de servicii de calitate de audit, consultanță fiscală și consultanță pentru afaceri.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord