Primele 10 tendinţe tehnologice strategice pentru 2020

T&T Plus

de Gartner

Primele 10 tendinţe tehnologice strategice pentru 2020

Gartner Inc. a evidențiat principalele tendințe tehnologice strategice pe care organizațiile trebuie să le exploreze în 2020. Analiștii și-au prezentat rezultatele în cadrul Gartner IT Symposium / Xpo, care a avut loc între 20-24 octombrie la Orlando.

Mai jos vă prezentăm primele 10 tendințe tehnologice strategice pentru 2020, așa cum reies ele din Raportul special GartnerTop 10 tendințe tehnologice strategice pentru 2020”:

1. Hiperautomatizarea

Hiperautomatizarea este combinația dintre învățarea automată multiplă (ML-Machine Learning), packaged software (programe scrise, proceduri și documentația asociată pentru operarea unui calculator) și instrumente de automatizare, pentru a obține rezultate. Hiperautomatizarea se referă nu numai la paleta de instrumente, ci și la toate etapele automatizării în sine (descoperire, analiză, proiectare, automatizare, măsurare, monitorizare și reevaluare).

Înțelegerea gamei de mecanisme de automatizare, modul în care acestea se raportează între ele și modul în care pot fi combinate și coordonate este un obiectiv principal pentru hiperautomatizare. Această tendință a început cu automatizarea proceselor robotizate (RPA). Cu toate acestea, RPA nu înseamnă hiperautomatizare. Hiperautomatizarea necesită o combinație de instrumente care să ajute la replicarea pieselor în care omul este implicat într-o sarcină.

2. Experienţa multiplă

Până în 2028, experiența utilizatorului va suferi o schimbare semnificativă în modul în care utilizatorii percep lumea digitală și modul în care interacționează cu aceasta. Platformele conversaționale schimbă modul în care oamenii interacționează cu lumea digitală.

Realitatea virtuală (RV), realitatea augmentată (RA) și realitatea mixtă (RM) schimbă modul în care oamenii percep lumea digitală. Această schimbare combinată atât în modelele de percepție, cât și în cele de interacțiune duce la viitoarea experiență multisenzorială și multimodală.

„Modelul se va schimba, de la cel în care oamenii învață tehnologia la cel în care tehnologia învață oamenii. Sarcina de traducere a intenției va trece de la utilizator la calculator”, a declarat Brian Burke, vicepreședinte de cercetare la Gartner. „Această abilitate de a comunica cu utilizatorii cu multe simțuri umane va oferi un mediu mai bogat pentru furnizarea de informații nuanțate.”

3. Democratizarea competenţei

Democratizarea se concentrează pe a oferi acces oamenilor la competență tehnică (de exemplu, ML, dezvoltare de aplicații) sau competență în domeniul afacerilor (de exemplu, proces de vânzare, analiză economică) printr-o experiență radical simplificată și fără a necesita o pregătire extinsă și costisitoare. „Accesul cetățenilor” (de exemplu la date, la integrare), precum și evoluția dezvoltării acestora și a modelelor fără cod, sunt exemple de democratizare.

„Spațiile inteligente centrate pe oameni reprezintă structura folosită pentru organizarea și evaluarea impactului principal al tendințelor strategice Gartner pentru 2020. Punerea oamenilor în centrul strategiei tehnologice evidențiază unul dintre cele mai importante aspecte ale tehnologiei - cum afectează clienții, angajații, partenerii de afaceri, societatea sau alte componente cheie. În mod evident, toate acțiunile organizației pot fi atribuite modului în care acestea afectează indivizii și grupurile, direct sau indirect. Aceasta este o abordare centrată pe oameni. Spațiile inteligente se bazează pe noțiunea centrată pe oameni. Un spațiu inteligent este un mediu fizic în care oamenii și sistemele bazate pe tehnologie interacționează în ecosistemele din ce în ce mai deschise, conectate, coordonate și inteligente. Mai multe elemente - inclusiv oameni, procese, servicii și lucruri - se reunesc într-un spațiu inteligent pentru a crea o experiență mai captivantă, interactivă și automatizată.” David CEARLEY, Vicepreședinte și membru Gartner

Până în 2023, Gartner se așteaptă ca patru aspecte cheie ale tendinței de democratizare să se accelereze, inclusiv democratizarea datelor și a analizei (instrumente care vizează analiștii de date care se extind pentru a viza comunitatea de dezvoltatori profesioniști), democratizarea dezvoltării (instrumente IA pentru a putea impulsiona aplicații de dezvoltare personalizate), democratizarea proiectării (extinderea pe fenomene cu low code – aplicații de dezvoltare a software-ului cu codificare manuală minimă, fără coduri, cu automatizarea funcțiilor suplimentare de dezvoltare a aplicațiilor pentru abilitarea cetățeanului dezvoltator) și democratizarea cunoștințelor (profesioniști non-IT care au acces la instrumente și sisteme expert care le dau posibilitatea să exploateze și să aplice abilități specializate dincolo de propria lor experiență și formare).

4. Augmentare umană (dezvoltarea fizică și a capacităţilor intelectuale)

Augmentarea/dezvoltarea umană explorează modul în care tehnologia poate fi utilizată pentru a oferi îmbunătățiri cognitive și fizice ca parte integrantă a experienței umane. Dezvoltarea fizică îmbunătățește oamenii, schimbându-le capacitățile fizice inerente prin implantarea sau găzduirea unui element tehnologic în corpul lor, cum ar fi un dispozitiv care poate fi purtat. Dezvoltarea cognitivă poate avea loc prin accesarea informațiilor și prin exploatarea aplicațiilor pe sistemele tradiționale de calculator și prin interfața de experiență multiplă în spații inteligente. În următorii 10 ani, nivelurile crescânde de dezvoltare fizică și cognitivă a omului vor predomina pe măsură ce indivizii caută îmbunătățiri personale. Acest lucru va crea un nou efect de „consumare” în care angajații încearcă să profite de îmbunătățirile lor personale - și chiar să le extindă - pentru a-și îmbunătăți mediul de lucru.

5. Transparenţă și trasabilitate

Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de faptul că informațiile lor personale sunt valoroase și necesită control. Organizațiile recunosc riscul din ce în ce mai mare de securizare și gestionare a datelor cu caracter personal, iar guvernele pun în aplicare o legislație strictă pentru a se asigura că aceasta este aplicată. Transparența și trasabilitatea sunt elemente critice pentru a susține aceste etici digitale și nevoile de confidențialitate.

Transparența și trasabilitatea se referă la o serie de atitudini, acțiuni și tehnologii și practici de susținere concepute pentru a răspunde cerințelor de reglementare, păstrează o abordare etică pentru utilizarea inteligenței artificiale (IA) și a altor tehnologii avansate și aduc un remediu pentru lipsa tot mai mare de încredere în companii. Deoarece organizațiile își dezvoltă practicile de transparență și încredere, acestea trebuie să se concentreze pe trei domenii: (1) inteligența artificială și învățarea automată; (2) confidențialitatea, proprietatea și controlul datelor cu caracter personal; și (3) design aliniat (echilibrat) din punct de vedere etic.

6. Empowered Edge (operare centralizată, distribuită elementelor periferice ale reţelei)

Edge Computing este o topologie de calcul în care procesarea informațiilor și colectarea și livrarea de conținut sunt plasate mai aproape de sursele, depozitele și consumatorii acestor informații. Încearcă să mențină traficul și procesarea locală pentru a reduce timpii de așteptare, pentru a exploata capabilitățile elementelor periferice și pentru a permite o mai mare autonomie a acestora.

„O mare parte a concentrării actuale pe Edge Computing provine din necesitatea sistemelor IoT de a livra capacități deconectate sau distribuite în lumea IoT încorporată pentru anumite industrii, precum producția sau comerțul cu amănuntul”, a spus Burke. „Cu toate acestea, Edge Computing va deveni un factor dominant în aproape toate industriile și cazurile de utilizare, deoarece este abilitată cu resurse de calcul din ce în ce mai sofisticate și specializate și cu stocare de date. Dispozitivele periferice complexe, inclusiv roboți, drone, vehicule autonome și sisteme operaționale vor accelera această schimbare.”

7. Cloud Distribuit

Un Cloud distribuit reprezintă distribuția serviciilor publice din cloud în diferite locații, în timp ce furnizorul public își asumă responsabilitatea pentru operarea, administrarea, actualizările și evoluția serviciilor. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă de la modelul centralizat al majorității serviciilor publice din cloud și va duce la o nouă eră în cloud computing.

8. Lucruri autonome

Lucrurile autonome sunt dispozitive fizice care folosesc IA pentru a automatiza funcțiile îndeplinite anterior de oameni.

„Pe măsură ce lucrurile autonome proliferează, ne așteptăm la o trecere de la lucrurile inteligente de sine stătătoare la o mulțime de lucruri inteligente colaborative în care mai multe dispozitive vor lucra împreună, fie independent de oameni, fie cu aport uman”, a adăugat Burke. „De exemplu, roboții eterogeni pot funcționa într-un proces de asamblare coordonat. Pe piața livrărilor, cea mai eficientă soluție poate fi utilizarea unui vehicul autonom pentru a muta pachetele în zona țintă. Roboții și dronele de la bordul vehiculului ar putea simula apoi livrarea finală a pachetului.”

Cele mai recunoscute forme de lucruri autonome sunt roboți, drone, vehicule / nave autonome și aparate. Automatizarea lor depășește automatizarea oferită de modele rigide de programare și exploatează IA pentru a genera comportamente moderne care interacționează mai natural cu mediul înconjurător și cu oamenii. Pe măsură ce se îmbunătățește capacitatea tehnologică, reglementările permit, iar acceptarea socială crește, lucrurile autonome vor fi dislocate din ce în ce mai mult în spațiile publice necontrolate.

9. Blockchain (sistem de stocare a oricărui tip de date) în practică

Blockchain are potențialul de a remodela industriile, oferind încredere, transparență și permițând schimbul de valori în ecosistemele de afaceri, reducând potențial costurile, reducând timpul de realizare a tranzacțiilor și îmbunătățind fluxul de numerar.

„Blockchain rămâne imatur în derularea afacerilor din cauza unei serii de probleme tehnice, inclusiv scalabilitatea și interoperabilitatea slabe. În ciuda acestor provocări, potențialul semnificativ de perturbare și generare de venituri înseamnă că organizațiile ar trebui să înceapă să evalueze blockchain, chiar dacă nu anticipează adoptarea agresivă a tehnologiilor pe termen scurt ”, declară Burke.

Activele pot fi urmărite la originea lor, reducând semnificativ oportunitățile de înlocuire cu mărfuri contrafăcute. Urmărirea activelor are, de asemenea, valoare în alte domenii, cum ar fi urmărirea alimentelor pe un lanț de aprovizionare pentru a identifica mai ușor originea contaminării sau urmărirea părților individuale pentru a ajuta la retragerea produsului. Un alt domeniu în care blockchain are potențial este gestionarea identității. Contractele inteligente pot fi programate în blockchain unde evenimentele pot declanșa acțiuni; de exemplu, plata este efectuată la primirea mărfurilor.

10. Siguranţa IA

IA și învățarea automată vor continua să fie aplicate pentru a spori luarea deciziilor umane în multe situații. În timp ce acestea creează oportunități mari pentru a permite hiperautomatizarea și pentru a asigura transformarea afacerii, creează noi provocări semnificative pentru echipa de securitate și liderii de risc (persoane responsabile cu evitarea riscurilor unei activități/afaceri), cu o creștere masivă a potențialelor puncte de atac cu IoT, cloud computing, microservicii și sisteme cu conexiuni multiple în spații inteligente. Liderii de securitate și risc ar trebui să se concentreze pe trei domenii cheie - protejarea sistemelor bazate pe IA, folosirea IA pentru a spori siguranța și anticiparea utilizării nefaste a IA de către atacatori.

Mai multe detalii pot fi citite în Raportul special Gartner „Top 10 tendințe tehnologice strategice pentru 2020”. (www.gartner.com)


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.