Scule multifuncţionale cu laser pentru construcţii uşoare şi electromobilitate

Tehnologii

de Institutul Fraunhofer pentru Tehnologia Laserului ILT

Scule multifuncţionale cu laser pentru construcţii uşoare şi electromobilitate

Tăierea/debitarea, sudarea și fabricația aditivă cu un singur laser reunite într-o singură mașină – această inovație, care oferă industriei prelucrării tablelor productivitate și avantaje calitative, este punctul central al proiectului MultiPROmobil, un proiect NRW Leitmarkt. Patru parteneri dezvoltă scule multifuncționale cu laser pentru a dirija schimbarea producției și provocările tehnice ale noilor modele de vehicule electrice. Institutul Fraunhofer pentru Tehnologia Laserului ILT coordonează proiectul, care a început la 15 noiembrie 2018 și va prezenta interes, în special, pentru întreprinderile mici și mijlocii.

Produse cu schimbare rapidă (ca tipuri), cu mărimi fluctuante ale loturilor și concepte inovatoare de producție: construcția hibridă ușoară și electromobilitatea necesită un echilibru între flexibilitate și productivitate. „Pe piețele volatile, tehnologia laser combinată cu digitalizarea este un factor predestinat pentru o producție eficientă din punct de vedere al costurilor”, explică Dr. Dirk Petring, liderul grupului Macro Joining and Cutting la Fraunhofer ILT și coordonator al proiectului comun „Tehnologia robotizată multifuncțională cu o sculă laser pentru procesele de debitare, asamblare și fabricație aditivă în electromobilitatea semibionică ușoară – MultiPROmobil”.

Cap multifuncţional inteligent: eficienţă datorită laserelor şi roboţilor

Împreună cu Bergmann & Steffen GmbH, CAE Innovative Engineering GmbH și Centrul de prelucrare cu laser și de consultanță (LBBZ GmbH), Fraunhofer ILT dezvoltă un cap multifuncțional de prelucrare cu laser și o tehnologie robotizată pentru producția flexibilă și economică a ansamblurilor de componente din tablă.

Se utilizează un cap multifuncțional de la Laserfact GmbH, pe care oamenii de știință l-au dezvoltat continuu în ultimii ani. În viitor, acest cap nu numai că va permite utilizatorilor să integreze debitarea și sudarea, ci și să genereze structuri prin aditivare. Acest din urmă proces funcționează, deja, cu un modul de duze schimbabile. Partenerii de proiect lucrează în momentul de față pentru a optimiza capul multifuncțional în așa fel încât să poată executa toate cele trei procese într-o instalație de producție „în mișcare” – adică, fără a schimba optica sau duzele.

Proiectul este, de asemenea, axat pe dezvoltarea unui software inteligent de proiectare și simulare pentru un lanț de proces optimizat. Cu ajutorul „Digital Twins” (replicii digitale), partenerul de proiect CAE Innovative Engineering poate realiza imagini (replici) digitale ale mașinilor, proceselor și componentelor, astfel încât mărimile importante ale lanțurilor de procese să poată fi identificate și îmbunătățite. Folosind lanțul de procese extrem de flexibil, partenerii MultiPROmobil pot afișa digital componente noi ale vehiculului, apoi testează și evaluează tehnologia dezvoltată. Într-un mediu industrial la partenerul de proiect LBBZ, un robot care dirijează toate cele trei tipuri de producție va produce structuri de vehicul semi-bionice cu un laser.

Ca primul exemplu de aplicație, brațul de comandă triunghiular al unui vehicul electric va fi proiectat și tăiat optim, apoi sudat și rigidizat cu structuri aditive în celula robotizată cu laser multifuncțional, fără nicio schimbare a sculei. O importanță deosebită aici este flexibilitatea tehnologiei de prindere dezvoltată de Bergman & Steffen GmbH. În viitor, mai mulți roboți multifuncționali vor fi utilizați în celule de fabricație foarte flexibile, în funcție de dimensiunea ansamblului și de durata solicitată a ciclului.

Producţia pe bază de laser, pentru o mai mare eficienţă şi costuri mai mici

Partenerii proiectului prognozează că eficiența poate fi mărită și timpul de pregătire redus cu aproximativ 30%. În plus, doresc să reducă costurile unitare și consumul de resurse cu cel puțin 20%. „Cu o producție inteligentă, bazată pe laser, lanțurile de procese pentru producerea ansamblurilor din tablă pot fi foarte flexibile și scalabile (realizate la o scară mărită), astfel încât acestea să poată fi introduse treptat în aplicații pentru electromobile”, explică Dr. Petring.

Tehnologia inventată de Fraunhofer ILT cu capul multifuncțional de la Laserfact este deja utilizată în industrie, de exemplu atunci când se debitează și se sudează capetele benzilor în linii de acoperire (placare) și de inspecție din industria oțelului, precum și atunci când se produc ansambluri metalice de înaltă precizie. Odată cu dezvoltarea, în continuare, a capului multifuncțional, MultiPROmobil va prezenta interes, mai ales, pentru întreprinderile mici și mijlocii, ceea ce contribuie în mod semnificativ la viitoarea piață a electromobilităţii.

Proiectul MultiPROmobil se va desfășura pe o perioadă de trei ani, fiind coordonat de Fraunhofer ILT și finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională (ERDF) și de statul Renania de Nord-Westfalia. A (www.ilt.fraunhofer.de)


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.