Fiabilitatea transmisiilor prin curea

Transmisii Mecanice

de Zoltan Korka

Fiabilitatea transmisiilor prin curea

Transmisiile prin curea sunt transmi­sii mecanice, care realizează trans­miterea mişcării de rotaţie şi a sarcinii, de la o roată motoare la una sau mai multe roţi conduse, prin intermediul unui element flexibil, fără sfârşit, numit curea.

 1. Generalităţi

Transmiterea mișcării se poate realiza:

  • cu alunecare (la transmisiile prin curele late sau trapezoidale);
  • fără alunecare (la transmisiile prin curele dințate).

O transmisie prin curea (figura 1) se com­pune din:

  • roțile de curea (fulii) – conducătoare 1 și condusă 2;
  • elementul de legătură (cureaua) 3;
  • sistemul de întindere a curelei și apărători de protecție.

 Comparativ cu celelalte transmisii mecanice, transmisiile prin curele cu alunecare prezintă o serie de avantaje:

  • se montează și se întrețin ușor;
  • funcționează fără zgomot; amortizează șocurile și vibrațiile;
  • necesită precizie de execuție și montaj rela­tiv reduse;
  • costurile de fabricație sunt reduse;
  • transmit sarcina la distanțe relativ mari între arbori;
  • permit antrenarea simultană a mai multor arbori;
  • funcționează la viteze mari;
  • asigură protecția împotriva suprasarcinilor.

 Dintre dezavantajele acestor transmisii se pot menționa:

  • capacitate de încărcare limi­tată; n dimensiuni de gabarit mari, compara­tiv cu transmisiile prin roți dințate;
  • forțe de pretensionare mari, care solicită arborii și reazemele;
  • raport de transmitere variabil, ca urmare a alunecării curelei pe roți;
  • sensibilitate mărită la căldură și la umiditate;
  • durabilitate limitată;
  • necesitatea utilizării unor dispozitive de întindere a curelei.

 

 Unele dintre dezavantajele mai sus enumerate ale transmisiilor prin curea cu alunecare sunt anulate de transmisiile prin curele dințate:

  •  mișcarea se transmite sincron, vitezele unghiulare ale roților fiind constante și ridicate;
  • randamentul mecanic este mai ridicat;
  • pretensionare mai mică la montaj, deci o solicitare redusă a arborilor și a lagărelor.

 2. Clasificarea transmisiilor prin curea

O clasificare a principalelor tipuri de transmi­sii prin curea utilizate în construcția de mașini se prezintă sintetic în tabelul 1.

 TABELUL 1

 FIGURA 2. Factorii de influenţă ai fiabilităţii transmisiilor prin curea [3]

 3. Factorii de influenţă ai fiabilităţii transmisiilor prin curea

Principalii factori de influență a fabilității transmisiilor prin curea sunt (figura 2):

  • dimensiuni incorecte curea/canalul din fulie;
  • uzură la canalul din fulie;
  • pretensionare incorectă a curelei;
  • îndoirea excesivă a curelei;
  • montajul forțat al curelei;
  • poziție relativă incorectă a (axelor) fuliilor.

 

4. Defecte ale transmisiilor prin curea. Cauze. Remedieri

O clasificare a principalelor defecte care apar în cazul transmisiilor prin curele late, cauzele acestora și modul de remediere se prezintă sin­tetic în tabelul 2 (adaptat după [3])



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord