Repararea rulmenţilor oferă o alternativă economică la înlocuirea acestora, în industria grea (II)

Transmisii Mecanice

de Jay Alexander

Repararea rulmenţilor oferă o alternativă economică la înlocuirea acestora, în industria grea (II)

Repararea rulmentului nu este un concept nou, dar popularitatea sa creşte printre clienţii din industria grea, oferind o valoare tangibilă. Progresele acumulate în proiectarea rulmenţilor, gradul de puritate a oţelului şi procesele de întreţinere şi de reparare a rulmenţilor au îmbunătăţit substanţial avantajele potenţiale ale reparării rulmenţilor.

Tipuri de defecte întâlnite în rulmenţi

Printre modurile de defectare specifice întâlnite în rulmenții supuși unei reparații se numără:

  • Coroziunea de fretare - de regulă, este indicată de prezența oxizilor de fier, de culoare roșie sau neagră, care apar în condiții de montare cu ajustaj cu strângere; se mai numește și oxidare prin frecare;
  • Microsudarea - strierea sau erodarea ca urmare a îndepărtării sau transferării metalului de la o componentă a rulmentului la alta, datorită contactului și frecării între suprafețele componentelor aflate în mișcare de alunecare;
  • Pătarea - decolorarea suprafețelor de rulare ale componentelor rulmentului, fără coroziune, de exemplu datorită oxidării lubrifiantului;
  • Uzura - suprafațele în contact ale componentelor rulmentului sunt degradate și uzate prin acțiunea mecanică din timpul funcționării;
  • Coroziunea/ruginirea - acțiunea chimică (rugina) care atacă suprafeț ele componentelor rulmentului;
  • Amprentarea - amprente localizate pe suprafațele în contact ale componentelor, cauzate de resturi desprinse din rulment sau de particule străine;
  • Brinelarea - deformarea permanentă (metal deplasat prin deformare plastică, nu numai uzură) a suprafețelor rulmentului în zonele de contact ale rolelor/căilor de rulare, datorată încărcărilor excesive sau șocului cauzat de lovituri;
  • Exfolierea - desprinderea metalului de pe calea sau elementul de rulare, sub formă de particule asemănătoare unor solzi; se mai numește și cojire sau exfoliere cu granulație fină sau cu granulație mare;
  • Fisuri termice - fisuri la suprafață cauzate de căldura degajată de frecarea de alunecare dintre componentele rulmentului, fisuri formate, de obicei, pe direcția de rotație;
  • Fisură/spargere - crăpături cu dimensiuni semnificative, vizibile la suprafață, cauzate, de obicei, de exploatarea abuzivă sau de condițiile de funcționare neobișnuite.

Sunt disponibile multe publicații despre evaluarea sau interpretarea defectelor componentelor rulmentului. Un subiect dezbătut frecvent este modul de identificare a următoarelor tipuri de defecte:

  • Defecte de natură chimică - oxidarea, pătarea, coroziunea punctiformă, coroziunea prin ruginire sau coroziunea de fretare;
  • Defecte de natură termică - modificarea culorii oțelului sau fisurarea termică;
  • Defecte de natură electrică - arsuri, micro suduri sau suduri cu aspect de caneluri;
  • Defecte de natură mecanică - exfolie re datorată oboselii, fisuri și exfoliere datorată suprasarcinii, spargere, zgârieturi, cojire, brinelare, amprentare, microsudare, uzură abrazivă, defecte de montaj, dezaliniere sau lubrifiere necorespunzătoare.

Majoritatea publicațiilor descriu defectele și pot ajuta la identificarea și eliminarea cauzelor acestor defecte, dar nu abordează relația dintre natura defectului și posibilitatea de reparare. Întotdeauna se recomandă contactarea unui technician specialist în repararea rulmenților pentru a asista la evaluarea defectelor sau a fezabilității reparării.

Metode/opţiuni de reparare

Diversele domenii industriale și aplicații în care utilajele sunt exploatate pot necesita abordări diferite ale serviciilor de reparare, dar, în general, repararea tinde să se încadreze în trei tipuri. În general, reparațiile de Tip 1 descriu procesul de reparare prin recertificare sau curățare și inspecție. Tipul 2 se aplică, în general, procesului de reparare prin recondiționare sau lustruire. Rulmenții cu deteriorări mai mari necesită reparații de Tipul 3, numite proces de refabricare. Acest nivel presupune procese laborioase, precum rectificarea căilor de rulare, înlocuirea rolelor sau a componentelor coliviei, iar uneori pot include înlocuirea unuia din inelele rulmentului. Adeseori, rectificarea căilor de rulare va necesita fabricarea unor role supradimensionate, pentru a menține geometria rulmentului și jocul, la rulmenții la care jocul radial intern este esențial de menținut în limitele impuse de standard. În cazurile în care trebuie menținut jocul axial intern, vor fi furnizate, după caz, role supradimensionate, distanțiere noi sau adaosuri de reglare suplimentare.

Tradițional, aceste tipuri de reparare au fost considerate potrivite pentru rulmenții cu diametrul interior mai mare de doisprezece inci (30,48 cm). Totuși, reparația de corectare se ocupă de rulmenți cu diametrul interior de ordinul a trei inci (7,62 cm). Rulmenții mai mici, care erau adeseori aruncați, pot fi reparați acum, dacă sunt primiți în cantități mari, pentru a fi reutilizați. Curățarea, inspectarea și aplicarea lustruirii de finisare pot readuce acești rulmenți uzați în starea „ca nou”, contra unei fracțiuni din costurile generate de înlocuirea lor. Întotdeauna este o practică bună să apelați la un technician de service pentru rulmenți, pentru a vă evalua rulmentul, înainte de a-l returna la un centru de reparații, pentru a vă asigura că reparația este fezabilă din punct de vedere economic.

Termenul de execuție pentru recondiționare și reparare poate fi de numai două până la patru săptămâni, în funcție de urgența și de volumul de operațiuni necesar. Atunci când solicită orice tip de reparare, clientul trebuie să solicite întotdeauna o ofertă completă, defalcată pe operațiuni, care să includă costul și timpul de reparare estimat.

Rezultatele/limitările reparaţiilor

Deși repararea s-a dovedit a fi o soluție eficientă din punct de vedere al costurilor, ca orice serviciu este supusă unor limitări. Rulmenții pot fi reparați, adeseori de mai multe ori, dar nu la infinit. O regulă empirică generală este că rulmenții nu trebuie să sufere mai mult de trei rectificări. Prin rectificare se îndepărtează din stratul de material de la suprafață, așa că prelucrarea prin așchiere trebuie efectuată cu mare grijă. Standardele The Timken Company stipulează ca grosimea maximă a stratului de material ce poate fi îndepărtat prin rectificare de pe calea de rulare a unui inel de rulment să fie de 0,025 in. (0,0635 cm) pe diametru, iar de pe generatoarea rolei stratul îndepărtat nu trebuie să depășească 0,015 in. (0,0381 cm). Aceste recomandări reduc riscul alterării integrității geometriei interne a rulmentului. Vă rugăm să rețineți că standardele de reparații Timken nu reprezintă reguli cu valabilitate generală în domeniu. De fapt, unele companii executante de reparații nu au stability limitări privind gradul de alterare al geometriei interne a rulmentului.

Dacă reparațiile sunt efectuate corect, rulmenții reparați au performanțe comparabile cu cele ale rulmenților noi. Totuși, este important să se recunoască și să se înțeleagă felul în care opțiunile de reparare sunt influențate de modurile de deteriorare a rulmentului.

De exemplu, lustruirea poate fi folosită pentru înlăturarea anumitor tipuri de defecte, dar nu este eficientă pentru îndepărtarea defectelor provocate de amprentări sau a uzurii. Prin urmare, în astfel de situații, nu trebuie să vă așteptați la performanțe comparabile cu cele ale rulmentului nou, dacă acesta este doar lustruit, întrucât astfel nu se remediază toate defectele.

Se recomandă consultarea reprezentantului și/ sau a inginerului de aplicații al unui producător de rulmenți, pentru a ajuta la determinarea cauzei și a mărimii defectului și a celei mai bune soluții de reparare.

De asemenea, este esențial ca orice reparație a rulmentului să fie efectuată de personal instruit corespunzător și experimentat, deoarece reparațiile incorecte pot duce la defecte suplimentare și la limitarea durabilității rulmentului. Printre greșelile uzuale privind reparațiile se numără:

  • Tehnicile incorecte de lustruire, care produc modificări ale geometriei și/sau ale profilurilor căilor de rulare, care nu corectează geometria uzată și nu asigură contactul corect între componentele rulmentului;
  • Tehnicile și regimurile de rectificare incorecte, care pot produce fisuri termice la suprafața căilor de rulare și deteriorări sau o geometrie și/sau profiluri necorespunzătoare;
  • Amestecarea componentelor diferitelor an - sambluri de rulmenți;
  • Valori incorecte pentru profil, geometria internă, rugozitate și joc, care pot determina defectarea rulmentului.

În afară de expertiză, este necesar un echipament adecvat pentru remedierea problemelor și garantarea că defectele au fost analizate și îndepărtate corect. Echipamentul de măsurare adecvat, cum ar fi echipamentul de măsurare a profilului, mașinile de măsurat în coordonate și mijloace de măsurare de precizie sunt esențiale pentru efectuarea inspecțiilor amănunțite ale rulmentului reparat.

Concluzie

Popularitatea crescândă a reparării rulmenților dovedește o înțelegere mai bună a avantajelor și a valorii oferite de acest serviciu. Un program și un furnizor de reparații de calitate superioară asigură:

  • O gamă largă de opțiuni privind serviciile de reparare;
  • Servicii de reparații cu nivel de calitate constant;
  • Explicarea detaliată a gamei de operațiuni care trebuie efectuate;
  • Experiență substanțială în ceea ce privește rulmenții;
  • Înlocuirea oricărei componente conform standardului producătorului;
  • Produse care ating performanțele unui rulment nou;
  • Garanție comercială de bună execuție și servicii pentru a o susține;
  • Documentație solidă privind asigurarea calității;
  • Capacitatea de a repara orice tip de rulment, aparținând oricărui producător.

Un program bine pus la punct de reparare a rulmenților poate crea economii semnificative în consumul de rulmenți, comparativ cu înlocuirea acestora cu rulmenți noi. În plus, termenul de livrare pentru reparații este substanțial mai mic, comparativ cu achiziționarea unui rulment nou.


Jay Alexander este Director – Timken Industrial Service Center, The Timken Company



Accept cookie

www.ttonline.ro utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru.

Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a www.ttonline.ro cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru, te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Îți mulțumim pentru acest accept și nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Da, sunt de acord