Efectele negative ale rulmenţilor contrafăcuţi

Transmisii Mecanice

de NSK

Efectele negative ale rulmenţilor contrafăcuţi

Rulmenții contrafăcuți sunt o problemă din ce în ce mai mare în industrie. Pentru persoanele neinstruite, produsele replicate sunt tot mai dificil de distins de rulmenții OEM autentici, ceea ce înseamnă că din ce în ce mai mulți utilizatori suferă consecințele utilizării de produse contrafăcute. Un caz elocvent a apărut la Universitatea Tehnică din Dortmund (TU Dortmund), care a primit recent sarcina de a desfășura o cercetare privind îmbunătățirea procesului de distilare (purificarea lichidelor prin încălzire și răcire repetată). Proiectul a fost demarat în colaborare strânsă cu o universitate foarte cunoscută din China, care avea deja experiență în privința procesului. Partenerii din China ai TU Dortmund au construit utilajul pilot pentru proiect, dar când a ajuns în Germania au apărut în scurt timp mai multe probleme neașteptate.

Distilarea se desfășoară când elementele componente ale unui amestec lichid pot fi separate cu succes ca rezultat al punctelor de fierbere diferite. Puritatea crește proporțional cu frecvența de repetarea procesului. Cu toate acestea, în producția industrială, dilatarea spațială a coloanelor se poate dovedi restrictivă. În plus, randamentul poate fi limitat din cauza accelerației gravitaționale. Din aceste motive, TU Dortmund a propus ideea de a cerceta și dezvolta în continuare un proces de distilare mai flexibil și care necesită mai puțin spațiu, unul care se utilizează deja în industria chimică din Asia de est.

FIGURA 1. Examinarea calitații componentelor individuale ale rulmenților pentru a distinge între rulmenții originali și cei contrafacuți

Creând un parteneriat cu o universitate reputată din China, TU Dortmund a dorit să construiască un utilaj pilot. Părțile au convenit că acest sistem modular în trei etape (cu un diametru al rotoarelor de circa 90 cm) va fi fabricat în China. După construcție, utilajul a trecut testele de acceptanță din China înainte de a fi transferat și instalat la Dortmund. Cu toate acestea, la primele rulări de testare a sistemului, a fost evident că probele nu au fost reușite. La mai puțin de 20 de minute din primul test, s-au auzit bătăi de la sistemul de transmisie, în ciuda faptului că funcționa la numai jumătate din turație.

Sistemul de transmisie dispune de un motor de 5 kW și de o conexiune prin curea trapezoidală la un arbore vertical central, care are o turație maximă de 750 rpm. Se utilizează un rulment cu bile pentru a asigura susținere din partea inferioară și doi rulmenți cu role conice au același rol în partea de sus.

De asemenea, rulmenții trebuie să susțină unele sarcini axiale. Inițial, s-a presupus că bătăile se produc în urma contactului dintre piese în mișcare. Având în vedere aceasta, rotoarele au fost dezasamblate, dar bătăile au persistat. După aceea, a fost dezasamblat sistemul de transmisie însuși, dar cauza bătăilor tot nu a putut fi identificată. În cele din urmă, inginerii de la TU Dortmund au demontat rulmenții și au contactat producătorul, NSK.

Pe baza informațiilor furnizate, cauza posibilă s-a considerat a fi o eroare de proiectare și tensiunea de la rulmenții cu role conice. S-au efectuat reglaje corespunzătoare, lăsându-se un joc mai mare pentru rulmenții cu role conice. Cu toate acestea, după reasamblarea sistemului de transmisie, la următoarea rulare de testare nu au apărut îmbunătățiri semnificative. În plus, o rulare de testare a sistemului de transmisie fără centrifugă a dus la o creștere a temperaturii la arbore de 80Oc după numai 90 de minute. Din cauza dilatării termice, arborele s-a blocat, după cum era de așteptat. În fața acestui eșec derutant, inginerii și-au reorientat atenția asupra calității rulmenților cu role conice, tipul HR 30322J. Au fost trimise la NSK imagini detaliate ale rulmenților și totul s-a clarificat: rulmenții erau contrafăcuți.

Cei responsabili pentru contrafacere au depus mari eforturi în privința aspectului rulmenților; chiar și sigla NSK părea autentică, în mod înșelător. De fapt, singura metodă de a distinge între rulmenții originali și cei contrafăcuți a fost examinarea calității componentelor individuale ale rulmenților.

Dezamăgiți, dar ușurați că problema a fost identificată precis, inginerii de la TU Dortmund au comandat rulmenți de schimb de la un distribuitor autorizat NSK. Ca urmare a utilizării materialelor și proceselor de producție superioare, rulările de testare au demonstrat că temperatura rulmenților și a arborelui rămâne sub cea ambiantă, chiar după nouă ore de funcționare continuă. În plus, sistemul de răcire a transmisiei putea funcționa acum în mod corect, fără a se mai auzi bătăi.

Din cauza utilizării rulmenților contrafăcuți, proiectul de la TU Dortmund a suferit întârzieri. Cu toate acestea, dacă aplicația ar fi afectat siguranța, consecințele ar fi putut fi mult mai grave. În orice caz, mesajul este clar: comandați întotdeauna din surse fiabile, cum ar fi parteneri de distribuție oficiali ai producătorului de rulmenți. Compania NSK este membră a World Bearing Association (WBA) și le oferă asistență utilizatorilor pentru identificarea rulmenților contrafăcuți.


Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord