Workshop: Digitalizarea. Următorul pas al dezvoltării economice

T&T Plus

de Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK)

Workshop: Digitalizarea. Următorul pas al dezvoltării economice

Pe 6 septembrie, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a organizat la Hilton, workshop-ul „Digitalization. The next step of economic development.”, eveniment care, anunţând din titlu, a abordat o tematică de mare actu­alitate, cea a digitalizării, cu oportunitățile și provocările pe care această „revoluţie” le aduce. Subiectul a fost apoi abordat și în cadrul întâlnirii membrilor AHK din seara aceleiași zile.

După cuvântul de deschidere al domnului Mihai Boldijar, vicepreședinte AHK România, prof.dr. Arno Basedow, Senior Strategy Advisor în cadrul Institutului Fraunhofer, a vorbit despre oportunități și riscuri ale Industriei 4.0 și despre ce ne va oferi viitorul pe această direcție. Dl. Basedow a detaliat faptul că digitalizarea va schimba procesele de producție și că se pune întrebarea în ce măsură companiile sunt pregătite pentru asta. A urmat o comparație între tehnologiile de tip analogic și digi­tal, iar apoi o scurtă trecere în revistă a avantajelor și dezavantajelor digitalizării.

Ca efecte ale digitalizării, concentrată în concepte precum INDUSTRY 4.0 sau SMART FACTORY, au fost amintite următoarele:

  • „Autonomia" sau „auto-configurarea" necesită un grad ridicat de putere de procesare, inteligență artificială și de adaptabilitate a sistemelor individuale;
  • Cerința de interconectare flexibilă determină ca, în timpul rulării, noi „sis­teme de sisteme" să fie create în mod dinamic, cu o structură și un compor­tament general ce pot fi prevăzute doar cu dificultate;
  • Sistemele devin mai deschise ca urmare a ,,colaborării" cu alte sisteme și, prin urmare, acestea sunt mai vulnerabile la atacuri de securitate;
  • Sunt necesare mecanisme mai puternice de protecție a datelor.

În ceea ce privește interconectarea dintre lumea reală și cea digitală, s-au tras următoarele concluzii:

  • Tehnologiile emergente eficiente vor deveni tehnologii de ultimă generație;
  • Mașinile efectuează lucrări manuale, dar și procesarea datelor complexe;
  • Mașini interactive și adaptive, capabile să învețe, se autoadaptează la apti­tudinile, talentele și nevoile umane individuale;
  • Multe activități devin procese de colaborare între oameni și mașini;
  • Domeniile de activitate, aptitudinile necesare, sarcinile, activitățile și locurile de muncă se vor schimba în mod impresionant.

Cu toate provocările pe care digitalizarea le ridică, aceasta aduce oportunități de dezvoltare a noi produse și servicii, noi tehnologii și lanțuri de pro­cese, noi modele de afaceri și o eficiență mai ridicată a producției.

Prezentarea introductivă a prof. dr. Arno Basedow a fost urmată de exemple din practică, prezentate de dr. Augusta Ene, Robert Bosch și de o expunere pro inovație făcută de Leonhard Muigg, Siemens Austria, evenimentul încheindu-se cu o masă rotundă, o ocazie oferită participanților să interacționeze cu invitații.

În cadrul întâlnirii membrilor AHK a luat parte la discuții și Dan Nechita, Consilier al premierului Dacian Cioloș. Referitor la aplicarea noilor concepte în România, întrebările la care s-a căutat un răspuns au fost: cum pot deveni mai competitive firmele românești în acest context? Cât de importantă este pentru o afacere o strategie în digitalizare? Ce se modifică în relația cu clienții? Care sunt avantajele unui viitor digital? Cum sunt pregătiți angajații? S-a convenit că în vederea implementării noilor concepte este necesară o colaborare strânsă cu Guvernul, dar nu trebuie neglijate nici universitățile. Reprezentantul Guvernului a subliniat în cadrul discuției angajamen­tul actualului Guvern și inițiativele acestuia pentru o eră digitală. Pentru procesul de digitalizare, impor­tante sunt standardele deschise și flexibilitatea, dar și schimbul de date, evaluarea și utilizarea acestora. În România premisele și condițiile sunt foarte bune, având în vedere infrastructura digitală bună și know-how-ul (numărul ridicat și calitatea inginerilor IT&C). Ca o concluzie, vorbitorii au fost de acord că digitali­zarea nu va însemna pierderea locurilor de muncă, ci doar crearea unora noi, cu alte competențe.


Despre Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană:

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de Comerț bilaterală din România. Înființată în septembrie 2002, AHK România numără în prezent peste 530 de firme membre.


  • Articol selectat în secțiunea specială Industry 4.0 


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord