Perspective economice ale României în viziunea oamenilor de afaceri din CCIFER și AHK

T&T Plus

Perspective economice ale României în viziunea oamenilor de afaceri din CCIFER și AHK

Peste 1.000 de companii franceze și germane alături de companii cu capital românesc, membre ale Camerei Franceze de Comerț și Industrie din România (CCIFER) și ale Camerei de Comerț și Industrie Româno – Germană (AHK România), se poziționează la început de 2016 cu așteptări mari cu privire la situația economică din România. Acestea reies din rezultatele a două barometre realizate de cele două Camere de Comerț și prezentate în cadrul conferinței „Perspective Economice ale României”, joi, 10 decembrie, cu participarea companiilor din sectoare de activitate precum energie, IT, construcții, turism, agricultură sau finanțe – bănci.

Barometrele arată percepția membrilor celor două Camere de Comerț asupra situației economice, a mediului de afaceri din România și arată cum evoluțiile în plan politic, social și economic pe care le prevăd pentru începutul anului 2016 influențează deciziile lor de investiții.

Pentru comunitatea de afaceri din CCIFER, barometrul pentru anul 2015 este pozitiv, înregistrând o evoluție semnificativă comparativ cu anii anteriori, atât cu privire la mediul extern al companiei (economic, politic, social, atractivitatea României), cât și cu privire la situația internă a companiilor (cifră de afaceri, rentabilitate sau investiții). Realizat de trei ori pe an, în februarie, în iulie și în noiembrie, barometrul de conjunctură economică al CCIFER oferă o imagine generală a percepției directorilor de companii din comunitatea de afaceri franco-română. Ediția realizată în luna noiembrie este cea mai optimistă din acest an, majoritatea indicatorilor fiind în creștere față de rezultatele din februarie sau iulie.

Directorii companiilor membre CCIFER care au răspuns chestionarului consideră că România este mult mai atractivă pentru investitorii străini în noiembrie 2015 față de anii anteriori, în contextul în care și percepția față de climatul economic, politic și social românesc înregistrează o creștere în comparație cu ultimii trei ani.

Și tendința în ceea ce privește mediul intern al companiilor este în creștere față de anii precedenți. Pe de altă parte, rezultatele sondajului pun în evidență o înrăutățire a percepției asupra situației companiilor în ce privește cifra de afaceri, rentabilitatea, angajații sau investițiile între începutul anului 2015 și finalul acestuia.

O analiză realizată pe sectoare de activitate arată că în 2015 sectorul care a înregistrat cea mai mare creștere în rândul respondenților este cel energetic, cu o creștere a percepției constantă din 2012. Sectorul IT&C înregistrează o scădere netă față de 2014. Sectorul serviciilor, sectorul bancar și construcțiile își păstrează o evaluare mai degrabă moderată în 2015. Agricultura, comerțul și industria înregistrează o dinamică superioară față de media barometrului, deși în anii anteriori perspectivele erau pesimiste. În ansamblu, anul 2015 este perceput în mod pozitiv de majoritatea sectoarelor față de 2014, an marcat de o perspectivă negativă generală.

Din chestionarul de conjunctură realizat de AHK România în septembrie 2015 reiese că firmele germane sunt încrezătoare în ce privește situația actuală a propriei companii. În ce privește așteptările conjuncturale, companiile sunt ceva mai rezervate în toamnă decât erau în primăvară. Pentru următoarele 12 luni, 68% din companii se așteaptă la o îmbunătățire a situației (primăvară: 75%). Intențiile de angajare ale companiilor-membre AHK sunt de asemenea mai rezervate decât în primăvară. Companiile doresc în continuare să facă angajări, dar se confruntă cu lipsa personalului calificat și sunt îngrijorate de actualele propuneri de modificare a legislației muncii. Și în ce privește intenția de a realiza investiții a companiilor în următoarele 12 luni, așteptările acestora s-au diminuat, dar intențiile în ce privește investițiile rămân stabile.

Principalii factori de risc pentru dezvoltarea economică identificați în rândul respondeților barometrului lansat de AHK sunt condițiile-cadru economice și politice.

Este vorba de factori precum infrastructura, administrația publică și achizițiile publice, unde România se clasează sub media celorlalte state din Europa Centrală și de Est. Lipsa personalului calificat reprezintă pentru dezvoltarea economică a companiei un alt risc important.

Pentru companiile membre AHK, perspectivele pozitive s-au diminuat față de chestionarul din primăvară. Companiile sunt mai puțin optimiste. Ceea ce ar putea pe de-o parte să țină de faptul că în 2016 vor avea loc alegeri locale și parlamentare, că există nesiguranță în ce privește efectele măsurilor fiscale adoptate și planificate, dar și de evenimentele din branșa auto care duc la reținere și atenție sporită. Chiar și provocările pe plan european, precum problema refugiaților, au fost factori care au dus la acest rezultat.

În cadrul conferinței organizată de cele două Camere de Comerț a fost realizat, în premieră, un sondaj live, la care au răspuns participanții la eveniment, majoritatea directori de companii. Rezultatele acestui sondaj indică o atitudine foarte pozitivă a comunității de afaceri în legătură cu situația companiilor lor pe piața din România. Astfel, 97,2% dintre participanți sunt optimiști cu privire la evoluția mediului de afaceri din România, iar pentru 84,5% dintre aceștia compania lor a avut o performanță mai bună în anul 2015 față de anii anteriori. Întrebați dacă ar dori să atragă fonduri europene în anul următor, doar 45,3% au răspuns afirmativ. Totodată, 72,8% dintre respondenți resimt lipsa mâinii de lucru calificate.

CCIFER reunește în prezent aproape 500 de companii membre, cu capital francez și românesc, reprezentând 15% din PIB-ul României și peste 125 000 de locuri de muncă.

Înființată în 2002, AHK România, este reprezentanța oficială a economiei germane în România și numără peste 530 de firme-membre. AHK România susţine firmele germane la intrarea lor pe piaţa românească şi companiile româneşti interesate de piaţa germană.

Pentru o imagine completă despre percepției companiilor franceze și germane ce activează în România, citiți și:

Cartea alba a competitivității, la următorul link:

http://www.ccifer.ro/fileadmin/template/roumanie/documents/LB-Competitivite-2015-RO.pdf

Citiți si Raportul de conjunctură toamnă 2015, in pdf-ul atasat.



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord